ATV Skrevet 25. desember 2006 #1 Skrevet 25. desember 2006 det er jul og jeg spør min datter om hun har noen i klassen hun vil gi gaver til, hun nevner tre. hu spør hva de tre ønsker seg og vi handler inn, hun var stolt når hun dro på skolen siste dagen får og dele ut men kom hjem lit trist, hun var den eneste i klassen som ikke hadde fåt gaver av noen. personlig tar jeg det som et dårlig tegn, er det bare jeg som da er lit var? de andre i klassen sender meldinger til hverandre, både på tlf og datan, jentungen får ingen, selv om hun sender selv får hun ikke svar. på skolen sier de at hun har mange og leke med, godt likt jente osv, mistenker det er en standar frase de har øvd inn. aldri no mas om og bli med noen hjem eller ha med noen. i klassen er det en gutt som er kåret til skolens problem barn nr 1, hatt klassemøter ang den gutten osv, han er mye ute etter min datter virker det som, siste skoledagen hadde jentungen pynta seg lit, da spyttet han henne i håret først, så kastet han lit søle på henne. jeg spurte skolen en gang om han var mye på hu, igjen følte jeg en standar frase komme. må innrømme at dette ikke har hvert en fin jul, jeg har sitti og tenkt mye på dette, hvert nervøs på hennes veine. og når da min datter kommer og sier at ei jente i klassen har sakt at "mamma ønsker at jeg leker med andre enn deg fårstår du" da er vel det meste klart i minne øyne. så hvordan er min datter? hun er hjelpsom, jeg har oppdrat henne til at du skal hjelpe de som trenger det, bakdelen da er at hun bryr seg lit mye, blander seg lit for ofte i hva andre gjør. Så nå har hun fått besked om og slutte og hjelpe andre, pass på deg selv , så får vi se hvordan det går. Lit rart at man må gå bort i fra vanlig folkeskikk for og bli likt? hun er ikke interesert i mote osv, jeg har oppdrat henne alene og kan vel ikke påstå at jeg følger moten så mye, hun blir ikke med på ting hun ikke vil, gir ikke etter for gruppepress og er ikke enig med deg kunn fordi du er populær eller forventer det. er dette feilen jeg har gjort, at jeg har lært hu og stå for det hun mener og hjelpe de som trenger hjelp? for 2 uker siden komm hun hjem med blåmærker, noen gutter skulle ta en annen og hun ba de gi seg, sa de var feige som gikk fire i mot en, da blei de plutselig fire i mot to. ei venninde beskrev ungen slik "om noen sitter fast i gjørma så tar ungen din av seg skoa og bytter plass med den som står fast, bakdelen er at den som står fast tar skoa til ungen din og går, og da er det hun som står fast". jeg ser på meg selv som en åpen far, klarer fint og ta både kritikk og råd ang minne barn, men jeg hører jo ingen ting! så hva har jeg gjort galt og hvordan kan jeg igjen gjøre det rett?
Litt Lost Skrevet 25. desember 2006 #2 Skrevet 25. desember 2006 Utrolig vanskelig situasjon du er i! Hva har du gjort galt? Jeg kan ikke se noe du har gjort galt og vet derfor ikke hva du kan gjøre rett, da jeg ut i fra det du leser mener du har gjort mye rett allerede. Virker som om jenten din er blitt en selvstendig, sterk jente med stor omsorg for andre. Hva annet kan man ønske for sine barn at de skal ha av holdninger og atferd? Det er mye viktigere enn popularitet, men det er vanskelig likevel å se at barnet sitt er venneløs og kommer hjem med blåmerker. Kunne hun fått invitere noen på pizza og film kveld innimellom? Noen faste som kan bli invitert innimellom? Eller kanskje bare en, slik at hun på ingen måte kan bli holdt utenfor i samtale.
Gjest StoreSky Skrevet 25. desember 2006 #3 Skrevet 25. desember 2006 Enig med Litt Lost. Hun virker som ei fin jente med empati for andre -som vil komme henne til gode senere i livet! Men det er forskjell på å være snill og dumsnill for å si det brutalt. Å være selvutslettende har ingen nytte for noen. Det gjelder altså å finne en balanse gang her. Snakk med henne om dette med å hjelpe andre kontra det å blande seg i alt for mye. Istede for å gå imellom når noen sloss/krangler kan man gjøre andre voksne oppmerksom på dette. Noe som jo gjerne blir sett på som "sladrete" når man er barn, men som ER en fin og viktig ting! (dette lærer jeg min datter, det handler om å bry seg) Spør konkret lærerene hvem hun er med på skolen, hvem hun leker med og er sammen med i friminuttene. Hvor gammel er din datter?
Sola^ Skrevet 25. desember 2006 #4 Skrevet 25. desember 2006 Minner meg litt om meg da eg var mindre. Hadde ikkje mulighet til å bry meg om moten pga. trang økonomi (og det var eigentleg ikkje så frykteleg interessant). Hadde ikkje så mange gode vener. Unger ser gjerne ikkje så pent på folk som marsjerer til sin eigen melodi og ikkje følger straumen (er min erfaring). Det kjem til å bli betre etter kvart når ungene modnes og får mindre trang til å vere som alle dei andre. Da får ein sjå meir av personligheten til dei andre og mindre av "gruppepersonligheten".
ATV Skrevet 25. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 25. desember 2006 hun har venner som blir med hjem noen ganger, selv om de ike går i samme klasse, også passer vi ei i klassen hennes når mor jobber kveld eller skal noe spesielt. Men det jeg ønsker for henne er jo så klart noen som virkelig er der, noen hun kan kalle sin beste venn. hun er elve år og har sin egen stil, husker selv ei i klassen min som ikke fulgte den normen alle fulgte, hun var ikke upopulær men langt fra populær, nå i ettertid ser jeg at hun var vel det tøffeste meneske i min klasse, sto for det hun mente og ga f i hva som var forventet av gjevnaldrende. fikk et råd en gang om og få hu med i en idrett eller noe, men slikt inntereserer henne ikke og på teater gruppa er det lang venteliste. jeg ønsker ikke ei jente som styrer venneflokken eller er mest popp på skolen, tverdt i mot, men jeg ønsker at hun kan si at DET er min beste venninde, HENNE fikk jeg gave av til jul, HUN ba meg på jentefesten og HUN stiller opp for meg. det var klassefest i november, jentungen og to til blei ikke bedt, jeg blir vel mest forbanna på foreldrene der, det er vel der du som foreldre skal lære barna lit om rett og galt?... og jeg ser at det svir, ser at hun bryr seg om det. samtidig er jeg lit redd for og gi dette for mye oppmerksomhet, trur at om jeg lager masse krøll ut av dette vil hun kjemmes over det. og ha unger skal ikke være lett dere.
Gjest Vintersol Skrevet 25. desember 2006 #6 Skrevet 25. desember 2006 dette er ikke enkelt. Så komplekst som dette er, så tror jeg du ville ha hatt godt av å se på hver ting for seg. det er jul og jeg spør min datter om hun har noen i klassen hun vil gi gaver til, hun nevner tre. hu spør hva de tre ønsker seg og vi handler inn, hun var stolt når hun dro på skolen siste dagen får og dele ut men kom hjem lit trist, hun var den eneste i klassen som ikke hadde fåt gaver av noen. personlig tar jeg det som et dårlig tegn, er det bare jeg som da er lit var? Det er ikke vanlig å gi gaver til klassekamerater om det ikke er avtalt på forhånd. "Skal vi bytte gaver til jul" er veldig vanlig å høre i forbindelse med julen, men som sagt, det er ikke vanlig å gi gaver som ikke er "avtalt". Selv om det er sårt, så hadde jeg ikke tatt dette som et dårlig tegn! de andre i klassen sender meldinger til hverandre, både på tlf og datan, jentungen får ingen, selv om hun sender selv får hun ikke svar. på skolen sier de at hun har mange og leke med, godt likt jente osv, mistenker det er en standar frase de har øvd inn. aldri no mas om og bli med noen hjem eller ha med noen. Det kan jo være at hun har mange venner på skolen som ikke går i klassen? I en klasse jeg kjenner godt til fantes det INGEN venner! De hadde det fint sammen i klassesammenheng, men var aldri sammen i friminuttene eller på fritiden. Vennskap kan godt gå på tvers av klassetrinnene/klasseinndelinger. i klassen er det en gutt som er kåret til skolens problem barn nr 1, hatt klassemøter ang den gutten osv, han er mye ute etter min datter virker det som, siste skoledagen hadde jentungen pynta seg lit, da spyttet han henne i håret først, så kastet han lit søle på henne. jeg spurte skolen en gang om han var mye på hu, igjen følte jeg en standar frase komme. Dette må du ta opp med skolen! Vil ikke lærerne høre? Gå videre til inspektør/rådgiver/rektor! Dette skal ikke tolereres! må innrømme at dette ikke har hvert en fin jul, jeg har sitti og tenkt mye på dette, hvert nervøs på hennes veine. og når da min datter kommer og sier at ei jente i klassen har sakt at "mamma ønsker at jeg leker med andre enn deg fårstår du" da er vel det meste klart i minne øyne. Dette er selvsagt sårt å høre. Kjenner du denne moren? Kanskje du kunne ha snakket med henne for å høre bakgrunnen for denne kommentaren? så hvordan er min datter? hun er hjelpsom, jeg har oppdrat henne til at du skal hjelpe de som trenger det, bakdelen da er at hun bryr seg lit mye, blander seg lit for ofte i hva andre gjør. Så nå har hun fått besked om og slutte og hjelpe andre, pass på deg selv , så får vi se hvordan det går. Lit rart at man må gå bort i fra vanlig folkeskikk for og bli likt? Kanskje hun kan bli sett på som en "viktigper" som blander seg opp i alt hun ikke har noe med? Slik var i alle fall min sønn, og han opplevde noe av det samme. Jeg synes ikke du skal be henne gå bort fra vanlig fokeskikk, men kanskje rett og slett be henne om å holde seg litt i bakgrunn om det er noe hun strengt tatt ikke har noe med. Hun skal selvsagt ikke la være å hjelpe andre, men kanskje la noen andre ordne opp for seg selv av og til...? hun er ikke interesert i mote osv, jeg har oppdrat henne alene og kan vel ikke påstå at jeg følger moten så mye, hun blir ikke med på ting hun ikke vil, gir ikke etter for gruppepress og er ikke enig med deg kunn fordi du er populær eller forventer det. er dette feilen jeg har gjort, at jeg har lært hu og stå for det hun mener og hjelpe de som trenger hjelp? for 2 uker siden komm hun hjem med blåmærker, noen gutter skulle ta en annen og hun ba de gi seg, sa de var feige som gikk fire i mot en, da blei de plutselig fire i mot to. Igjen, dette må tas opp med skolen. Ta kontakt med rektor og KREV at noe blir gjort! ei venninde beskrev ungen slik "om noen sitter fast i gjørma så tar ungen din av seg skoa og bytter plass med den som står fast, bakdelen er at den som står fast tar skoa til ungen din og går, og da er det hun som står fast". jeg ser på meg selv som en åpen far, klarer fint og ta både kritikk og råd ang minne barn, men jeg hører jo ingen ting! så hva har jeg gjort galt og hvordan kan jeg igjen gjøre det rett? ← Elllers er jeg enig med "Litt Lost". Jenta di høres ut som en flott jente, og de egenskapene hun besitter er mer verdifulle på ungdomsskolen enn akkurat nå. Synes også at forslaget om "jentekvelder" var godt. Om hun ber inn 2 og 3 om gangen er det lettere å bli kjent med dem, og ikke minst blir de bedre kjent med henne.
Yrjenia Skrevet 25. desember 2006 #7 Skrevet 25. desember 2006 Det hørtes verken ut som en bra klasse å være i, eller en bra skolen. Jeg hadde snakket med henne, og spurt henne om hun har noen ideer til løsninger. Jeg hadde ikke nølt med å ta henne ut av skolen, og byttet skole, om hun syns dette er greit selv.
Gjest graceland Skrevet 25. desember 2006 #8 Skrevet 25. desember 2006 Dette hadde jeg tatt opp med skolen, og forlangt ærlige og dyptgående svar. Jeg synes det høres ut som hun går i en usympatisk klasse... skjønner veldig godt at du har vondt av dette, hun virker som ei god og snill jente. Dette nøler jeg ikke med å klassifisere som mobbing.
Gjest Ylva Virvla Skrevet 25. desember 2006 #9 Skrevet 25. desember 2006 (endret) Ja, det kan virke som om hun har få venner. Får inntrykk av at hun kanskje er upopulær, men ikke direkte blir mobbet. Angående det å delta i idrett. Jeg husker fra da jeg selv gikk på barne- og ungdomsskolen at de å være god i idrett var viktig for å bli godtatt. Burde selvfølgelig ikke være det, men slik var det. Endret 25. desember 2006 av Ylva Virvla
Gjest Blondie65 Skrevet 25. desember 2006 #10 Skrevet 25. desember 2006 Jeg vil også klassifisere noe av dette som mobbing og kjenner meg selv så alt for godt igjen dessverre. I dag oppfordres foreldre som opplever at barna mobbes til å bytte skole. Dette gjøres fordi at en elev som har kommet skjevt ut vil få blanke ark en annen plass. Lærernes svar betyr vel - dessverre som vanlig - at de ikke følger med eller har snøring på hva som foregår. Jeg sier ikke at alle lærere er slik - men dessverre finnes det noen som ikke kunne brydd seg mindre og som dessuten synes dette er en del av modningsprosessen. Man kan ikke bli populær over natten. Men man kan lære å svare for seg. Slåssing og blåmerker skal man ikke godta uansett og at ikke denne episoden fikk konsekvenser for bøllene fatter jeg ikke.
Grendel Skrevet 26. desember 2006 #11 Skrevet 26. desember 2006 Jeg klapper for Vintersols innlegg, hun sa mye av det jeg tenkte på. Krev at noe blir gjort, og når det har skjedd noe, få greie på alle detaljer og snakk med andre innblandede personer. (Feks moren til barnet som sa hun ikke kunne leke med datteren din..) Ellers må det jo finnes et hjelpeapparat du kan snakke med. Jeg har selv vært gjennom mobbing i barneskolen og ungdomskolen, og for meg var det ingen foreldre eller lærere som reagerte, så derfor syns jeg det er utrolig viktig og flott at du reagerer. Jeg håper virkelig du kan få gjennom noe, og at datteren din får det bedre.
ATV Skrevet 26. desember 2006 Forfatter #12 Skrevet 26. desember 2006 takk for mange gode råd og meninger. først ang klassen. Det er den klassen de sliter mest med på skolen, vi har som nevnt klassemøter osv i håp om og roe ting ned, hører vi noe så skal vi melde i fra, men desverre har denne gutten utrolig mye sjangser og skolen har vel gitt han opp, så vi får høre at vi må være tolmodige og at ting er under utbedring både fra ppt og bup, i mens gjør han hva han vill. barna får høre at de skal inkludere og som takk ødlegger han nå får flere, rektor mente han trengte ansvar og ga han et vaktbind og besked om at han skulle hjelpe utelærer i friminuttet, noe han utnytter til det fulle. mulig det bare er jegsom far som er overnervøs for mit barn, men jeg ser på det som et dårlig tegn at alle i klassen ga gaver til hverandre untagen til min datter, og hun sa jo at hun skulle kjøpe til de tre minst en uke før jul. Gavene er ikke all hverden men det er liksom slikt som gjør helhetsinntrykket. jeg prøver og fortelle hu at hu ikke kan redde alle på skolen, hu må passe på seg selv og ikke bry seg med ting hun ikke har noe med, ser du noen få bråk så hent en lærer, ikke lek helt. men hu sier hu ikke klarer og se andre ha det vondt. bytte skole trur jeg ikke er noe ide, hun får kansje en bedre klasse men siden hu ikke føler seg mobbet ser jeg/vi ikke noe grunnd til det. som jeg sier ønsker jeg ikke en unge som er åver poppulær eller klassens midt punkt, bare ønsker at hun skal kunne si at det er min venninde og vi er bestisser og som det sies her så har hunn verdier som vil bli verdsatt seinere i livet, bare håper det begynner snart.
Gjest Gjesta Skrevet 26. desember 2006 #13 Skrevet 26. desember 2006 Stusser litt over at det var fest hvor hun og to andre(?) ikke ble bedt. Det ville jeg tatt opp på foreldremøte. Evt bedt lærer ta det opp hvis du syns det blir for vanskelig. Kanskje få lærer til å snakke litt om hva foreldrene gjør mot barn som ikke blir bedt på slike ting, og at de lærer sine barn at det er greit å ekskludere noen få fra fellesskapet. De barna hun leker med, er de eldre eller yngre? Leker hun med dem fordi hun ikke har noen andre eller fordi hun trives sammen med dem? Hvis hun selv velger de fordi hun trives med de tror jeg du må fokusere på at det er bra hun har venner selv om det hadde vært enda bedre om de var fra klassen. Tror jeg ville bedt om en samtale med læreren og på forhånd fortalt at du ønsket å snakke om datteren din sitt sosiale liv og at du trenger litt hjelp til å forholde deg til situasjonen, slik at læreren kan ha et ekstra øye på dette i tiden fram til samtalen. Du kan jo fortelle om det denne jenta sa (det at mamman sa hun ikke skulle være så mye sammen med datteren din) og spørre læreren om hun har noen tanker om hvorfor. Kanskje noen som ser dere utenfra kan gi noen nye svar og vinklinger? Det kan hende at din datter er "for" moden og har "for mye" integritet og at det gjør henne til en outsider. Kanskje hun blander seg for mye, er for snusfornuftig eller for mye dørmatte? Kanskje hun rett og slett har andre interesser og verdier enn de andre jentene i klassen og at de rett og slett ikke passer sammen? Du skriver at du så inderlig ønsker henne en riktig god bestevenn, og det skjønner jeg godt at du gjør. Men snakker hun noe om dette? Gir hun uttrykk for å være ensom eller ulykkelig sånn i det daglige? Tror du at hun føler seg ekskludert eller er det slik at hun ikke "klikker" med noen av jentene i klassen? Er det andre ting enn drama/teater hun kan begynne med? Kor, musikk, speider, osv? Kanskje du kan snakke med læreren om det med fritidsaktiviteter og, spørre om hun har noen tips? Ang det med julegaver, så er det nok vanlig å avtale slikt på forhånd. Ønsker deg lykke til, det er kjempevondt å være usikker på om barn har det bra og det er ikke lett å vite hvordan man skal gripe sånne situasjoner. Håper læreren kan legge fra seg sine standard-fraser og hjelpe deg med å se/løse situasjonen.
ToveM Skrevet 26. desember 2006 #14 Skrevet 26. desember 2006 ingen lett situasjon for dere dette, men jeg reagerer på at på en klassefest blir noen utelatt, da er det jo ingen klassefest lengre uansett, og dette ville jeg tatt opp på klassemøte. Her har de en regel om at hvis ikke alle jenter evt gutter blir invitert i bursdag, skal ikke invitasjonen levers ut på skolen. og dette med julegaver er heldigvis ikke en (u)vane de har her hos oss. her gir vi ingen gaver til venner/kammerater før evt de blir gamle nok til å tjene pernger selv og avtale seg imellom..
tingeling Skrevet 26. desember 2006 #15 Skrevet 26. desember 2006 Jeg kjenner meg så igjen i det du sier om jenta di. Desverre kan man ikke bestemme at noen skal leke sammen og være venner. Men man kan lage grunnregler ift gavebytting og invitasjoner til selskap. Feks kan man alle foreldrene bli enige om at man i klassen har et "gavesystem" som inkluderer alle, og at gaver som noen ønsker å gi i tillegg skal gis utenom skoletid. Så lenge det er frivillig så vil det alltid være noen barn som ikke får, og det er veldig sårt for de det gjelder. Angående det å delta i idrett. Jeg husker fra da jeg selv gikk på barne- og ungdomsskolen at de å være god i idrett var viktig for å bli godtatt. Burde selvfølgelig ikke være det, men slik var det. ← Dette husker jeg også veldig godt. En klem til dere begge. Ikke lett dette, men til syvende og sist kommer jenta di helt sikkert til å klare seg bra her i livet. Som mange her sier: på ungdomsskolen blir det bedre, og det samme gjelder vgs. Når barna blir litt eldre setter mange av de etterhvert pris på at man har egne tanker. De som ikke gjør det - vel - de er det kanskje ikke verdt å ha som venner uansett.
ceca Skrevet 28. desember 2006 #16 Skrevet 28. desember 2006 Dette er ingen lett situasjon for deg. Ang. julegaver. Jeg sender sms til foreldrene om at min datter har avtalt med deres datter om å gi hverandre julegave, og spør om det er ok. Om svar venter på seg, så purr... Helt ærlig synes jeg det er rart at foreldre som ser at barna får julegave fra en ikke kjøper / lager en liten ting og leverer på døren/ postkassen. Nå som du har fått en pekepinn om hvordan det er på solen så må du ta tak i det. Vi har selv hatt samme opplegg med gutten vår, men med mere konkret mobbing. Datteren vår "mistet" bestevenninnen sin i høst til en ny jente i klassen. Og føler seg dermed litt i "ingenmanns-land". Du har fått mange gode svar, men jeg velger allikavel å fortelle deg hva vi har gjort - og vil fortsette å gjøre. - kontaktet skolen skriftlig ang. erting / mbbing/utestengelse. krevde møte med lærer, rektor og helsesøster. Hadde i forkant møte med helsesøster. Det skal ikke kun tas hensyn til -en - guttsom er ute å kjører. Han skal tross alt lære å oppføre seg , ikke bare at andre skal ta hensyn. Vi hadde møte med lærer, rektor og helsesøster, og først dable det "sett" fra skolens side, og gjort noe med. Ungene mine har og en gutt i klassen som det skal tas hensyn til, som ødelegger lek og sloss en del, samt er ikke fult like sosial inteligent som de andre barna. Men er han på mine, så får han tåle å få igjen. Ingen kan gå rundt å være "slemme" og få lov til det forde de er under utredning. Klassefest uten tre stk er ikke klassefest. Si ifra om dette på foreldemøte. Krev at det blir lagd køre-regler. Hvor mange kan man invitere før man MÅ invitere alle jentene / guttene. Jeg har invitert alle jentene hjem hit, en og en. Snakket med jenta mi om at hun å av og til kunne leke ting hun synes er kjedelig. At de bytter på å leke med et hun vil den andre vil. Etter besøket har vi snakket om om dette var en koselig jente osv. Jeg blir og kjent med jentene, og snakker litt med forledrene i døren ved henting. Av og til - om det faller seg slik - spør jeg om jenta mi kan bli med dem hjem en dag. Vi inviterte alle jentene hjem på "jentefest" . Ny, kul dvd , potetgull, godt og brus. Stuen for seg selv. Det var veldig populært !! Finn ut hva slags fritidsaktiviter de andre går på. Kanskje en av aktivitetene kan passe jenta di? La henne invitere jenter på overnatting. Gjerne en og en. All pratingen ut i de små timer knytter vennskap. Lær jenta de at det er fint å bry seg om andre, men av og til må de voksne ordne opp. Godt at hun har egne meninger, men er hun -for- sta så er ikke det bra heller. Vennskap er å gi og ta. Og av og til er det og moro å ha samme genser som "venninnen". Til jul nå fikk jenta mi en genser av en jente i klassen . Samt at moren surte om de skulle være sammen en av juledagene. Hun hadde på genseren da hun dro til dem - og jenta i klassen ropte høyt at "slik har jeg og" og løp inn for å ta på seg sin!! Nå hr jenta mi ligget der i to netter. Som mamma vil jeg ha henne hjem, men for henne vet jeg at dette er godt. Det krever en del av en folder når ens barn havner i en slik situasjon. Men du kan hjelpe henne ut av den. Hun kan ikke klare det alene. Hun trenger en som styrer skuta. Som gir og gir, og som elsker henne uansett. Jenta mi savner ennå bestevenninnen sin. Men som vi snakker om , det finnes andre , om de ikke er like gode -ølelsesmessig - for henne nå så er det gode venner. Og kanskje med tiden ser bestevenninnen at valget hennes var dumt. Og så er de tilbake der e var. Men jenta mi har ivertfalll lært at man bør ha flere venner enn kun en - tilfelle slikt skjer. Og etter nyttårer bestevenninnen invitert hit på overatting. Det skal bli mye kospå jentene da !! Ønsker dere lykke til !
Gjest Gjest 1 Skrevet 28. desember 2006 #17 Skrevet 28. desember 2006 (endret) Det er fint å ha lært bort at man skal stå for det man mener og for sine valg osv. uavhengig av hvem som sier noe (popularitet). Likevel: det er et aspekt som gjelder: klær, å ha de rette merkene og sosialt "normal" oppførsel. Det er ikke sikkert det er veldig populært i grunnskolen å hevde sine egne meninger og stå sterkt "for noe". Det er nådeløse uskrevne lover som gjelder, og de bør man beherske hvis en ikke vil bli utstøtt. Dette gjelder både gutter og jenter, men mulig jenter er spesielt utsatt mht. det ytre, i tillegg til sosiale ferdigheter. Endret 28. desember 2006 av Gjest 1
Gjest gjesta Skrevet 28. desember 2006 #18 Skrevet 28. desember 2006 Dette er ingen lett situasjon for deg. Ang. julegaver. Jeg sender sms til foreldrene om at min datter har avtalt med deres datter om å gi hverandre julegave, og spør om det er ok. Om svar venter på seg, så purr... Helt ærlig synes jeg det er rart at foreldre som ser at barna får julegave fra en ikke kjøper / lager en liten ting og leverer på døren/ postkassen. Nå som du har fått en pekepinn om hvordan det er på solen så må du ta tak i det. Vi har selv hatt samme opplegg med gutten vår, men med mere konkret mobbing. Datteren vår "mistet" bestevenninnen sin i høst til en ny jente i klassen. Og føler seg dermed litt i "ingenmanns-land". Du har fått mange gode svar, men jeg velger allikavel å fortelle deg hva vi har gjort - og vil fortsette å gjøre. - kontaktet skolen skriftlig ang. erting / mbbing/utestengelse. krevde møte med lærer, rektor og helsesøster. Hadde i forkant møte med helsesøster. Det skal ikke kun tas hensyn til -en - guttsom er ute å kjører. Han skal tross alt lære å oppføre seg , ikke bare at andre skal ta hensyn. Vi hadde møte med lærer, rektor og helsesøster, og først dable det "sett" fra skolens side, og gjort noe med. Ungene mine har og en gutt i klassen som det skal tas hensyn til, som ødelegger lek og sloss en del, samt er ikke fult like sosial inteligent som de andre barna. Men er han på mine, så får han tåle å få igjen. Ingen kan gå rundt å være "slemme" og få lov til det forde de er under utredning. Klassefest uten tre stk er ikke klassefest. Si ifra om dette på foreldemøte. Krev at det blir lagd køre-regler. Hvor mange kan man invitere før man MÅ invitere alle jentene / guttene. Jeg har invitert alle jentene hjem hit, en og en. Snakket med jenta mi om at hun å av og til kunne leke ting hun synes er kjedelig. At de bytter på å leke med et hun vil den andre vil. Etter besøket har vi snakket om om dette var en koselig jente osv. Jeg blir og kjent med jentene, og snakker litt med forledrene i døren ved henting. Av og til - om det faller seg slik - spør jeg om jenta mi kan bli med dem hjem en dag. Vi inviterte alle jentene hjem på "jentefest" . Ny, kul dvd , potetgull, godt og brus. Stuen for seg selv. Det var veldig populært !! Finn ut hva slags fritidsaktiviter de andre går på. Kanskje en av aktivitetene kan passe jenta di? La henne invitere jenter på overnatting. Gjerne en og en. All pratingen ut i de små timer knytter vennskap. Lær jenta de at det er fint å bry seg om andre, men av og til må de voksne ordne opp. Godt at hun har egne meninger, men er hun -for- sta så er ikke det bra heller. Vennskap er å gi og ta. Og av og til er det og moro å ha samme genser som "venninnen". Til jul nå fikk jenta mi en genser av en jente i klassen . Samt at moren surte om de skulle være sammen en av juledagene. Hun hadde på genseren da hun dro til dem - og jenta i klassen ropte høyt at "slik har jeg og" og løp inn for å ta på seg sin!! Nå hr jenta mi ligget der i to netter. Som mamma vil jeg ha henne hjem, men for henne vet jeg at dette er godt. Det krever en del av en folder når ens barn havner i en slik situasjon. Men du kan hjelpe henne ut av den. Hun kan ikke klare det alene. Hun trenger en som styrer skuta. Som gir og gir, og som elsker henne uansett. Jenta mi savner ennå bestevenninnen sin. Men som vi snakker om , det finnes andre , om de ikke er like gode -ølelsesmessig - for henne nå så er det gode venner. Og kanskje med tiden ser bestevenninnen at valget hennes var dumt. Og så er de tilbake der e var. Men jenta mi har ivertfalll lært at man bør ha flere venner enn kun en - tilfelle slikt skjer. Og etter nyttårer bestevenninnen invitert hit på overatting. Det skal bli mye kospå jentene da !! Ønsker dere lykke til ! ← Dette var så smart at jeg nesten må printe det ut å ha det til guttungen begynner på skolen i tilfelle. Man vet jo aldri.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå