Gå til innhold

"Et par glass rødvin pr. dag"-er det virkelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som eks-narkoman må jeg si det bekymrer meg med all denne propagandaen om at et par glass rødvin hver dag skal være så sunt :overrasket: Er det bare meg som synes dette blir i meste laget? Nå var det ulovlige stoffer som var mitt hovedproblem, men jeg hadde jo noen garvede alkoholikere i bekjentskapskretsen min. Vi kom ofte inn på hvordan vi hadde startet misbruket vårt, og det disse folka fortalte meg var jo nettopp at de begynte med "en liten dram om kvelden etter arbeistid". Jeg må si jeg ser med økende bekymring på hvordan media prøver å lure folk til å tro at dette skal være så utrolig bra for helsa! Er det ikke store økonomiske interesser som står bak, tror dere? Og ikke det at det er så sunt? Jeg bare spør jeg...

Med hilsen fra Jon Are

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dine bekymringer er godt begrunnet og årsaken til at oppdaterete leger ikke lenger promotere et lite daglig inntak av alkohol som sunt.

De nyeste studiene finner man bla ved å søke på Medline (betal side). I disse studiene fant man at den evnt fordelen var så liten og at farene ved å anbefale daglig inntak (akkurat som du påpeker) er langt større. De konkluderte dermed at man burde gå bort fra dette rådet.

Fordelene de fant var også så små at det ble diskuteret om de i det hele tatt var riktige.

Dette alkohol rådet er godt innarbeidet og det finnes mange motiver for å opprettholde det, men det vil nok etterhvert forsvinne siden det gir flere negative konsekvenser enn fordeler.

Hvis jeg ikke husker feil så var det skrevet en del om det på nyåret, kanskje du finner mer info gratis om du søker på de store nettavisene.

Skrevet

At det er økonomiske baktanker med å anbefale det tviler jeg veldig sterkt på.

Forskning om kosthold endrer seg hele tiden, ene dagen er sjokolade sunt, neste dag er det farlig.Spis ditt spis datt, slank deg, tren, vær snill og nissen kommer.

ps. man skal være kritisk til ting man leser på nettet, det er farlig å ta alt for god fisk når det finnes så mange useriøse aktører der ute!

Skrevet

Det er sunt for hjertet, men usunt for resten av kroppen. Tror de aller fleste fagfolk er enig om dette.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jepp, sikkert bra for hjertet - verre med levra. Interessant med forskningsresultater publisert i VG...

Skrevet

Enig med TS her.

Det er ganske betenkelig at et daglig inntak av alkohol blir presentert som vidundermedisin. :forvirret:

Heia media!!!

Skrevet

Drikk et par glass saft hver dag, i stedet.

Det er ikke alkoholen som er sunn.

Skrevet
ps. man skal være kritisk til ting man leser på nettet, det er farlig å ta alt for god fisk når det finnes så mange useriøse aktører der ute!

Hvis det var medline du siktet til så er det en av støreste og mest seriøse medisinske portaler som gjør det mulig å søke i alle artikklene til de største medisinske journalene.

Skrevet

Jeg tror ikke det er sunt nei.

Jeg tror det er en dårlig unnskyldning for å kunne drikke enda mer.

Skrevet
At det er økonomiske baktanker med å anbefale det tviler jeg veldig sterkt på.

Si ikke det, i Frankrike pågår det diskusjon om grunnskoleelever skal undervises i vinens gleder og fransk vinhistorie o.l , hovedsaklig for å støtte opp under konkurransetruet fransk vinproduksjon.

Og flere av de undersøkelsene som presenteres fra tid til annen i VG er, når man undersøker saken grundigere, finansiert og publisert av produsenter av den aktuelle, plutselig sunne matvaren. Det var en eller flere artikler om det i Morgenbladet for en stund siden. Når man leser slike NTB-sammendrag av en eller annen diffus undersøkelse foretatt av forskere ved et ikke navngitt eller ukjent institutt, bør man ikke ta innholdet for god fisk, uansett hva som står...

Skrevet
Jeg tror ikke det er sunt nei.

Jeg tror det er en dårlig unnskyldning for å kunne drikke enda mer.

Tror jeg og. Folk drikker jo heletia! Norge kommer til å bli så sjipt når min generasjon er voksen... Alle kommer til å ha kols og dårlig levver :forvirret:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...