Gå til innhold

Kunne dere tilgitt ?

Anbefalte innlegg

Gjest Valiant Thor
Skrevet

Jeg kom akkurat til og tenke på disse Amish folkene i USA som tilga og hjalp den morderen som drepte noen små unger som var en del av amsih familien,

Men la oss si at noen hadde drept en av deres unger eller noen andre dere var glade i. Kunne dere da gjort som amish folket tilgi og støtte morderens familie eller ville dere bare tenke på hevn ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Vidvandre
Skrevet

Jeg hadde vært mest lei meg og ikke ville nok ihvertfall ikke tenkt på hevn. Jeg er ikke religøs av meg, så å tilgivelse på den måten Amish folket gjorde hadde jeg jo ikke kunnet tilby.

Tilgivelse er jo en stor del av kristendommen, og Amish folkene er jo dypt religiøse, så tilgivelse av de som synder er vel en selvfølgelighet for dem (med mindre de er av den sintkristne; "du skal brenne i helvete din vantro" typen da)?

Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)

Jeg syns nå det er forskjell på å tilgi og å ønske dem torturert til døde. Vanskelig å sette seg inn i en slik situasjon. Ville nok hatt et behov for å forstå, men selv om jeg er en ganske tilgivende person, så tviler jeg på at jeg ville tilgitt drap om det f.eks. var mine barn. Tilgivelse og støtte i en slik situasjon virker ganske unaturlig for meg. Klarer ikke helt å tro at de virkelig tilga i sitt indre. Men kan ikke se for meg at jeg ville ønske å innføre dødsstraff eller noe slikt heller.

Hevn tar jeg uansett avstand fra (forhåpentligvis også om jeg skulle komme en slik situasjon som amish-folkene).

Endret av Frk Åberg
Gjest synseren
Skrevet

Hatet mitt får de ikke. Det vil jo si at jeg bruker masse energi på noen jeg ikke liker. Ja jeg vet det er vanskelig.. Men jeg hadde prøvd å brukt energien på hyggeligere folk.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet (endret)

Dette er helt hypotetisk, men min instinktive reaksjon er ikke tilgivelse, nei. Akkurat på dette området tenker jeg hevn, ja, gjerne tortur for min del. Er fullstendig klar over at dette er irrasjonelt og lite fruktbart. Alle ofre er noens barn!

Endret av Hedda Gabler
Skrevet

Det blir for hypotetisk for meg. I utgangspunktet hadde jeg vel ikke hatt noen interesse av å forsøke å tilgi den som hadde drept mitt barn (eller familien til vedkommende) og kan ikke se for meg at det hadde vært noe jeg hadde ønsket å bruke energi på. Men hvem vet?

Gjest Hedda Gabler
Skrevet (endret)

Sorry, bare nattesurrer.

Endret av Hedda Gabler
Skrevet (endret)

NEI! Hvis noen hadde drept et av barna mine hadde jeg aldri kunnet tilgi vedkommende.

Endret av loffen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...