zandra Skrevet 21. desember 2006 #1 Skrevet 21. desember 2006 Hei! Noen som kan Mamut her? Jeg holder på å läre meg og lurer på om noen kan fortelle meg hvordan jeg bokförer betalte pantelån og renter? Förer man det tex på samme bilag?
Gjest gjesta Skrevet 21. desember 2006 #2 Skrevet 21. desember 2006 Uten å kunne mamut så bør jo det som går ut av bank føres i en sum. Motpost vil da være renter og en annen nedbetaling av gjeld. Det vil si at summen splittes i to motkonti
Gjest Verdens verste husmor Skrevet 21. desember 2006 #3 Skrevet 21. desember 2006 Jeg bruker Mamut. Når jeg betaler et bilag bestående av renter og avdrag trykker jeg på "splitt beløp" inne på bilagsføring. Der skriver jeg inn hvor mye av det totale beløpet som er avdrag, hvor mye som er renter, og hvor mye som er omkostninger/gebyr. (og så lagrer jeg det som standardbilag så jeg slipper å føre det på nytt hver gang) Eks Huslån. Der har jeg laget 2 konti på kontoplan: Avdrag huslån og renteutgifter huslån. I tillegg har jeg en samlekonto for gebyr og omkostninger til bank. Føringen hos meg blir da eksempelvis: Beløp: xxxx.- (trykk splitt beløp) Avdrag huslån: xxxx Renteutgifter huslån: xxxx Omkostninger: xx Håper dette gjorde det litt lettere for deg, og at du fikk svar på det du lurte på. Hvis ikke, spør igjen så skal jeg prøve å forklare det på en bedre måte. Dette er et veldig enkelt program når en først har kommet i gang og lært seg bruken.
zandra Skrevet 21. desember 2006 Forfatter #4 Skrevet 21. desember 2006 Tusen tack for svar, verdens verste husmor!! Hvor finner jeg splitt belöp? Kjempefint hvis du kan forklare hvordan jeg skal göre det utfra disse tallene: Betalt avdrag pantelån (konto 2240) på 10 000.- Betalt renter (konto 8150) 2000.- Vad blir konto og vad blir motkonto? Betales fra 1930 bankinnskudd... Det er veldig morsomt å läre sig og et bra program, men nå har jeg tenkt så mye frem å tilbake med akkurat dette så nå ble alt bare rot....
Eve Luna Skrevet 22. desember 2006 #5 Skrevet 22. desember 2006 Du fører dette: Debet konto 2240 kr. 10.000 Debet konto 8150 kr. 2.000 Kredit konto 1930 kr. 12.000 Dette blir et bilag. Håper dette var til hjelp.
Gjest Verdens verste husmor Skrevet 22. desember 2006 #6 Skrevet 22. desember 2006 Tusen tack for svar, verdens verste husmor!! Hvor finner jeg splitt belöp? Kjempefint hvis du kan forklare hvordan jeg skal göre det utfra disse tallene: Betalt avdrag pantelån (konto 2240) på 10 000.- Betalt renter (konto 8150) 2000.- Vad blir konto og vad blir motkonto? Betales fra 1930 bankinnskudd... Det er veldig morsomt å läre sig og et bra program, men nå har jeg tenkt så mye frem å tilbake med akkurat dette så nå ble alt bare rot.... ← Jeg skriver punkt for punkt, så håper jeg du får det til: Du går inn på bilagsføring, og "nytt bilag" Du skriver inn bilagstekst (eks. pantelån). I ruten under skal du sette inn konto beløpet blir trukket fra. (I ditt tilfelle bankinnskudd) Bla deg nedover i menyen til du finner rette konto. Så hopper du ned til "beløp". Der skriver du inn 12 000.- Bak beløpsruten er det en knapp som det står "splitt beløp" på. Du klikker på denne knappen, og får opp et nytt vindu. Klikk på "ny", da får du en rullemeny i kolonnen "kontonavn". Bla nedover i menyen til du finner "betalt avdrag på pantelån", Klikk på den. Så fører du beløpet (10 000) inn i beløpskolonnen. Klikk på "ny" igjen, og rullemenyen i kolonnen "kontonavn" kommer fram igjen. Bla nedover til du finner "betalt renter", klikk på den. Så fører du beløpet (2000) inn i beløpskolonnen. (Betaler du omkostninger/gebyr, så gjentar du samme prosedyre igjen.) Klikk ok, og du er tilbake til bilagsføringen. Huk av for gjenta betaling og standardbilag hvis dette er en fast utgift. (Det regner jeg med at det er. Da slipper du samme prosedyre igjen neste måned. Når du nå markerer denne som betalt, så blir 12000 trukket fra bankinnskudd, 10000 av disse blir "satt inn" på avdrag, og 2000 på renter. Håper du skjønte forklaringen min... Spør gjerne igjen om jeg ikke forklarte godt nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå