prinsesse villikke Skrevet 24. desember 2006 #1 Del Skrevet 24. desember 2006 datteren min på 6 våknet i går med feber og vond hals.. hun har hatt 39,8 i feber. I dag har hun fått masse rødt utslett på mage,bryst og ryggen. Det kjennes ut som hun er litt hoven i lymfeknutene på halsen og. Utslettet ser litt ut som røde hunder eller meslinger, røde prikker intill hverandre og står litt "ut" fra huden. Men når jeg leser om disse sykdommene virker det ikke helt som det er noen av disse heller. Noen som har en ide? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siam Skrevet 24. desember 2006 #2 Del Skrevet 24. desember 2006 Oliver hadde akkurat noe liknende. Legen sa at det enten var "infeksjons-utslett" som man lett får når man har en infeksjon i kroppen, eller at han reagerte på antibiotikaen han akkurat var satt på. Det forsvant etter 2 dager. Det greieste er vel å sjekke med en lege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 24. desember 2006 #3 Del Skrevet 24. desember 2006 Jeg synes det kan høres ut som skarlagensfeber. Det begynner gjerne med en halsinfeksjon, og forårsakes av streptokokker. Sjekk tungen, se om hun etter hvert får den typiske "bringebærtungen." Skarlagensfeber behandles med antibiotika, så gå til legen. Skarlagensfeber. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prinsesse villikke Skrevet 25. desember 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 25. desember 2006 Vi har time hos legen halv 11 i dag. Har kommet fram til at det sansynligvis er skarlagensfeber. Så da blir det nok antibiotika til tulla da. takker for svar :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 25. desember 2006 #5 Del Skrevet 25. desember 2006 Ja, er det skarlagensfeber så er det vel ingen vei utenom. Husker da datteren min hadde skarlagensfeber for noen år siden. Bringebærtunga lyste rød mot meg på lille julaften, og dermed måtte vi til legevakten og sitte der og vente i timevis. Etterpå bar det til vaktapoteket, for å stå i kø i laaaang tid. Så kom vi hjem med penicillinmikstur, og den smakte visst ikke så godt... Litt styr med det der, men det gikk bra til slutt. Rart hvordan sånne sykdommer har det med å dukke opp i helger og høytider... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prinsesse villikke Skrevet 25. desember 2006 Forfatter #6 Del Skrevet 25. desember 2006 Jepp, diagnosen ble skarlagensfeber... pencilinen er i hus, så blir hun vel straks bedre. Hun er forresten ikke ille med feber i dag, men hun har utslett over hele kroppen. Noen som vet hvor smittsomt dette er? Kan det være flere i barnehagen hennes som har skarlagensfeber i disse dager? Har ikke hørt noe føre jul at det var noen sam hadde det, men et sted må det jo komme fra skulle jeg tro... :icon_question: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 25. desember 2006 #7 Del Skrevet 25. desember 2006 Ifølge linken min lenger oppe er inkubasjonstiden 2-4 dager. Så det er nok ikke utenkelig at det er flere som går på penicillin i barnehagen deres akkurat nå, nei. Det er ikke alle som får så sterke symptomer at de mistenker skarlagensfeber. Man tenker gjerne at denne sykdommen er så karakteristisk at den ikke er til å ta feil av. Men det er ikke nødvendigvis sånn, derfor kan det være at andre i barnehagen ikke har rukket å melde fra om utbrudd. Jeg hørte heller ikke om andre i barnehagen til jenta mi som hadde skarlagensfeber akkurat da hun hadde det. I ettertid ble det jo jul og for alt jeg vet var det kanskje flere som stod i kø på vaktapoteket av dem også... Etter to dager på penicillin er sykdommen ikke smittsom lenger. Det er først og fremst på grunn av smittefaren at man behandler med antibiotika. I tillegg minsker jo faren for komplikasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå