Eve Luna Skrevet 21. desember 2006 #1 Skrevet 21. desember 2006 Jeg kjøpte en rød julestjerne sist jul og den har utrolig nok overlevd til denne julen. Problemet er bare at den er ikke rød lenger, men har bare grønne blader. Blomsten er borte. Hvordan får jeg den til å se ut som en ordentlig julestjerne igjen? En rød jeg fikk om dette var at den skulle stå kaldt og mørkt i noen måneder å så skal den stå lyst og varmt i noen måneder. Stemmer dette?
skrue Skrevet 21. desember 2006 #2 Skrevet 21. desember 2006 Mener jeg hørte for noen dager siden at det har å gjøre med hvor lenge den står i mørket hver dag i en periode som bestemmer når den får røde blader. Lurer litt på om det ble sagt 11 timer hver dag, men jeg er ikke helt sikker. Jeg har fått røde blader i mars på en da 1.3 år gammel plante.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 21. desember 2006 #3 Skrevet 21. desember 2006 Det er et prosjekt det... Julestjerna er ei kortdagsplante. Julestjerne er en fleråring plante, og kan blomstre igjen og igjen. Hvis man vil beholde sin julestjerne stilles den i en lys vinduskarm frem til neste år. Når det begynner å komme nye skudd skjæres den kraftig tilbake over minst 4 blader - det fremmer dannelsen av sideskudd og gir en mer busket og tett plante. Julestjerne kan stilles utenfor om sommeren, men ikke på direkte sol. Julestjerne er en såkalt kortdagsplante. Den skal ha en daglengde under ca. 10 timer for å sette blomst, og for at kunne utvikle de fargete høybladene. Hvis man dekker en julestjerne med en sort plastikpose f.eks. fra kl. 18 om kvelden til kl. 08 om morgenen i ca. en måned vil planten danne stjerner. Begynn f.eks. fra starten av september.Slik får du en fin julestjerne:
Eve Luna Skrevet 22. desember 2006 Forfatter #4 Skrevet 22. desember 2006 Takk for svaret, Bjørnsdatter. Jeg skal prøve dette, men det blomstrer sikkert ikke før om noen måneder. Da får jeg kanskje en fin julestjerne til påske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå