Gå til innhold

Prosentkort vs. tabellkort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordeler/ulemper? Når er det best å ha hva?

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Jeg hadde tabellkort da jeg ikke hadde fast inntekt, men tjente mye penger i perioder, og lite i andre.

Prosentkort har jeg hatt etter at jeg fikk fast jobb og fast inntekt.

Tror det er dette som anbefales; Ved fast jobb har man prosentkort, mens man har tabellkort når man tjener forskjellig fra måned til måned

Skrevet
Jeg hadde tabellkort da jeg ikke hadde fast inntekt, men tjente mye penger i perioder, og lite i andre.

Prosentkort har jeg hatt etter at jeg fikk fast jobb og fast inntekt.

Tror det er dette som anbefales; Ved fast jobb har man prosentkort, mens man har tabellkort når man tjener forskjellig fra måned til måned

Jeg har hatt det omvendt, prosent når jeg har hatt ekstrajobb, men tabell når inntekten har stabilisert seg.

Valgte å levere 36% kortet i år og har derfor trukket endel ekstra, egentlig skal jeg bruke tabell 7100

Skrevet

Ring ligningskontoret og spør dem.

Uansett hva du velger, så får du enten igjen penger om du betaler for mye, eller restskatt om du betaler for lite. Det er ikke sånn at fordi du valgte feil betaler du mer skatt enn andre.

Skrevet

Tabellkort er basert på lønnen din to år tilbake, og da kan det fort skje at du betaler for lite skatt hvis inntekten din har økt betraktelig. Prosentkort er det safeste om du vet hva du ca kommer til å tjene i 2007.

Skrevet
Tabellkort er basert på lønnen din to år tilbake, og da kan det fort skje at du betaler for lite skatt hvis inntekten din har økt betraktelig. Prosentkort er det safeste om du vet hva du ca kommer til å tjene i 2007.

Oisann, det visste jeg faktisk ikke. Har også alltid trodd (og blitt fortalt) at tabell er det tryggeste når man har varierende inntekt. I år har jeg gått fra å jobbe deltid (med ca 3000 utbetalt per måned) til full jobb, så det kan jo bli spennende...

Skrevet (endret)

Nei, dette stemmer ikke.

Tabellkort gir deg riktig trekk nesten uansett hva du tjener. Tabellen bestemmes etter hvor mye fradrag du har, og hvor mye inntekter som ikke er lønnsinntekt (renter f.eks.).

Derfor er tabellkort å foretrekke, siden det tar høyde for lønnsendringer også i løpet av året.

Det er dessuten ikke noe problem å melde fra om endringer og få nytt kort.

Jeg ser egentlig ikke noen fordeler med prosentkort.

Endret av allium
Skrevet
Nei, dette stemmer ikke.

Tabellkort gir deg riktig trekk nesten uansett hva du tjener.  Tabellen bestemmes etter hvor mye fradrag du har, og hvor mye inntekter som ikke er lønnsinntekt (renter f.eks.).

Derfor er tabellkort å foretrekke, siden det tar høyde for lønnsendringer også i løpet av året. 

Det er dessuten ikke noe problem å melde fra om endringer og få nytt kort.

Jeg ser egentlig ikke noen fordeler med prosentkort.

Ah, det høres mye mer ut som det jeg bestandig har trodd, så da vil jeg heller være enig med deg. :ler:

Skrevet

Allium har rett. Samboeren min har tabellkort og selv med store lønnsforhøyninger har han alltid betalt riktig skatt og får ikke restskatt.

Skrevet

Jeg har og tabellkort og uansett hva jeg tjener trekkes det alltid riktig skatt.

Skrevet

Jeg har hatt tabellkort med laaaav lønn (deltidsarbeid som student) og likevel fått baksmell, så jeg velger alltid prosent for da kan jeg trekke litt mer og få igjen før sommeren neste år når jeg helt sikkert trenger de pengene.

At jeg trekker et par hundre mer i mnd merker jeg ikke nå, men å få over 2000 kr igjen på skatten er topp i juni!

Skrevet
Jeg har hatt tabellkort med laaaav lønn (deltidsarbeid som student) og likevel fått baksmell,

Nyttet det ikke å ta det opp med arbeidsgiveren? De må jo konsekvent ha trukket for lite.

Skrevet
Nyttet det ikke å ta det opp med arbeidsgiveren? De må jo konsekvent ha trukket for lite.

Arbeidsgiver følger bare tabellen. Man har feil tabell hvis man får baksmell.

Skrevet (endret)

....

Endret av Kermit
Skrevet

Kan man ha feil tabell når man tjener så lite da?

Vel, uansett så liker jeg prosenttrekk siden man kan "spare" opp litt ekstra ;)

Annonse
Gjest Fruktfat
Skrevet

jeg liker absolutt best prosentkort, men det var ikke noe selvfølge å få det skjønte jeg på likningskontoret.

jeg har fått baksmell en gang, og da hadde jeg tabellkort. (hadde nemlig tatt opp huslån, alt stod på meg og skatten ble automatisk redusert tilsvarende)

jeg føler meg tryggere med prosentkort. har provisjonslønn, og liker å regne ut på forhånd hva jeg får utbetalt, og da synes jeg det er mye bedre med prosenttrekk. og kan bare ringe og be de trekke et par prosent ekstra om jeg vil det.

Skrevet (endret)
Allium har rett. Samboeren min har tabellkort og selv med store lønnsforhøyninger har han alltid betalt riktig skatt og får ikke restskatt.

:Nikke:

Edit: Man kan vel få smell ved tabelltrekk om man ikke har like mye fradrag som det man har satt opp. Jeg bestilte meg nytt skattekort nå fordi jeg har mye gjeld i forhold til i fjor og jeg har vesentlig høyrere inntekt. Når jeg skulle skrive inn hvor mye renter jeg skal betale i 2007 var jeg litt forsiktig for da satser jeg heller å få igjen litt på skatten... Skal nå ha tabelltrekk.

Endret av Lourdes

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...