Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, jeg skal på en temafest på nyttårsaften som innebærer stivpynting, og i mitt hode er man ikke pyntet om man går i strømpelesten, men vertinnen er livredd for parketten sin og har nedlagt forbud mot høye hæler. Så. Hva kan jeg gjøre med skoene mine for at de skal bli parkettsikre? Jeg har tenkt på sånne filtlapper man har under møbler, men mulig det blir litt glatt, så hvis noen har andre ideer; KOM MED DEM. :-D

(Vet jeg har hørt om hælbeskyttere, men det er vel kanskje mest for å beskytte skoen og ikke gulvet...?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg har brukt møbelknotter i filt, som jeg har klippet til. Så lenge den kun var under hælen, var det ikke noe problem at det ble glatt.

På Byggmakker-butikker har de sikkert noe gummi-liknende med lim på den ene siden som du kan bruke også. Gå innom en sånn butikk og be dem være kreative.

Skrevet

Hadde det vært mitt parkettgulv og jeg hadde nedlagt forbud mot sko inne så hadde jeg nok ikke godtatt noen unntak gitt :)

Men i så fall pass på å rengjøre under skoen i tilfelle det ligger småsteiner inntrykt der.

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet

Ta dem av? ;)

Har de du skal til "lagt ned forbud" så synes jeg ikke det er noe annet alternativ enn å komme i andre typen sko eller droppe sko. (synes forsåvidt ikke det er greit å komme i stiletthæler på parkettgulv uansett.. såpass hensyn bør man ta)

Skrevet
Hadde det vært mitt parkettgulv og jeg hadde nedlagt forbud mot sko inne så hadde jeg nok ikke godtatt noen unntak gitt :)

samme her

Skrevet

Du får bare ta av skoene. Er ellers enig med deg i at skoene er en del av antrekket. Ville aldri hatt et gulv som gjorde at jeg måtte be gjestene ta av skoene på fest, men det er ikke mitt gulv. Har og noen venner som har det slik. Vi tar jo av oss, da og labber rumdt på strømpene. Synes det er like teit, og irriterer meg litt hver gang, men som sagt er det deres gulv............

Skrevet
Ta dem av? ;)

Har de du skal til "lagt ned forbud" så synes jeg ikke det er noe annet alternativ enn å komme i andre typen sko eller droppe sko. (synes forsåvidt ikke det er greit å komme i stiletthæler på parkettgulv uansett.. såpass hensyn bør man ta)

Jeg sa ikke et ord om stiletthæler, men er helt enig der. Jeg eier ikke sko med stiletthæler nettopp av den grunn.

Å gå uten sko er overhodet ikke noe alternativ for meg, da kan jeg like gjerne la være å pynte meg. :ler: Er ganske sikker på at de skoene jeg skal ha ikke setter merker i utgangspunktet, men vil bare ha dem idiotsikre. Dette er jo et forsøk på å respektere vertinnens ønsker, da, så ikke kjeft. :overrasket: Sko er greit så lenge de ikke setter merker har hun sagt.

Skrevet

Har ikke lest alle svara, men det går an å få kjøpt noen gjennomsiktige knotter som du kan sette på tuppen av helen. De gjør at det ikke blir merke i parketten.

Ser ut som gjennomsiktige fingebøll, som du bare presser over helen, også sitter de der. Du kan bruke de helt til de blir slitt ned og du kan ta de av og bruke de på alle sko med like brei hel.

Jeg har de på yndlingsskoa mine, og de er fantastiske! Koster 30 kr for et par på DNA i alle fall :)

Skrevet

Så rart at så mange syns de like gjerne kan la vær å pynte seg om de ikke får ha sko inne... Hva hvis jeg kom hjem til deg og sa at mine høye ute-støvletter var en del av anterkket, og jeg gjerne ville gå med dem inne, ville det være greit...?

Skrevet

Jeg trodde gulv var til for å brukes jeg. Men det finnes jo mange kule tøfler da :briller:

Skrevet

Takk min skaper for laminatgulv som tåler unger, hunder og stilettheler.

Skrevet

Jeg ville kledd meg sånn at det var greit med lavesko som hun kanskje syns er greit eller i et antrekk som var fint også uten sko.

Var på fest i sommer hvor høye hæler var "forbudt" av samme grunn....og selvom jeg foretrekker hæler selv valgte jeg bare et antrekksom funket m flate sko. Ikke noe problem det.

Skrevet (endret)
Så rart at så mange syns de like gjerne kan la vær å pynte seg om de ikke får ha sko inne... Hva hvis jeg kom hjem til deg og sa at mine høye ute-støvletter var en del av anterkket, og jeg gjerne ville gå med dem inne, ville det være greit...?

Så lenge skoa til folk er reine, får folk gå med hva de vil hos oss.

Men så har vi et bruks-hus, og ikke et hus til pynt.

Er for øvrig enig i at sko og støvletter kan være et "være-eller-ikke-være" for antrekket, og føler meg litt "deisen" om jeg må labbe rundt i finstasen på sokkelesten.

Hadde jeg vært så redd for gulvene mine, hadde jeg sørget for møbelknotter til gjestene selv.

Endret av Annevenn
Skrevet

Jeg ville tatt med meg skoene til skobutikken og hørt der hva de foreslår. Så ville jeg testet på parkettgulv før festen, slik at jeg var sikker på at de ikke lagde merker.

At et gulv er til for å brukes er en ting, men at man ikke ønsker et totalt herpet gulv etter en fest er fullt forståelig. Jeg ville aldri hatt noe annet enn parkett i stuen og da hadde jeg dessverre måttet ta samme forhåndsregler som vertinnen i dette tilfellet. Vi får på ingen måte hysterisk anfall av en ripe eller et hakk i parketten, men drøssevis av hakk etter stiletthæler hadde jo gjort at gulvet var totalt ødelagt. Men jeg har kun opplevd at det er stillethæler som lager slike merker; vi har hatt masse gjester som har hatt på seg pensko uten at det har laget noen merker. De eneste merkene de evt. lager er hvis det ligger spor av grus under skoene, men såpass tåler vi.

Skrevet

Hos meg ville det vært greit. Det er ikke alltid de med de dyreste mest eksklusive gulvene som er mest hysteriske. Har dyr parkett på de fleste av gulvene, men vil ikke ha et hjem som er til pynt. Ville aldri hatt et gulv som gjorde at jeg måtte be gjestene om å ta av seg på beina. Har dyre møbler og, men ber da ikke folk om å slenge av seg buksa om det er dilldall på baklommene for eksempel. Men respekterer så klart at andre bestemmer i sitt hjem.

Skrevet

Er jo litt forskjell på bukser og sko inne ..så de som tar opp så dristige eksempler går litt vel langt i mine øyne. Sofaer er til for å sitte på- må ergo være slitesterke. Det er ikke VANLIG og ventelig at man går med stiletthæler inne, er faktisk vanlig å ta av seg beina inne.

Forstår godt at verstskapet er beskymret, og ville vært det samme..uansett gulv.

Skrevet

Det var ikke stiletthæler, men utestøvletter jeg uttalte meg om (Les sand mm.) Stiletthæler er en egen kategori der de verste, de gamle originale med metalltupp graver seg ned i myke gulv. Selv om dagens er snillre, stiller de fremdeles i en egen kategori dersom de virkelig driver hærverk mot gulvet.De fleste sko ødelegger ikke gulvene. Parkett for eksempel tåler ganske mye. Ei ola-bukse med dill på lommene kan gjøre skade i en sart sofa. Mørke klær kan også farge av i en hvit sofa. (En grunn til at jeg ikke ville hatt hvit sofa heller)

Skrevet
Har ikke lest alle svara, men det går an å få kjøpt noen gjennomsiktige knotter som du kan sette på tuppen av helen. De gjør at det ikke blir merke i parketten.

Ser ut som gjennomsiktige fingebøll, som du bare presser over helen, også sitter de der. Du kan bruke de helt til de blir slitt ned og du kan ta de av og bruke de på alle sko med like brei hel.

Jeg har de på yndlingsskoa mine, og de er fantastiske! Koster 30 kr for et par på DNA i alle fall :)

Takk for tips, skal se etter det når butikkene åpner igjen!

Helt greit bare de ikke er sølete (og om de var det ville jeg tilbudt meg å tørke av dem for deg :icon_smile: ).

Og til alle dere som tydeligvis mener at det er hårreisende å forlange å få ha på sko må jeg bare gjenta at dette ER et forsøk på å respektere vertskapet ved å inngå et kompromiss, men hvis hun forsatt ikke synes det er greit at jeg har sko, så vil jeg selvsagt ta dem av. Herregud. Jeg er da ikke noe monster heller.

Skrevet

Ingen tror vel at du er et monster kjære virvel :kose:

Skrevet

Jess, nå har jeg funnet sånne. De gjør jo skoene mindre glatte også, så de er helt geniale. Kommer til å bruke dem mye, så hjertelig takk for tips! :kyss:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...