Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2006 #1 Skrevet 21. desember 2006 Hva synes dere om forslaget om å legge angrepillen ut for salg i dagligvarebutikker?
Mary_H Skrevet 21. desember 2006 #2 Skrevet 21. desember 2006 I mot det. Synst det blir for lett tilgjengelig da, og alt for mange vil nok bruke det som prevansjons middel da.
Arkana Skrevet 21. desember 2006 #4 Skrevet 21. desember 2006 Nei, det synes jeg ikke noe om. Jeg mener det bør være i allefall en liten terskel for å skaffe seg angrepillen. Hvis det bare er å svippe ned på Rema blir det kanskje lettere å gamble med prevensjon enn hvis man vet man må på apoteket som ligger et stykke unna. Dette skal tross alt være NØDprevensjon.
Gjest Vidvandre Skrevet 21. desember 2006 #5 Skrevet 21. desember 2006 Syntes egentlig angrepiller er ganske så tilgjengelig på apotek fra før og trenger ikke selges overalt. Jeg har ihvertfall aldri hatt problemer med å skaffe meg det når det trengs (har hatt noen "uhell" ). Hvis man er veldig glemsom av seg kan man vel heller kjøpe inn et lite lager. Hvis man skal fokusere på bedre tilgang prevansjon, kan det godt være litt bedre utvalg av kondomer Ser det som regel bare henger og dingler en pakke profil eller to over kassa.. Profil er jo dessuten ikke den beste kondomen... Ellers er det fint at suss driver å slenger gratis kondomer frundt overalt på skoler ol, for det har redda meg. Dessuten kunne det godt være mer informasjon om hvordan skaffe seg p-piller på skolen (f.eks ungdomsskolen). Det er jo utrolig lett å få, men ikke alle ungdommer gidder å "stresse med" å finne ut hvordan skaffe seg det, og må ha inn med teskje.
Gjest Bellatrix Skrevet 21. desember 2006 #6 Skrevet 21. desember 2006 Nei, jeg synes ikke noe om det. For det første er det allerede veldig tilgjengelig, for det andre finnes det mange andre prevensjonsmidler å få kjøpt som man kan bruk før og mens man har sex, for det tredje mener jeg at de som selger det bør ha litt mer kunnskap om de enn det som kreves for å bli ansatt på Rema 1000.
Supraspinatus Skrevet 21. desember 2006 #7 Skrevet 21. desember 2006 Som nevnt burde det heller selges flere kondomer i butikkene, flere sorter altså. Jeg tror også at mange vegrer seg for å kjøpe det fordi de synes det er flaut at alle andre skal se dem strekke seg etter dem over disken.. hvorfor ikke bare ha dem på sånne automater som man kjøper tobakk på? Diskret og fint..
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2006 #8 Skrevet 21. desember 2006 Som nevnt burde det heller selges flere kondomer i butikkene, flere sorter altså. Jeg tror også at mange vegrer seg for å kjøpe det fordi de synes det er flaut at alle andre skal se dem strekke seg etter dem over disken.. hvorfor ikke bare ha dem på sånne automater som man kjøper tobakk på? Diskret og fint.. ← Det er jo veldig mange butikker som har begynt med det. Sist så kjøpte jeg dem fra sånn automat på Maxi, men jeg har set at både Ica og Meny har det. Er enig i at det er grei måte å kjøpe kondomer på.
Gjest =tentacle= Skrevet 21. desember 2006 #9 Skrevet 21. desember 2006 Jeg er for. I byen er det jo helt greit å finne apotek, men bor man på et mindre sted kan det fort bli vanskelig å få tak i pillene innen de tolv første timene, hvor effekten er best. I tillegg er det kanskje noen man kjenner som jobber på apoteket, og da kan terskelen bli for høy for de yngste jentene. Selges de på matvarebutikkene har man flere muligheter. MEN, det er altfor mange der ute som tror at angrepillen er grei prevensjon Den er jo slett ikke til å stole på, og informasjonen om dette må bli mye bedre. Kanskje den må ha en advarsel slik som røykpakkene? Det er også enklere og greiere å tre på en kondom enn å ha dette dagen derpå: (Norlevo) Bivirkninger: Hyppige (>1/100): Endokrine: Brystspenning, forsinket menstruasjon, kraftig menstruasjon, uregelmessige blødninger. Gastrointestinale: Kvalme, diaré, brekninger, smerter i nedre del av maven. Øvrige: Hodepine, tretthet, svimmelhet. Ingen grunn til å la seg overtale av gutter som ikke stiller forberedt altså.
Gjest Vidvandre Skrevet 21. desember 2006 #10 Skrevet 21. desember 2006 MEN, det er altfor mange der ute som tror at angrepillen er grei prevensjon Den er jo slett ikke til å stole på, og informasjonen om dette må bli mye bedre. Kanskje den må ha en advarsel slik som røykpakkene? Det står vel på pakken at pillen ikke skal brukes som prevensjon, men jeg er enig i at det godt kan stå med store bokstaver. Som sagt må noen mennesker ha alt inn med teskje.
Gjest =tentacle= Skrevet 21. desember 2006 #11 Skrevet 21. desember 2006 Det står vel på pakken at pillen ikke skal brukes som prevensjon, men jeg er enig i at det godt kan stå med store bokstaver. Som sagt må noen mennesker ha alt inn med teskje. ← De må jo også vite det FØR de har hatt ubeskyttet sex og løper for å kjøpe eller graver fram pakken fra bakerst på baderomshyllen. Derfor kan det nesten ikke bli indiskret nok
venus* Skrevet 21. desember 2006 #12 Skrevet 21. desember 2006 Jeg er for. Jeg husker det ble akkurat samme ramaskrik når Norlevo ble respeptfritt. Men det blir ikke brukt som prevensjonsmiddel, tross all synsingen i forkant. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være en "terskel" for å skaffe seg nødprevensjon. Norlevo er jo mest effekt jo fortere den blir tatt. Det er slettes ikke alle steder som har døgnåpne apotek! Men Rema er åpen til 10 de fleste steder.
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2006 #13 Skrevet 21. desember 2006 Tror ikke det gjør mer skade av at den havner på butikker enn at den er i reseptfritt salg på apotek. Presset for å ta den er der allerede (gutter/menn kjøper pillen og gir de til jenta/kvinnen), mens de som bor på bygda eller av årsaker har problemer med å nå et apotek innen fristen etter en kondombrist sliter. Enten reseptbelagt eller butikk, slik det er nå så tror jeg desverre at vi får de verste sidene av begge deler.
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2006 #14 Skrevet 21. desember 2006 Disse gratis kondomene man får av helsesøster er nok mot sin hensikt. Tenk hvilket sjekketriks de er! Hei, Siri, skal vi teste disse på handicappdoen i friminuttet?
Gjest gjesta Skrevet 22. desember 2006 #15 Skrevet 22. desember 2006 Tror ikke det gjør mer skade av at den havner på butikker enn at den er i reseptfritt salg på apotek. Presset for å ta den er der allerede (gutter/menn kjøper pillen og gir de til jenta/kvinnen), mens de som bor på bygda eller av årsaker har problemer med å nå et apotek innen fristen etter en kondombrist sliter. ← Enig. Det er ikke alltid like enkelt å komme seg til et apotek.
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2006 #16 Skrevet 22. desember 2006 Har aldri tatt angrepillen eller abort og har ingen interesse at de skal selges som prevensjon. Det må da være litt etiske/moralske grenser ute i denne verden?
Eve Luna Skrevet 22. desember 2006 #17 Skrevet 22. desember 2006 Jeg er for at de selges i dagligvarebutikker. Det er en lovlig og reseptfritt medisin. Og den er mest effektivt så tidlig den tas. Derfor bør det selges på lett tilgjengelige steder. Om det er moralsk og etisk er en helt annen diskusjon, og hører ikke til her. For Norge er allerede sagt at dette er greit medisn, siden den er reseptfritt og lovlig. Derfor blir det opp til hvert enkelt person selv å bestemme om de velger å bruke det eller ikke. Skal du oppdra min baby hvis jeg får barn fordi jeg ikke brukte angrepille? Vil du støtte meg når jeg tar abort fordi jeg ikke brukte angrepille? Osv. Jeg syns folk eller påtrer sine meninger på alle andre, fordi de mener det er de eneste rette å mene. Man for snart ikke lov å danne egne meninger.
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2006 #18 Skrevet 22. desember 2006 Jeg synes godt at angrepiller kan selges i dagligvarebutikker. De har som regel lengre åpningstider enn apoteker slik at man får tatt tablettene raskest mulig.
Gjest Gjesten Skrevet 22. desember 2006 #19 Skrevet 22. desember 2006 Kva er eigentleg det moralske dilemmaet med angrepillen? Det er jo ikkje ein abortpille vi snakke om. Og kvifor skal vi bestemme om nokon ønsker å bruke den som prevensjon? Dei fleste eg kjenner har hatt problem med bivirkningar med angrepillen, og vil nok ikkje bruke den anna enn ved kriser, og då er det jo greit å få den på butikken. Beklager, ser ikkje problemet her, for min del kan eigentleg all reseptfri medisin selgast på butikken, det er jo ikkje nett slik at dei på apoteket tar seg tid til å snakke om bivirkninga uten at ein spør. Og så kunne dei selt graviditetstestar på butikken også.
Gjest Vidvandre Skrevet 22. desember 2006 #20 Skrevet 22. desember 2006 Grunnen til at man ikke vil at folk skal tro den kan brukes som prevensjon er jo fordi det ikke er det; den er ikke sikker. Folk bør derfor ikke bare si at "vi driter i kondomen, jeg stikker ned å kjøpe angrepille i morgen" Å bruke det i nødstilfeller (kondom som sprekker, p-pille som ble glemt og ikke oppdaget før neste dag osv) er jo ikke noe problem, jeg har selv brukt angrepiller et par ganger av slike grunner. Derfor syntes jeg at de bør være tilgjengelig, men kondomer og andre typer EKTE prevensjon bør være ennå mer tilgjengelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå