Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi trenger hjelp til et lite regnestykke her.. :)

1. januar kan vi sette de siste 10.000 kr på BSU kontoene våre (altså 2 x 10 000) og så har vi begge spart 100.000 hver. Vil det lønne seg å la de stå inne et år for å få 2 x 2000 i skattelette pluss renter (ca 2000 i renter x 2?) - eller vil det alltid lønne seg å betale inn på huslånet så fort man kan?

Vi har i dag drøyt 1.1 mill i lån igjen over 21 år og renten er vel på 3.85% (betaler 6600 i mnd). Kan jo få banken til å regne på det men ikke sikkert de vil være helt ærlige pga tapte renteinntekter for dem??

Noen som har en enkel måte å regne på dette på? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg har hørt at det mest lønnsomme i forhold til å spare penger er å betale ned lån.

Når det gjelder BSUer jeg ikke sikker. Du må huske å ta med 28% skattelette av de rentene dere betaler på lånet.

Skrevet

Snakk med rådgiver i banken,de har peiling!

Har selv 70tusen i BSU,skal spare opp til maksbeløpet og så bruke det på å banke ned boliglånet. Blir kjekt:)

Skrevet
Vi trenger hjelp til et lite regnestykke her.. :)

1. januar kan vi sette de siste 10.000 kr på BSU kontoene våre (altså 2 x 10 000) og så har vi begge spart 100.000 hver. Vil det lønne seg å la de stå inne et år for å få 2 x 2000 i skattelette pluss renter (ca 2000 i renter x 2?) - eller vil det alltid lønne seg å betale inn på huslånet så fort man kan?

Vi har i dag drøyt 1.1 mill i lån igjen over 21 år og renten er vel på 3.85% (betaler 6600 i mnd). Kan jo få banken til å regne på det men ikke sikkert de vil være helt ærlige pga tapte renteinntekter for dem??

Noen som har en enkel måte å regne på dette på? :)

Banken vil ikke være uærlig!!! Mistenker du det bør du bytte bank fort som fy. Har du en bank hvor du har en egen kundekontakt bør du forvente god service. Der jeg jobber oppfordrer vi alle kunder til å komme innom en gang i året for å gå over det meste av personlig økonomi (dagligbank, sparing, lån, forsikringer osv.). Det hender nesten aldri at det ikke forbedringspotensiale.. Dessuten er det viktig å tenke langsiktig. Stol på rådgiveren din. Ring han/henne! Det er mitt råd!

Skrevet

Jeg løste inn min BSU før jeg betalte inn de siste 10 000. Dette fordi vi kjøpte ny bolig og kunne sittet lenge med dobbelt lån hvis ikke vi hadde fått solgt... Nå løste det seg veldig lett, men vi valgt å løse inn min BSU da den dekket den delen av lånet som var utenfor 80% i mellomfinansieringsperioden...

Ville fått banken for å se på det. Men et enkelt regnestykke sier som følger:

200 000 (som dere har på BSU) x 0.0385 (renten) = 7700

I følge den formelen sparer dere på å betale inn med en gang.

Men har dere annuitetslån blir det vel kanskje litt andre utregninger :klø:

Skrevet

Men glem ikke at hvis dere løser inn før dere har fått siste skattefordelen, taper dere denne (2x3000= kr 6000!). Renten på kr 200' i ett år bør også utgjøre en del.

Hadde definitivt tatt en prat med banken hadde jeg vært dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...