mocci Skrevet 21. desember 2006 #1 Skrevet 21. desember 2006 Heia! Jeg må bare få blåse av litt steam her,holdt på å klikke rabiat på min lille valp (12 uker) Hun er fantastisk på mange måter, men å gjøre henne husrein synes som en mission impossible..... Hun har ikke forstått at man kun skal gjøre fra seg ute og ikke inne, da hun like gjerne både tisser og bæsjer inne...Jeg har lagt ut aviser inne for å begrense ´skadeomfanget´ så hun går på avisene, men tisser også utenom dem. Isted var jeg ute med henne i 20 min, venter på at hun skulle bæsje, men ingenting skjedde, bare for å oppdage at valpen bæsjet inne bak sofaen, rett etter jeg hadde tatt henne inn......Da må jeg innrømme at radiatoren røyk her Uff jeg blir såååå frustrert av denne tissingen og bæsjingen overalt.....og det på tross av at jeg er ute med valpen etter soving, spising,leking og innimellom der også. Jeg har valpen min i valpegård om natten og hver natt har hun bæsjet i valpegården, selv om hun bæsjet ute før leggetid. Jeg tar henne ikke ut om natten fordi jeg ikke vil uroe henne (vanskelig å roe henne ned igjen) og fordi hun tisser opptil flere ganger per natt selv om hun har vært ute(jeg tok henne ut i begynnelsen). Siden hun både tisser og bæsjer inne om natten , tror dere da at hun aldri kommer til å bli husren? (Hun har tilgang på vann om natten) Uff jeg er så fortvilet og veldig bekymret for at jeg må drive med avisvelde i månedsvis......Jeg vil også nevne at dette er en valp av en liten hunderase (fransk bulldog) Gode råd trengs! og gjerne litt oppmuntring for en stakkars newbie mamma
Piff Skrevet 21. desember 2006 #2 Skrevet 21. desember 2006 Jepp, og andre har ikke fått husreine valper før de er opptil året. Det skjer ikke over natta, for å si det på den måten. 12 uker er ingenting. Noen valper er nesten husreine når de kommer til sine nye hjem, mens andre tar mye lengre tid. Kommer selvfølgelig mye på hva oppdretter selv har lagt i det, hvor mye valpene har vært ute og slike ting.
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 22. desember 2006 #3 Skrevet 22. desember 2006 det vi gjorde var å legge avispapir over alt på gulvet der valpen hadde tilgang, og da mener jeg overalt! så når valpen har skjønnt at avis er kult, så fjerner man litt og litt hver dag, skryt masse når hun tisser på avisene, og overse når hu tisser andre steder... ta valpen ut etter den har spist, sove lekt. Vi var ute nesten hver halv time-time i begynnelsen. etter 2 uker var hun helt stueren(inkludert om natten)men vi gikk jo fortsatt veldig ofte ut da, for å unngå uhell... Men noen valper bruker lengre tid enn andre, hadde en annen valp der set tok flere mnd(og da med samme prosedyre som nevnt ovenfor). Lykke til og kos deg med den søte lille
Tabris Skrevet 22. desember 2006 #4 Skrevet 22. desember 2006 Jeg brukte ikke aviser. Jeg fulgte heller nøye med og tok henne ut hver gang hun hadde spist, sovet eller lekt - som jeg ser du også gjør - og ellers når hun begynte å snuse rundt i kriker og kroker. Man bør følge med som en hauk kontinuerlig den første tiden. Aldri kjefte inne, heller bære dem ut om det så er midt i "akten" og rose rolig når de er ute. Ute er det masse lukter og spennende ting, så det er normalt at det tar lenger tid før de gjør fra seg da. Ellers er det lurt å gå på samme sted hver gang, slik at hun kjenner igjen lukten (evt. legge en uttisset avis der). Om natten tok jeg på henne et bånd som jeg bandt rundt armen min. Da våknet jeg når begynte å snuse rundt, og bar henne raskt ut. Valpen trenger ikke vann om natten. På meg tok det 1 måned. Lykke til!
Murron Skrevet 22. desember 2006 #5 Skrevet 22. desember 2006 Begynn på nytt. Ikke gi henne vann om natten. Jeg har selv en valp på 3 og en halv måned som nå er stueren og går til døren og piper/skraper litt med poten på døren når hun må ut. Overvåk henne hele tiden og se etter tegn. Snusing i gulvet er ofte tegn på at hun må på do, valper må veldig ofte, men jo hardere du jobber i starten jo lettere blir det. Legg en avis ved utgangen til ytterdør og/eller terasse og klarer hun nå det ros mye! Så kan du etterhvert flytte avisen ut, lukta av den vil hun kjenne igjen. Det er viktig å gå faste plasser med henne sånn at hun forstår at der kan hun gjøre fra seg. Tar du henne på fersken inne, si nei og bær henne ut. Når du er ute og venter på at hun skal bli ferdig, (etter måltid, drikke, lek, soving) kan du feks. si " Kom igjen" eller lignende sånn at i fremtiden når hun er voksen forstår hva du vil hun skal gjøre ved å si de ordene.Og ikke glem å rose mye når hun endelig har klart det. Dette har funket på oss, men hunder er jo så forskjellige. Det er fullt mulig å få henne stueren, ikke gi opp! men kanskje noen av metodene dine ikke har funket så bra på henne bare. Masse lykke til!
Bustetroll Skrevet 24. desember 2006 #6 Skrevet 24. desember 2006 Isted var jeg ute med henne i 20 min, venter på at hun skulle bæsje, men ingenting skjedde, ← Jeg tror det er veldig viktig å ikke gi opp. Hvis du har tatt henne med ut for at hun skal gjøre fra seg/bærsje så "må" du nesten vente til hun har gjort fra seg før du går inn. Når hun har gjort fra seg kan du ta henne inn med en eneste gang, og gjerne rose henne. Det er først slik hun vil kunne forstå at det hun gjorde var bra/viktig. Enig med det noen andre sier her også, det kan være lurt å gå på omtrent samme sted, og gjerne et sted dere ikke går hvis dere skal leke, trene eller gå tur (jeg mener ikke at det må være store avstander i mellom altså, men bare hver sin side av veien/plenen eller noe slikt, for eksempel). Som nevnt tidligere her, hunder (valper) trenger ikke vann om natten, så etter (for eksempel) klokken ni kan du ta vekk vannskålen (hvis det ikke er noe helt spesielt da, som 35 varmegrader feks, du skjønner vel hva jeg mener), og heller gi den litt hvis den "ber" om det eller gir tegn på at den trenger vann. Vi har vært veldig heldig med vår valp (som egentlig har brukt opp valpelisensen), og hatt en så godt som stueren hund siden dag en, men de få gangene han har vært uhelig og tisset inne har vi ikke kjeftet, bare sagt nei og løftet han ut (selv om han fortsatt har tisset). Ikke gi opp, dette kommer til å gå fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå