Gå til innhold

Sykemelding, noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en ganske tøff fødsel tidligere i år, som endte med full ruptur. Hadde store smerter, men mannen måtte reise tilbake på jobb (jobber offshore), og være vekke i to uker. Satt da hjemme med en nyfødt, og en på halvannet år, og om sagt, store smerter. Dro til legen, men han bagatelliserte det hele, og mente alt var som det skulle. Etter 11 uker (fortsatt med smerter), ble jeg sendt til fødeavdelingen for sjekk. Det viste seg at jeg hadde fått noe "villkjøtt", samt at jeg var sydd for stramt. I tillegg var mange sting gått opp for tidlig, slik at jeg fortsatt hadde åpne sår. Jeg skal inn igjen til sykehuset i begynnelsen av januar, der det visst skal vurderes om de må snitte meg litt opp igjen (er grodd innvendig, men ikke utvendig). Dagen før jeg skal på sykehuset, reiser mannen offshore.

Jeg lurer på om det er noen som vet om han kan ha rett på en sykemelding i forbindelse med dette? Jeg vet vel ikke før den aktuelle datoen om jeg faktisk skal snittes i.. Orker ikke å ha smerter lengre, så vil være veldig forsiktig med å løfte barna etc en stund etter dette. Har fått vite i ettertid at han egentlig skulle vært sykemeldt 6 uker etter fødselen fordi jeg egentlig ikke skulle bære barna etc etter fødselen, men det visste ikke vi. Da jobben hans ikke har lønnet permisjon, hadde vi ikke råd til at han tok fri. Vil ikke "tråkke i den samme fellen" nå..

Hvor kan jeg få vite om han har rett på sykemelding?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om jeg ikke tar helt feil så har mannen ret tpå sykemelding om du ikke kan klare å ta hånd om barna ja... Sjekk det om med riktige instanser dere for å være sikker...

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Du vil o bli sykmeldt av dette her, og ikke være i stand til å ta deg av barna. Mannen blir da nødt til å ta seg av dem, skulle bare mangle om han også blir sykmel,dt. Hør med trygdekontoret, de bør ha svaret og hvordan dere skal gå fram.

Skrevet

Det stemmer det at du kan bli sykemeldt under fødselspermisjon og mannen din vil da ta over din permisjon i mens.

Jeg gjorde det når jeg hadde fødselspermisjon, jeg skulle operere og mannen min tok da over min permisjon i samme tid. Han kan også velge og ta ut pappapermisjon mens du er sykemeldt. Vi tok en kombinasjon av begge deler, dvs at han hadde 4 uker pappaperm, og fikk 2 uker av min permisjon, tilsammen 6 uker var jeg sykemeldt.

Hvis du har 80 % lønn under permisjonen vil mannen din også få 80 % av sin lønn når han tar over din permisjon.

Vet ikke om dette ble veldig rotete, men håper du skjønte hva jeg mente. Bare spør hvis det er noe mer du lurer på. Ellers er det jo bare å ringe trygdekontoret.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...