Gå til innhold

barn som ikke vil spise!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

jeg har ei datter på 1 12 år, hva gjør jeg når hun ikke vil spise, hun bare pirker i maten og dytter den vekk. vi har gitt opp og mate henne, for det skal hun gjøre selv, men nå er det altså slutt, noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss hjelper en liten prikk jordbærsyltetøy godt, straks det er syltetøy på maten, går den ned på høykant! Makrell i tomat med jordbærsyltetøy, servelat med jordbærsyltetøy, leverpostei med jordbærsyltetøy... :ler:

Bør kanskje tilføye at spisingen normalt går veldig greit her i huset, da! Men iblant nektes det, og da hjelper som regel jordbærprikken.

Ellers sies det jo at man skal ta maten vekk, og ikke gi dem noe før neste måltid - men akkurat det synes jeg iblant kan være litt vanskelig å følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bekymre deg du, små barn sulter ikke selv om de nekter å spise innimellom :) Bare følg måltidene slik du pleier, så forstår hun til slutt at det lønner seg å spise når maten står fremme :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Enig med Maria.

Barn sulter ikke i hjel selv om de spiser lite.

Lag minst mulig oppstyr rundt temaet, men vær konsekvent med at hun ikke får mat utenom måltidene...

Barn er noen "terrorister": skjønner de at de kan ta lillefingen- tar de snart hele hånden... :ler:

Tidlig krøkes den som god krok skal bli... :wink:

Etter en lang og strabasiøs "krangling" med min sønn - spiser han nå det som blir satt frem.

Det var mange ganger vanskelig, men arbeidet har lønt seg.

Vi slipper unna alle kranglene rundt måltidene.

Han er nå 6 år...

Lykke til. :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Lag minst mulig styr utav det, er mitt råd. Husk at barn skal spise fordi de er sultne, ikke for å være "flinke" eller å glede de voksne!

Og små barn man er bekymret for, rekker sjelden å bli sultne, foreldrene flyr etter dem med matbiter, frukt, kjeks, yoghurt i ren desperasjon.

Håper du klarer å snu situasjonen, ellers kan måltidene bli fryktelig styrete i de nærmeste årene...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten og nektet å spise (middagsmat hovedsaklig) pleide Pappa å mate meg bit for bit, og si "en bit for pus", "en bit for bestemor" osv. Syntes det var veldig gøy. Og så hendte det at han lekte styrtende fly med maten, slik at den krasjlanda i munnen min- var veldig gøy, og jeg pleide alltid å spise opp all maten. Men så var det det med å leke med maten da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...