Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder ikke en goddag/ fuktighetskrem? Har så mange gode dagkremer, og fikk en nattkrem til jul som jeg føler kan bli litt overflødig. Like rikke å mixe merker sånn heller, så vurderer å bytte den. Men jeg vet ikke om jeg kanskje BURDE brukt nattkrem om kvelden istedenfor vanlig dagkrem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk hva som helst som føles bra på din hud. Jeg bruker ikke krem om natten i det hele tatt, jeg, huden min har det helt klart best uten.

Skrevet

En dagkrem inneholder mye filtere for forurensning, uv-stråler etc, og siden huden konstant blir utsatt for ulike klima etc i løpet av en dag, er ikke huden i stand til å ta til seg like mye fukt/næring på dagen som den er på natten

En nattkrem inneholder altså mer fukt/næring og lite til inget filtere. En nattkrem er derfor en mer fuktighetsgivende og pleiende krem enn en dagkrem, som heller fungerer beskyttende. Det er vitkig at nattkremen brukes som nattkrem, fordi det er da huden er i ro klarer å ta til seg fukten/næringen.

Det er forskjellen. Om man trenger å bruke det er noe annet. Personlig har huden min aldri hatt det så bra som når jeg ikke bruker noen av delene! :blunke:

Skrevet

Jeg pleier gjerne veksle. Jeg har tørr hud så jeg bruker nattkrem om vinteren når det er lav luftfuktighet. Om sommeren har jeg ikke det samme behovet, så da lar jeg det være.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Har hørt at nattkremen har mer fuktighet pga. at huden klarer å ta den mer til seg om natta, i tillegg til at nattkrem an bli litt glinsende å bruke om dagen. Hudpleierne snakker stadig om fuktighet - jo mer, jo bedre.

Skrevet

Ok, takk for svar alle :)

Jeg bruker santal olje (for tørre partier, bruker den kun i kinn der jeg er tørr) fra clarins om kvelden under vanlig fuktkrem. Det gir kanskje samme effekten som en nattkrem. Da tror jeg at jeg bytter den og heller kjøper noe jeg bruker mer :)

Skrevet

Med den oljen fra clarins, i tillegg til en god nattkrem (feks den blå fra clarins) har du en veldig bra pakke! :enig:

Skrevet
Med den oljen fra clarins, i tillegg til en god nattkrem (feks den blå fra clarins) har du en veldig bra pakke! :enig:

Men trenger jeg nattkrem i tillegg? Blior det ikke nok å bruke oljen også vanlig dagkrem?

Gjest Deception
Skrevet

Så lenge dagkremen ikke har solfiltre, kan du like godt bruke den om natta, også. Selv foretrekker jeg kremer som kan brukes både dag og natt, for jeg er ikke av den tålmodige typen. :sjenert:

Skrevet

Nei, for nattkrem og dagkrem har to forskjellige funksjoner. Oljen er ren fukt, men for at huden skal kunne ta den opp, trenger den nattkremen for å "forsegle" fukten. Du kan bruke oljen under dagkremen på morgenen også hvis du har behov for det.

Men er du sikker på at du har tørr hud, og ikke dehydrert? For da kan det hende at du skal ha en av de andre oljene fra clarins.

Gjest Deception
Skrevet

Men hvis nattkrem er så essensielt, hvorfor finnes det da serier som ikke har nattkremer i det hele tatt? Dermalogica er et eksempel. ;) Hudpleiere har dessuten mange ganger anbefalt meg å bruke nattkrem som dagkrem, og skippe dagkremen.

Skrevet

Deception: Jeg kan ikke svare for hvorfor Dermalogica ikke har laget nattkrem, men så er jo ikke Dermacologica blant de mest etablerte merkene heller. Kanskje derfor?

Jeg kan heller ikke svare for hvorfor hudpleieren din har anbefalt deg å bruke nattkrem som dagkrem, noe jeg synes høres rart ut. En dagkrem inneholder jo mye filtere som beskytter huden for slitasje, og det er en beskyttelse en nattkrem ikke kan gi. I tillegg er ikke huden like mottakelig for den fukten som er i en nattkrem på dagen, som den er på natten.

Skrevet
Nei, for nattkrem og dagkrem har to forskjellige funksjoner. Oljen er ren fukt, men for at huden skal kunne ta den opp, trenger den nattkremen for å "forsegle" fukten. Du kan bruke oljen under dagkremen på morgenen også hvis du har behov for det.

Men er du sikker på at du har tørr hud, og ikke dehydrert? For da kan det hende at du skal ha en av de andre oljene fra clarins.

Nei, hvordan merker jeg det? Huden i kinnene mine kan fort bli som papir...liksom at det vises fine linjer for det er så tørt....ellers kan jeg ha mer fet hud i t- sone, men om vinteren gjerne flasse nestem litt i t-sonen fordet...så jeg tenker da tørr overhud med fet underhud i t-sonen...men mdet er altså kinnene som er værst...ser ut som kreppapir hvis jeg ikke gir nok fukt (olje feks)

Gjest Deception
Skrevet
Deception: Jeg kan ikke svare for hvorfor Dermalogica ikke har laget nattkrem, men så er jo ikke Dermacologica blant de mest etablerte merkene heller. Kanskje derfor?

Jeg kan heller ikke svare for hvorfor hudpleieren din har anbefalt deg å bruke nattkrem som dagkrem, noe jeg synes høres rart ut. En dagkrem inneholder jo mye filtere som beskytter huden for slitasje, og det er en beskyttelse en nattkrem ikke kan gi. I tillegg er ikke huden like mottakelig for den fukten som er i en nattkrem på dagen, som den er på natten.

"Ikke blant de mest etablerte"? Det synes jeg var en drøy påstand. Jeg tåler ikke sånne innebygde solfiltre, de tørker ut huden og den klør. Nattkrem gir mer pleie, så kan man heller bruke en separat solfaktor over. Av og til er det lurt å finne ut av ting, og ikke bare la seg overtale til å kjøpe.

Skrevet

Deception: Ikke meningen å provosere. Selvfølgelig er det lurt å finne ut av ting, før man kjøper...

kitekat: Siden huden veksler mellom å være tørr og fet, synes jeg det høres mer ut som om huden din er dehydrert enn tørr. Du skal ikke spandere en romjuls-hudpleie på deg selv da, og få profesjonell vurdering? Det har du vel fortjent? :blunke:

Skrevet

Jeg har aldri brukt nattkrem.

Har stor sett kun brukt "billige" ansiks kremer fra matbutikken, men har bestemt meg for å prøve Biotherm.

Den typen jeg har sett på er kun som dagkrem og ikke som nattkrem, så da tenker jeg sånn at man ikke trenger det.

Skrevet (endret)

Jeg bruker produkter (Kanebo) som er ment å bruke både morgen og kveld. Færre flasker, og meget gode produkter som gir nok fukt og pleie til huden. Utrolig greit å slippe egen nattkrem, har aldri merket den store effekten av egne nattprodukter.

Endret av Elfrida
Skrevet

:overrasket: Tuller du?

Skrevet

Det er flere kjente hudpleiemerker som har kremer som fungerer både som dag og nattkrem, f eks babor, matis osv... Olje alene om natta pleier nok litt, men gir ikke like mye fukt som en nattkrem vil, så en nattkrem over oljen, vil være best for huden din. Spesielt der du har tørre flekker, vil det hjelpe. En nattkrem er ofte fetere og mer "rik" enn en dagkrem, som er lettere og enklere å kombinere med foundations bl a.

Skrevet

Jeg fikk nupper da jeg brukte Biotherm sin nattkrem og har derfor ikke brukt slik krem etter det. Men kanskje jeg burde prøve et annet merke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...