Gå til innhold

Min datter er 2 uker gammel..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun holder oss våkne om nettene.. :Gjesp:

Gråter hver gang vi legger henne i senga etter hun sovner på sofaen.. :roll:

Er sliiiten.. Blir det som regel bedre om noen uker?.. :sjenert:

Jeg ammer ikke (har prøvd men går ikke), men gir MME.

Hun sover ca 3 timer så våkner hun og vil ha mat.

Men hun sover litt mer om dagen, mindre om nettene.

Sovnet ikke før 0530 i natt....! :overrasket:

Når begynte din baby å sove hele natten?..... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2 uker er veldig lite. Mulig hun føler seg utrygg i senga si.

Da lillejenta mi var så liten så hadde jeg henne hos meg nesten hele tiden. Når hun skulle sove la jeg henne i vognbagen, der var det såpass tett rundt henne at hun merket at det lå noe rundt henne - det var ikke masse dødplass.

Hun sov i vognbagen i stua den første tiden. Og når vi voksne gikk og la oss om kvelden la jeg vognbagen i senga hennes.

Jeg introduserte senga litt etter litt ettersom hun ble litt eldre.

Og ja, det blir sannsynligvis bedre om noen uker. Hun er så ny i denne store og stille verdenen at hun bare er litt engstelig, tenker jeg.

Skrevet

Jeg hadde også ei jente som gråt og var veldig urolig den første tiden- og som også var våken store deler av natten. Så små barn har ikke noe begrep om forskjellen mellom natt og dag enda, så det lureste du kan gjøre er å hvile når hun gjør det, ellers blir du helt utslitt. Enig med det wander skriver om at hun kanskje føler seg utrygg i egen seng. Jeg lot også lille-jenta sove i vognbagen den første tiden, eller så hadde vi henne i senga mellom oss :)

Skrevet

Min var og mye våken på natta i den alderen. Og han sov i vognbag'en i vogga vedsiden av senga vår. Det virka som om han følte seg tryggere i vognbag'en. Men etterhvert kommer rutinene og da blir det enklere. Du kan jo og være påpasselig med å skille mellom natt og dag. På dagen sov min på stua, på kvelden "etter sengetid" sov han alltid på soverommet vårt uansett.

Skrevet

Snuppa vår ville heller ikke sove i senga si i begynnelsen, så hun tronet midt i dobbeltsenga istedet. Slik var det i 2 uker før vi prøvde senga igjen. Med utmerket resultat. Har ikke vært noe problem siden..... Legg gjerne en klut med lukt av deg i senga.. Du er det tryggeste som finnes vet du..........

Skrevet

to uker...? kjære deg var det ingen som forberedte deg på at babyen ikke kan klokka? Ikke meningen å være spydig her, men alvorlig talt, mine unger sov ikke natta gjennom før de var over året gamle...........

-men de sov mye lettere i sengen hos meg enn alene i vuggen ;)

Gjest marthepia
Skrevet

Emma begynte å sove over natta etter dåpen (2 måneder gammel). Før det var det et slit om kveldene og natta. Hun ville absolutt ikke legge seg og vi kunne være oppe til 2- 3 tiden på natta før hun sovnet. Sov vel et par timer og skulle ha melk. Da hendte det ofte at jeg tok henne ved siden av meg i senga og ammet henne der og vi begge sovnet. Hun våknet igjen og jeg ammet..

Hun lærte seg til slutt at hun måtte sove i senga si og det gikk veldig bra. Men de første ukene er et mareritt. Det var det for oss, så jeg gruer meg litt til våken nettene igjen ;)

Skrevet

Tror jeg svarte deg paa samme spoersmaalet paa gravidforumet...uansett, en to uker gammel baby har ikke samme sovnmoensteret som et eldre barn. Hun har fortsatt liten magesekk, og blir sulten hver andre til fjerde time. I tillegg er smaa babyer "doegnville," og skiller ikke mellom natt og dag. Har lest at rundt tre-fem maanedersalderen kan man begynne aa forvente at babyen sover fem-seks timer i strekk (dette kalles "over natten," selv om vi voksne sover mer enn det hver natt). Anbefaler deg en bok om barns utvikling, sikkert greit aa ha noe aa slaa opp i hvis du lurer. ;)

Og husk aa sove naar jenta di sover, slik at du faar litt soevn innimellom!

Skrevet

Sovnet ikke før 0530 i natt....!  :overrasket:

Som de andre her sier: alt for tidlig å forvente noen døgnrytme enda. Du må sove når bebisen sover. Min gutt sluttet med nattamming når han var 10 mnd gammel :sjenert:

men ift å våkne når du legger henne ned: Prøv å ha henne tullet tett inn i et pledd når du har henne på fanget. Når hun sovner legger du henne ned med pleddet rundt seg. Da blir ikke temperaturforskjellene så store. Dessuten er det best hvis sengen er veldig trang -eller bruk vognbagen, det gjorde vi de 3 første månedene. Hvis du skal gjøre sengen mindre med puter etc: pass på at du gjør det på en sikker måte, slik at hun ikke kan kave under noe og bli kvalt.

Legg gjerne noe som lukter av deg der hun skal sove.

Og gi masse mat om dagen slik at hun får dekket mest mulig av døgnbehovet da.

Lykke til!

(hvis du vil lære om søvn kan du bestille Elisabeth Pantley's The no-cry sleep solution. )

Tingeling

Skrevet (endret)

Hehe, gratulerer med baby, Epica! Vanligvis sover de ikke hele natten før de begynner med fast føde, og det er ved ca 4 mnd. Fortsatt sov ikke vår hele natten, men det begrenset seg til å våkne en gang istedenfor hver 2. time. Det har jo en klar sammenheng mmed at magen blir mer mett når de spiser fast føde, og derfor ikke trenger melk så ofte. Nå lever babyen din jo kun på melk. Det er helt normalt og riktig at hun våkner hver 3 time og skal ha mat, for det skal babyene ha, så alt er som det skal, Epica. Vet ikke om du har vært inne på www.dinbaby.com men det er et kjempeforum, der jeg fikk maaaasse hjelp, og får det fortsatt selv om han nå er 2 år :)

Og, ja...vognbagen er genial. de liker å ha det trangt nåre de er så små, så hvis senga er litt stor, kan de fort ble nervøse de små. Husk at de er vant til å ligge i magen vår :) Tulle inn i et helseteppe og legge babyen med teppet som noen skriver her er også et godt tips. Vi gjorde det mye. Men prøv vognbagen, gjerne i midten av sengen deres eller ved siden av. Så små barn skal helst ikke sove natta i mor og fars seng pga. krybbedødfaren (fare for overoppheting, dyne over hode osv.) Men å sette bærebagen midt imellom dere, går helt fint.

:klem:

Endret av kitekatt
Skrevet

En venninne av meg fortalte nettopp om jenta si som også gråt en del. Men tror hun var omtrent 4 uker da de dro til kiropraktor og det viste seg at hun hadde et par låsninger. Etter behandlingen var hun en helt ny jente.

Jeg har jo ikke greie på sånt og vil nok undre meg like mye som deg over alt det nye med babyen, men de andre her sier at det ikke er så uvanlig. Men går det flere uker med mye gråt så er det kanskje hjelp å få...? :)

Skrevet

Det er helt normalt at en baby våkner flere ganger hver natt - de begynner ikke å sove natten gjennom før de får fast føde. Og noen ganger ikke da heller...

Men som sagt her så svarer det seg å ha et teppe rundt babyen - samt å la henne få rape skikkelig etter måltidene ... ofte kan luft skape problemer og smerter hos de små.

Skrevet

Høres ut som en sunn baby.  ;)

Blir det som regel bedre om noen uker?.. :sjenert:

Det blir bedre for hver uke, men noen rutine får hun neppe før om noen måneder.

Høres helt normalt ut.  :ler:

HELE natten? Ca 6 mnd på den som var tidligst ute.  ;)

Skrevet

Jeg foreslår også at du pakker henne inn i teppe når du legger henne... det føles trygt, varmt og litt som å ligge i armkroken...

Som flere andre sier også - det går seg til etter hvert... :Nikke:

:Gjesp:

Skrevet

Ja det er en stor omveltning å få barn.. Du kan ikke regne med å sove hele natten på mange måneder ennå - og det at barnet er våkent til tidlig på morgenen igjen - ja, det må du nok ta med et smil.. (selv om du er trøtt).

Det er nok slik at med førstefødte blir det barnet som legger premissene - ikke du.. Du må sove når barnet sover - uansett om det er på dagen eller på natten.

Det kan hjelpe å legge barnet på en skinnfell, det er trygt og godt. Det er lurt å bruke bagen til vogna, men du kan også rulle noen håndklær opg legge rundt kantene i senga for å "minske" den litt. Blir tryggere da.

Skrevet

Ha tålmodighet, alt blir så mye bedre etterhvert. I begynnelsen er alt bare kaos og gråten følger ikke klokken. Jeg anbefaler deg å følge babyens rytme og ditt hjerte.

Skrevet

Her prøvde me også å legga småen i sprinkelsenga, men han ville ikkje sova der. Den var rett og slett for stor. Så me ber vogga inn og ut mellom stova og soverommet om morgonen og kvelden. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...