Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2003 #1 Del Skrevet 11. februar 2003 Noen som har erfaringer fra ferie i Tunisia/Sousse? Generelt, og spesielt: Har hørt at det kan være noe uahagelig oppmerksomhet for jenter/kvinner, vanskelig å bevege seg alene o.l? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 11. februar 2003 #2 Del Skrevet 11. februar 2003 Min søster er akkurat hjemkommet etter 2 uker i Tunisia sammen m sin mann; og d mest slående v å være der på denne tiden, var faktisk kulden!!! Til tider helt nede i 5 grader; ikke stort mer enn hjemme faktisk...Nå hadde de bodd på et kjempetrivelig hotell og var superfornøyd m mat, underholdning og reisefeller. På hotellet kunne de få øl og vin, men utenfor var dette ikke så enkelt pga disse evinnelige muslimske lovene.....De kom hjem uten å ha kjøpt en dritt, fordi selgerne var fullstendig GALE!!! Rev og slet i deg bare du gjorde antydning til å kikke på d de hadde.....Så sånn sett sparte de nok en penger, ja....Kvinnesynet er nok rimelig likt d de har i muslimske land flest, skjønt Tunisia er vel ikke av d strengeste (mest fundamentalistiske).......enn så lenge.... :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 13. februar 2003 #3 Del Skrevet 13. februar 2003 Det er lagt ut flere innlegg om Tunisia her tidligere, så du kan søke litt så tror jeg du finner masse informasjon. Jeg var selv i Tunisia sammen med mannen min sommeren 2001, men jeg vil aldri noen gang tilbake dit. Vi var i Sousse i 2 uker, og det værste med turen var at vi ble så matforgiftet. Mannen min lå med 40 i feber og jeg følte meg også skikkelig dårlig. 90% av alle som dro på samme tur med oss, ble også matforgiftet, så dette er virkelig et ”problem”. Når det gjelder stedet, så var Sousse greit nok, men det var desverre ikke så mye å se der. Alle selgere og alle butikkeiere var veldig pågående hele tiden, noe som var ekstremt slitsomt. Vi endte opp med å handle på et dyrere kjøpesenter for å slippe akkurat dette. Når det gjelder varmen så hadde vi det ekstremt varmt da vi var der om sommeren og det var nesten uutholdelig. 35° i skyggen hver dag er slitsomt! Stranden var naturligvis flott, men det var masse turister der. Hvis man ikke bodde på et hotell som hadde en egen stranddel, var man mer utsatt for slitsomme selgere og tunisiere som synes det var morsomt å plage turistene. Bade alene (som jente) var ikke noe hyggelig, da de tunisiske guttene var innpåslitne. Ellers var prisnivået veldig høyt, og det å spise ute på restaurant, var ikke så mye billigere enn i Norge. (Iallfall ikke om man styrte unna de mest lugubre stedene.) Det eneste høydepunktet fra denne turen var en Sahara-tur vi ble med på. Dette var en utrolig flott opplevelse, og er det virkelig gode minne fra hele turen. Jeg anbefaler absolutt ikke noen ferie i Tunisia, men skulle noen allikevel reise, må man bare ha med seg en slik Sahara-tur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 13. februar 2003 #4 Del Skrevet 13. februar 2003 Jeg anbefaler i aller høyeste grad Tunisia, men ikke Sousse! Har selv ikke vært i Sousse, men har hørt mye dårlige erfaringer fra venner som har vært der. Jeg var der sammen med faren min for noen år siden nå. Vi bodde i en liten by lenger sør, som heter Monastir, og her er det absolutt helt nydelig! Byen er liten, det er en liten "bykjerne" med butikker og kafeer og restauranter der. Du har mausoleum og gamle "slott" som er gjort om til museer. Det er forbudt å gå med slør, og jentene der sprader rundt i alt fra hotpants til mer påkledde penklær. Jeg opplevde kun èn gang en selger/mann som var innpåsliten, og han var direkte motbydelig! Men det var det mennesket, resten av alle de jeg ble kjent med, oppførte seg høflig og med humor og masse sjarme! Fikk en god tone med de aller fleste vi møtte. Vi dro med oss en vi ble kjent med, og brukte ham som guide på en biltur sørover mot ørkenen og oasene, DET var verd turen det! Vi besøkt en familie som fremdeles bodde i grotter i sandsteinfjellene, vi køjrte forbi digre, grønne, frodige oaser med byer samlet i seg. vi så starten på ørkene, med bare rød/gule dyner med sand som velvet seg utover horisonten så langt vi kunne se. Opplevde også en gatekafè på veien lenger sør i afrika, hvor folk omtrent trodde vi var gale, som tok med meg, en kvinne, på kafe utpå skumringen!! DER var det ikke populært nei!! Politiet kom og greier!! (men som sagt, dette var ikke der turistene vanker vanligvis heller) Vi var der i november, og temperaturen lå på ca 24-26 grader i luften, og 21 i vannet. en god norsk sommer. Vi koste oss vi! Jeg har lyst til å dra tilbake, men prioriterer hovedsaklig steder jeg ikke har vært før. Dessuten så har faren min dratt tilbake, og de vi ble kjent med var ikke der lenger. DET hadde jo nemlig vært det koselige med å reise tilbake til en småby, å se igjen de man var blit kjent med. Reiser nå til Gambia istedenfor, til vintern! Afrika fasinerer meg! Og Gambia er liksom litt "mer" afrika på en måte... :oops: Tunisia er ganske rikt til afrika å være, likner mer på "syden" liksom. Også er det arabere da vettu... mange forskjellige meninger som araberer! (tror jeg bare kjenner to som liker arabere jeg... meg og faren min!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2003 #5 Del Skrevet 19. februar 2003 Å ri på kamel i Saharas sanddyner under en stjerneklar himmel. Fylle vannflaska di med den reneste og fineste sanda du noen gang har kjent. Se solnedgangen sammen med et buss lass med turister. Tja, der brøyt jeg kanskje litt av idyllen fra Tunis. Men, jeg sitter igjen med mange gode minner fra dette landet. Det er fine strender og god mat. Ja, du reiser til "muslingenes" land. Men, det er noe av det jeg syns var kjempe spennende. De har mini "coluseum" et steinkast unna sousse. Og, du kan dra på båttur å se delfiner. Jeg, anbefaler deg å reise ditt (men, du vil nok som meg bare reise ditt en gang). Men, det er et billig land å reise til. (Du sparer penger på at det ikke er noe å kjøpe der nede). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 19. februar 2003 #6 Del Skrevet 19. februar 2003 Har en litt annen oppfatning jeg da. Synes det var kjemoefint i Tunisia og Sousse jeg. Verdens fineste hvite strand. Masse og handle. Koselige trange gater med alt fra krydder til sjakkbrett og klær. Selvfølgelig var selgerne litt innpåslitne "very special price - just for you....", men hvor i syden er de ikke det? Og i en gøy, trivelig tone ble man tilbudt kameler for seg.. men opplevde aldri dette som noe spesielt ille. Har gode minner derfra jeg, deilig strand og vann, billige restauranter osv. Det var i alle fall min opplevelse av Sousse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 19. februar 2003 #7 Del Skrevet 19. februar 2003 Jeg har vært i Tunisia og syens det var et utrolig land. Var på en tredagers Sahara-tur - og badet i sandynene, sove under åpen himmel,. red på kamel inn i solnedgangen... helt herlig. Annerledes fra nord til sør. Spesielt. Vi bodde ikke i Sousse, men i en liten by som heter Hammamet (tror jeg det var) utenfor Sousse. Veldig turiststed - men helt greit for oss som ikke hadde vært i den type land før. De beste strendene hørte til de flotte hotellene - ellers var det svømmebasseng på de hotellene som ikke hadde egen strand. Jeg gikk aldri alene noe sted - vi var da også flere på ferie sammen, så det var på en måte ikke noe tema. Men å rote seg vekk i basarene er kanskje ikke så gøy, og skal du virkelig på tur, dra på marked, ta lokalbussen, men være minst to. Hold på vesker og lommebøker som du vil gjøre i et annet sydlig land. Kle deg ordentlig og sømmelig, gå ikke i gaten med bikini og sånnsom nordmenn tror er greit i "syden". Toppløs på stranden kan du også ta litt rolig. Se hva andre gjør, og rett deg etter det. Burk reiselederen for alt den er verdt når det gjelder skikker og oppførsel, og følg det. God tur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå