Gjest Kikoro Skrevet 22. desember 2006 #1 Skrevet 22. desember 2006 Hei! Til dere som har kjøpt hus/leilighet her, kom det noen uforutsette utgifter som dere ikke tenkte på i det hele tatt? Er på den o store leilighets jakten nå, og det eneste jeg har selv er ett kjøkkenbord samt stoler og en seng:) Er jo fullt inneforstått med at man trenger hvitevarer og slike ting. Samt sikker masse småting til kjøkkenet (jeg har en del småstæsj samt fullt bestikk sett) men hva er det man ikke tenker på før man plutselig sitter i leiligheten som nyinnflyttet og tenker "oh shit" ?? Hvor mye brukte du/dere på å flytte inn?? MVH Kikoro
Prego Skrevet 22. desember 2006 #2 Skrevet 22. desember 2006 Oppstartsgebyrer på telefonab. (hvis du skal ha fasttel.), internett, evnt. kabeltv. Pass på å avtale med selger om å overføre disse ab. hvis mulig. Mye billigere og raskere enn å tegne helt nytt. Andre ting som KAN dukke opp: postkasseskilt, ringeklokkeskilt.
tatiana Skrevet 22. desember 2006 #3 Skrevet 22. desember 2006 maling, pensler, taper, tapetlim, nye håndtak til dørene (hvis du syntes de er stygge), skruer og spikre til å henge opp bilder med...
Leo Skrevet 22. desember 2006 #4 Skrevet 22. desember 2006 maling, pensler, taper, tapetlim, nye håndtak til dørene (hvis du syntes de er stygge), skruer og spikre til å henge opp bilder med... ← Den største utgiften er ganske riktig alt mulig "dill" du aldri har tenkt på. Bare å flytte koster fort 10 - 15.000 i "småting" og vurderer du å pusse opp kan du gange det beløpet du regner deg frem til opprinnelig med to.
Gjest Gjesta Skrevet 27. desember 2006 #5 Skrevet 27. desember 2006 Mat og tørrvarer... (Har fort litt stående i skapene etter noen år) Vaskemidler, kluter +++ Er som du sier, dill drar fort opp summen. (Ta en tur på IKEA og se hvor mange ting du plutselig tenker hadde vært kjekt å ha...)
abelille Skrevet 28. desember 2006 #6 Skrevet 28. desember 2006 Typiske ting jeg plutselig får bruk for når jeg har flyttet er små plastposer, bakepapir, dopapir, kjøkkenhåndduker, kluter, vaskemidler. Egentlig forbruksmateriell, men når man må kjøpe alt på en gang utgjør det litt. Ellers bruker man nok litt ekstra på starten på å få leiligheten slik man vil ha den. En lampe her, en duk der, et bilde som ville være perfekt der... uendelig liste av ting man bare "må" ha (i alle fall for en som er så glad i shopping som meg ) Men det var kanskje ikke det du lurte på? Du tenkte kanskje litt mer sånn møbelmessig? I så fall kan man klare seg med lite lenge og kjøpe når man får råd. Har man et sted å sove og et sted å sitte og slappe av, så kommer man langt.
Malama Skrevet 28. desember 2006 #7 Skrevet 28. desember 2006 Har du bodd "hjemmefra" før, eller skal du flytte ut av et hjem der mesteparten av tingene du har rundt deg blir igjen? (Det kan virke sånn på det du skriver) I så fall er det nok alle småtingene du selvsagt trenger, langt mer enn hvitevarer det ja. Som du sier masse "småstæsj" til kjøkkenet, alt fra potetskreller til vaffeljern (du overlever dog fint uten vafler, og poteter kan kokes med skal og renskes med kniv) Om du flytter "tomhendt hjemmfra" er det mye forbrukssaker også, tørrvarer og plastposer, i tillegg til ikke bare spiker til å henge opp bildee med, men hammer til å slå dem inn med? Og bildene kanskje? Ellers tar man det gjerne litt etter litt. Vi har ikke støtt på noen store uvented poster, men det er mye fordi vi flyttet veldig gradivs inn i eget hus. Først til hybel som var møblert, deretter til leilighet som hadde hvitevarer og deretter til eget hus. (og da jeg flyttet på hybel fylte mamma kjøkkenskapene mine med tørrvarer før hun dro...) Det er mye vi har anskaffet underveis, men ikke noe jeg kan huske har kommet uventet på oss. Husk å tenke skjøteledninger (jeg har vel enda ikke vært i et hus som hadde nok kontakthull til tv, stereo, og pc sånn fastmontert...), tv-lisens (om du ikke allerede betaler det), forsikring og vaskeutstyr (mopp, langt heller enn gulvklut, men du trenger et par av dem også, til når du mister en liter melk på gulvet (eller halvannen liter brus glipper ut av hånden og sprer seg på stuebordet, det gjorde jeg for en måneds tid siden...) eller "noen " finner på at det er lurt å kjøre den helt nye vaskemaskina en runde først uten klær i, MEN putter i full dose såpe (det skummer utover gulvet ja....)
Eliza Doalot Skrevet 28. desember 2006 #8 Skrevet 28. desember 2006 Vi har akkuart flyttet inn i ny leilighet, og det eneste jeg kommer på at vi prekært måtte kjøpe var varmekilder og noen nye lamper. Selv om vi hadde endel fra før måtte vi kjøpe flare fordi den nye leiligheten selvfølgelig ikke hadde de samme behovene som den gamle. Ellers er det selvfølgelig noen ting man først ser behovet av etter å ha bodd et sted en stund. Vi savner for eksempel litt skapplass på kjøkkenet, og kommer til å kjøpe dette etterhvert. Men sånne ting kan man jo spare til, eller ta når man har anledning, istede for å måtte punge ut med en gang (selv om det kanskje kan være like greit enkelte ganger...) Ja, også måtte vi kjøpe nye garderobeskap. Det følger leiligheten, så vi lot våre gamle stå i den leiligheten vi solgte, og det var ingen i den leiligheten vi kjøpte.
Lourdes Skrevet 28. desember 2006 #9 Skrevet 28. desember 2006 Nei egentlig ikke. Kjøpte ferdig renovert leilighet.. Kom ingen uforutsette utgifter. Hadde jo de aller meste av ting fra før, men kjøpte ny sofa, oppvaskmaskin, tørketrommel og spisebord. Kunne jo ikke ha det gamle nå som vi fikk så fin leilighet. Garderobeskap måtte vi også kjøpe selv. Men alt dette hadde vi jo regnet med, så da er det jo ikke uforutsett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå