Gå til innhold

Hermelin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et ønske om å få meg en hermelin på et eller annet tidspunkt. Blir vel ikke før om en stund da husdyr ikke er lov der vi bor nå, men hvem vet. Har hatt dvergveddere i årevis, men sist jeg hadde kaniner begynner å bli en stund siden nå så jeg har et par spørsmål..

Kan hermelinen være en innekanin?

Hva er anbefalt burstørrelse for en innekanin?

Bør jeg ha to hermeliner, så den ikke blir ensom?

Skrevet

Heisann!

I mine øyne går det an å ha hermelin inne i et innebur. Det bør være litt størrelse på det, men så stort som mulig. Husker ikke helt målene på burene. Bare pass på at kaninen får springe løs hver dag enten inne eller ute i garde /med bånd

Mange liker å ha to kaniner, men da bør buret være veldig stort. To hunner kan go sammen, en hunn og en hann går sammen, men kastrer da hannen (billigst) Mens to hanner går ikke sammen. (Det finnes jo unntak, men ikke sats på det)

Har du andre spørsmål om kanin, må du bare spørre =) (Har selv kaniner)

Skrevet
(klippet) to hanner går ikke sammen. (Det finnes jo unntak, men ikke sats på det)

Har du andre spørsmål om kanin, må du bare spørre =) (Har selv kaniner)

Er det ikke sansynlig at det går bra med to hanner dersom de er kullbrødre som vokser opp sammen og ikke er nær hunner?

(Det går i hvert fall veldig bra med marsvin)

Skrevet

Takk!

Spørsmålet var vel egentlig ment slik at om det er helt nødvendig å ha to kaniner, for det tar jo definitivt mer plass.

Hvilken tempratur bør en innekanin holde seg på?

:)

Skrevet (endret)

Nei, det er ikke helt nødvendig å ha to hermeliner. Jeg har en, og han klarer seg helt fint. Mamma har også en, han har vært alene hele livet. Det er nok viktig da at du gir den nok kos og oppmerksomhet, og at den ikke står helt alene. Min står i stua, han følger med på hva vi driver med, får lyd fra TV osv... Pluss at han er ute av buret flere timer om dagen.

Du kan trygt ha en hermelin inne, det er den minste kaninrasen og de gjør ikke stort av seg. Burene jeg og mamma bruker er kjøpt på dyrebutikk, og det er uten sprinkler. De kan godt finne på å løpe en rundtur inni der, og da fyker sagflis overalt... Jeg hadde sprinkelbur til min første kanin, og måtte støvsuge mange ganger om dagen. Buret er av hardplast, litt over en meter i lengde og kanskje 50 - 60 cm bredt. Det har farget plast i bunnen og gjennomsiktig i toppen, slik at han kan sitte og følge med på oss. Det har sprinkler på toppen, slik at han får nok luft. Buret fungerer supert, det er plass nok til at han kan røre på seg, men samtidig tar det ikke alvorlig stor plass i stua. Buret står ofte åpent når vi er hjemme, slik at han kan hoppe inn og ut som han selv vil. Han har aldri gjort fra seg på gulvet.

Når du har innekanin må du passe på at du sikrer ledninger osv for små skarpe kanintenner. Min smaker på sofaputene, men ellers er han snill når han er ute. Du må også klippe klør, de kan bli ganske lange etterhvert. Det går hardt utover parketten...

Temperatur har jeg faktisk aldri tenkt over. Min er i vanlig stuetemperatur. Noen har jo kaninene i kjellere og garasjer, det går også helt fint, men det er vel ikke "ordentlig" innekanin da. Det viktigste er at temperaturen er noen lunde stabil, at du ikke utsetter dyret for skikkelige svingninger.

Endret av Ithaca
Skrevet

Tusen takk for langt svar!

Har bare hatt utekaniner før, så jeg føler det er litt jeg må sette meg inn i før jeg får meg en innekanin. Flott å høre at det går ann å ha bare en kanin. Jeg skal selvfølgelig gi den all oppmerksomhet den trenger, en stor grunn til å få meg en liten kanin er jo også selskapet i den.

Temperatur ja.. kaniner tåler jo endel, men vil bare ikke at den skal ha det ubehagelig varmt eller ubehagelig kaldt.

Dere må bare slenge på nyttig informasjon om hermeliner/innekaniner :)

Skrevet

Helt enig i at en kanin lever bra alene! Ikke noe problem i det hele tatt!

Er derimot helt uenig i bur valg. Plastikk bur kan bli for tette, det dannes en del amoniakk av tisset. Jeg jobber i dyrebutikk, vi har sluttet å ta inn slike bur av denne grunn. Fler og fler dyrebutikker gjør dette. Om du får et problem med at sponet fyker rundt, ville jeg heller brukt miljø strø. Det er sammenpresset spon i pellets form. Utrolig greit å bruke. Husk at dette er min personlige mening, og det er ikke dermed sagt at det er riktig. Det er opp til en selv å bestemme.

Kaniner tåler bedre kulde enn varme, så du bør ikke sette buret forann en varmeovn, i direkte sol lys osv. Men vanlig stuetemperatur går kjempe fint. De får pels alt etter hvor de befinner seg. Ellers bør de ikke stå i trekk eller på kalde kjellergulv.

Det er ikke sannsynlig at to hanner går sammen selv om de er kull brødre og ikke har truffet noen hunner. De har store markerings behov og vil fort sloss. Det er min erfaring ihvertfall.

Skrevet

Ja, vi er forskjellige...

Jeg syns miljøstrø, de pelletsene altså, er harde og virker ubehagelige for dyret. Jeg har prøvd de, og marsvinene mine (som jeg prøvde dem på) dyttet unna alt før de la seg rett på bunnen av buret. Kaninen min elsker å lage seg rede i flisa, jeg kunne ikke drømt om å bruke miljøstrø. Men som sagt hver sin smak :)

Jeg har akkurat kjøpt nytt bur, og valgte nok en gang plastbur. Fordi jeg ikke vil ha spon overalt, og fordi jeg liker dem best. Buret er åpent på hele toppen, jeg ser ikke problemet med ammoniakk osv. Jeg plukker avføring hver dag (eller ihvertfall annahver) så jeg kan ikke tro at det danner seg så mye gasser at det gjør noe.

Skrevet

Har også hatt hermelin, kjempesøte kaniner. Den bodde alene og det gikk helt fint. Han bodde i ute bur om sommeren også tok vi han inn når vi syntes det begynte å bli kaldt, aner ikke om det er å anbefale men han ble nesten 8 år, så det kan ikke ha vært så ille for han heller...

Hadde vel ett "normalt" stort kaninbur til han (sånn med sprinkler) Men han satt stort sett oppi høy krybba si ;):ler:

Ellers var han super snill og veldig sosial, buret sto omtrent alltid oppe når vi var hjemme og han kom ned til hotel Cæsar hver kveld og satt i avis kurven å så på sammen med mamma! Han tygde aldri på noe annet en aviser og glidlåser og gjorde veldig veldig skjelden fra seg andre steder enn i buret...

Skrevet
Er det ikke sansynlig at det går bra  med to hanner dersom de er kullbrødre som vokser opp sammen og ikke er nær hunner?

(Det går i hvert fall veldig bra med marsvin)

Det er lite sannsynlig at det går bra. Kaniner er ikke flokkdyr på samme måte som marsvin - og særlig hannene vil sloss om territorium og rang straks de er kjønnsmodne. Det KAN selvsagt gå bra i noen tilfelle, men i motsatt, og vanligere fall vil de kunne skade hverandre alvorlig. At de prøver å bite kjønnsorganene av hverandre er grunn nok for å ikke ta den sjansen, synes jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...