Gå til innhold

Byfogdproblem

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi skal gifte oss hos byfogden/sorensskriveren i mai, og i søknadspapirene står det at vi må legge ved "nyere fødselsattest" Hva menes med dette? Det er jo ingenting som har forandret seg på den gamle :blunke: Noen som kan hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før helga sendte vi inn papirene til byfogden. Har nettopp fått bekrefta at papirene var i orden, og at vi har fått plass på Tinghuset på det tidspunktet vi ønsket :D

Vi måtte sende inn tre fødselsattester, ettersom vi har en sønn :) Jeg bestilte attestene via nettet fra lingningskontoret i Oslo (må bestilles fra bostedskommunen), og fikk dem etter et par dager. Attestene til mine to gutter kom en dag før min. Ettersom jeg var utålmodig etter å få sendt papirene av gårde, tok jeg en gammel attest jeg hadde liggende fra før (skrevet ut på 80-tallet). Jeg var veldig spent på hvordan det ville gå - jeg ble nemlig, akkurat som deg, veldig forvirra av uttrykket "nyere fødselsattest". Men, nå har jeg altså fått bekrefta at byfogden i hvertfall godtar fødselsattester skrevet ut på 80-tallet :wink:

Så, hvis du har en atteste liggende skulle det nok gå bra å legge ved den vil jeg tro.

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Tror du får dette hvis du kontakter Folkeregisteret. Da blir fødselsattesten sendt til den adressen som er registrert på deg i Folkeregisteret. Tror muligens du kan gjøre dette via nettet.

Hvorfor du må ha en av nyere dato vet jeg ikke! Men det er altså ikke spesielt vanskelig å få tak i.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Som flere er sagt kan du bare bestille fødselsattest over nettet fra folkeregisteret. Tror grunnen til at den må være ny er at du skal vise at du ikke er registrert med sivilstand "gift" fra før av, i tilfelle må du dokumentere at du er lovlig skilt/separert siden. Hvertfall når man skal gifte seg i kirken er det et vilkår at attesten er under 6 mnd gammel, synes det er rart hvis ikke det samme gjelder for byfogden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...