Furstina Skrevet 22. desember 2006 #1 Skrevet 22. desember 2006 Vår son är snart tre år och vi har hittils inte haft någon jultomte/julenisse på julafton. I år har vi fått problem tack vare andras frågor. Första året var vi hos svigers och då var han för liten för att förstå vad som skedde. Julenissen sprang över tomten och lämnade en säck på trappen - barnen som började bli tillräckligt stora för att genomskåda nissen - hann inte med att hälsa på honom. De såg när han försvann in i skogen på baksidan och det var fortfarande oklart om julenissen fanns eller inte. Förra året när sonen var nästan två firade vi hos andra släkningar. Mest vuxna men två barn över 10 som sedan länge slutat tro på tomten/julenissen. Ingen tomte, inget behov, inga förväntningar och inget som saknades. I år har folk runt omkring oss frågat sonen en massa frågor om julafton och jultomten. * Tror du tomten kommer på julafton? * Vem kommer på julafton då? * Vad tror du du får av jultomten på julafton då? * Kommer tomten till dig i år? Har du varit en snäll pojke? Frågorna har väckt en förväntan på att jultomten kommer men det hade vi inte tänkt. Nu är det jag och min man som får ta besvikelsen när det inte kommer någon tomte - eller? Jag funderar på hur vi ska göra: * Låtsas att tomten varit på besök men att vi missat? * Försöka fråga grannarna (vet inte ens om de är hemma) om någon kan vara tomte? Vet inte ens om jag vill det. * Förklara att tomten inte hinner komma till alla på julafton? * Att JAG klär ut mig till tomte? (mannen har ryggskott och kan inte röra sig) Fast det kommer sonen att märka eftersom vi bara är tre vuxna på julafton... Jag är nästan lite arg på de vuxna som skapat förväntningarna hos min son - fast jag vet att de bara frågat för att vara snälla och av omtanke. Hur som helst står vi inför ett dilemma. Några råd?
Furstina Skrevet 23. desember 2006 Forfatter #2 Skrevet 23. desember 2006 Jag vet hur vi ska göra nu - fick tips från en bekant. När vi går hem till mormor för att äta lunch och hämta hem mormor - då har tomten/julenissen redan varit hos oss och lämnat en påse med julklappar i lillasysters barnvagnsskjul. Så i dag har jag varit ute och skaffat julklappar från nissen. Ett litet matchbox-flygplan till storebror En skallra-boll (rangle-boll) till lillasyster Anton Berg-choklad till mormor och mannen och jag får varsin ask med Noblesse som jag redan hade i skåpet (alltid bra att ha för att ta med sig på besök) Då har storebror något att leka med när vi kommer hem och maten ska göras i ordning. Och vi har någon form av tomte/nisse utan att behöva klä ut oss.
monja Skrevet 23. desember 2006 #3 Skrevet 23. desember 2006 Kjempelurt å si at nissen har vært hos dere mens dere er borte på besøk. Hos oss kommer nissen og det har han gjort helt fra lillegutt var 3 mnd gammel (den første jula), men da var det fordi vi hadde nevøen hans på 2 år på besøk.
Saeria Skrevet 23. desember 2006 #4 Skrevet 23. desember 2006 Selv har jeg ikke barn, men må si at ideen din var lur.
Furstina Skrevet 25. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 25. desember 2006 Det blev faktiskt väldigt lyckat! Sonen somnade i vagnen på väg hem från mormor och när vi väckte honom hemma så hade nissen redan varit hos oss. Han hade lämnat en lapp i brevlådan med julhälsning och en påse med klappar där vi ställer vagnarna. En klapp till oss var. Ett litet flygplan till sonen som han lekte konstant med fram till middagen, en liten boll med bjällra i till lillasyster och choklad till de vuxna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå