Gå til innhold

valp - vegrer seg for å gå tur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heia!

Valpen min på 12 uker vegrer seg for å gå tur. Med tur menes her en liten runde rundt i skogen eller boligområdet. Hun vil ikke gå en meter de første 5-10 minuttene vi er ute, etterhvert som tida går så gir hun motvillig etter (jeg står og venter på henne, jeg trekker ikke i båndet) Da hun endelig tar noen skritt, så er det ikke lenge før det er bomstans igjen....Etter et par slike pitstop, så lunter hun fremover, men stopper hele tiden for å se seg bakover, og med en gang jeg snur og setter kursen hjemover /mot bilen, så gjett hvem som nærmest galopperer hjem igjen......da kan hun gå da :) Er det flere av dere som har lignende erfaringer? Når kan man forvente at valpen vil synes det er gøy med tur? Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre for å gjøre turopplevelsen enda mer positiv og spennende/fristende for valpen? Jeg gir henne godbiter som hun kun får når vi går på tur.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er tilvenning. Ta med deg en pipeleke på tur for å lokke?

Skrevet

Ha henne løs kanskje? Så små valper liker uansett ikke å komme vekk fra mennesket sitt, så det er neppe noen fare for at hun stikker av. Ikke prøv å gå med henne, bare sett deg ned og la henne utforske verden selv. :)

Skrevet

En så liten valp skal strengt tatt ikke gå turer, selv ikke korte turer i nærområdet/skogen. Og hvis du absolutt vil gå tur med valpen så skal det utelukkende skje på valpens premisser, dvs at den går når den selv vil gå og ikke når du vil at den skal gå.

Ser ikke helt poenget med å få valpen til å gå tur når den er så ung, den trenger jo ikke akkurat turer for å få mosjon.

Jeg ville gitt fullstendig f i turer fram til valpen ble nærmere ett halvt år og heller vært på en fotballbane (ett eller annet sted der valpen kan løpe fritt og leke) og lekt med den, trent på sitt, dekk og andre kommandoer ol.

Skrevet

Hei

Det kommer av at hundene som har mye til felles med ulv, ikke forlater hiet sitt før de er nokså nøyaktig 4 mndr. Du skal se at den da går med deg på tur. Dette ble fortalt av en som hadde forsket på ulver. Se om det skjer, det skjedde med min valp for 9 år siden.

Skrevet

ikke vits å gå tur med så liten valp, spesielt ikke den rasen du har TS!

Bare leke og kose dere i hagen og i nærheten av hjemme, og gradvis rusle rundt omkring. Bånd er strengt tatt ikke nødvendig om du går i trafikksikre områder, valper har frykt for fremmede steder og vil følge deg i beina hvor enn du går :)

Skrevet

Ening med folkene her..... Små valper trenger ikke tur....

Bare tilvenn gradvis så går det nok fint :)

Men veldig lurt å lære den å gå på do også andre plasser en i hagen. Kjente en hund som ikke ville gå andre plasser en på gresset utenfor huset hehe,.,,,,

Var den lang unna hjemme måtte den jo, men hjemme kunne den gå laaaang tur for så å gå på do hjemme hehe!

Skrevet
Ening med folkene her..... Små valper trenger ikke tur....

Bare tilvenn gradvis så går det nok fint :)

Men veldig lurt å lære den å gå på do også andre plasser en i hagen. Kjente en hund som ikke ville gå andre plasser en på gresset utenfor huset hehe,.,,,,

Var den lang unna hjemme måtte den jo, men hjemme kunne den gå laaaang tur for så å gå på do hjemme hehe!

dette har med psyken på hunden og ikke trening å gjøre :)

valper tør ikke tisse utenfor sine egne hjemmegrenser fordi de er for unge til å "pisse over andres piss" og ute er det jo "revir" alle veier, og voksne hunder som ikke tør dette holder seg også til de kommer hjem :)

Skrevet

Skriver under det de andre har svart her. Du burde absolutt unngå turer foreløpig for det kommer garantert ikke no positivt ut av det.

I verste fall kan du gi hunden negative opplevelser som den bærer med seg videre.

Lykke til med herligheten! :-D

• 2 år senere...
Gjest Gjest_Aleksandra_*
Skrevet

Jeg har også nettop fått valp. Hund er bare 10 uker.

Da jeg skulle lufte henne første gang forsto jeg INGENTING.

Jeg tok på band å skulle bare gå rett utenfor huset, men da vi kom rett utenfor døren la hun seg ned i ett hjørne å klaget seg veldig.

Neste gang jeg tok henne med ut lot jeg være å ta bande på å bare ropte på henne.

Da fulgte hun etter meg rett opp i gaten å ned igjen.

Dette hjalp veldig, nå løper hun opp bakken og ned igjen og ser ut til å synes dette er veldig gøy!

Trenger absolutt ikke bånd, går ikke mer enn 2 meter vekk alikevell! :gjeiper:

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet
Jeg har også nettop fått valp. Hund er bare 10 uker.

Da jeg skulle lufte henne første gang forsto jeg INGENTING.

Jeg tok på band å skulle bare gå rett utenfor huset, men da vi kom rett utenfor døren la hun seg ned i ett hjørne å klaget seg veldig.

Neste gang jeg tok henne med ut lot jeg være å ta bande på å bare ropte på henne.

Da fulgte hun etter meg rett opp i gaten å ned igjen.

Dette hjalp veldig, nå løper hun opp bakken og ned igjen og ser ut til å synes dette er veldig gøy!

Trenger absolutt ikke bånd, går ikke mer enn 2 meter vekk alikevell! :gjeiper:

Tråden er fra 2006 :roll:

Skrevet

og så da? Problematikken er jo akkurat den samme for dem som har hvalper i 2009.... grinebiter!

• 13 år senere...
Skrevet
Gjest Gjest skrev (På 14.12.2009 den 9.31):

og så da? Problematikken er jo akkurat den samme for dem som har hvalper i 2009.... grinebiter!

Problematikken var visst akkurat den samme i 2023 så, hehe.

Anonymkode: b7052...931

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...