Titti72 Skrevet 21. desember 2006 #1 Skrevet 21. desember 2006 Er det noen dykkere her inne? Jeg har alltid hatt lyst til å ta dykkelappen. Lurer på om ikke kurs blir min julegave til meg selv i år. Har noen info til meg om dette? Er det en dyr hobby? Må jeg kjøre land og strand rundt for å fylle opp flaskene? Kan man kjøpe utstyr brukt? Eller er det idiotisk?
Gjest gjesta Skrevet 21. desember 2006 #2 Skrevet 21. desember 2006 Er det noen dykkere her inne? Jeg har alltid hatt lyst til å ta dykkelappen. Lurer på om ikke kurs blir min julegave til meg selv i år. Har noen info til meg om dette? Er det en dyr hobby? Må jeg kjøre land og strand rundt for å fylle opp flaskene? Kan man kjøpe utstyr brukt? Eller er det idiotisk? ← Jeg dykker ikke selv, men omgås en masse froskemenn. Om det er en dyr hobby avhenger litt av hva du gjør det til selv, men det går helt fint an å ha det som hobby uten at det trenger å bli veldig dyrt. Dykkerutstyr kan du kjøpe brukt, det er svært mange som selger drakt+utstyr som nesten ikke er brukt. Tror mange blir fristet til å kjøpe nytt utstyr på dykkerkurset, og så viser det seg etter en stund at det ikke blir dykket noe særlig likevel. Det kan være lurt å ta med seg en som har peiling hvis du skal kjøpe utstyr brukt, og jeg ville ikke kjøpt gammelt og velbrukt utstyr. Muligens må du uansett regne med litt utgifter til å få tilpasset hals og mansjetter. Å melde seg inn i en dykkerklubb kan være veldig lurt; der arrangeres det fellesturer og man får tilgang til å fylle luft. Kommer man inn i et dykkermiljø kan man få tips om hvor man kan få fyllt luft utenom i klubben også; det er mange små dykkerklubber som har egne kompressorer.
Titti72 Skrevet 21. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 21. desember 2006 Takker og bukker, Mie. Skal ta fatt i det etter nyttår tror jeg.
Gjest gjesta Skrevet 21. desember 2006 #4 Skrevet 21. desember 2006 Her er en side med masse dykkestoff, og de har også et veldig bra forum hvor du sikkert kan få svar på det meste.
Titti72 Skrevet 21. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 21. desember 2006 Du er rett og slett en engel... Dette skal jeg kose meg med å lese i romjula. Takker og bukker igjen.
Supraspinatus Skrevet 21. desember 2006 #7 Skrevet 21. desember 2006 (endret) Er ikke dykker selv, men kjenner et par. Og som de har fortalt meg når det gjelder kjøp av utstyr er det DØDSVIKTIG at du har utstyr som du kan stole på. Panikk under vann er en av dine verste fiender... Endret 21. desember 2006 av speedbird
Titti72 Skrevet 22. desember 2006 Forfatter #8 Skrevet 22. desember 2006 Er ikke dykker selv, men kjenner et par. Og som de har fortalt meg når det gjelder kjøp av utstyr er det DØDSVIKTIG at du har utstyr som du kan stole på. Panikk under vann er en av dine verste fiender... ← Det er det eneeste jeg vet om dykking. Derfor er jeg usikker på bruktkjøp. Jeg kødder ikke med livet mitt for noen tusenlapper. Dykking kan være farlig nok som det er .
Gjest gjesta Skrevet 22. desember 2006 #9 Skrevet 22. desember 2006 Når det gjelder flasker kan man levere de inn og få de trykktestet. De bør / skal testes hvert annet år, er de ikke det får man ikke fyllt luft. ( i hvert fall ikke hos seriøse folk) Ventilsett kan også leveres inn på service slik at man få skiftet pakninger og kyndige folk går over det.
Dixie Skrevet 6. april 2007 #10 Skrevet 6. april 2007 Hei. Vet ikke om du har kommet igang med dykkingen jeg, men kan absolutt anbefale det. Utrolig spenneden verden man har under vann... Om du ikke er igang kan jeg jo fortelle litt om hvilke utgifter jeg har hatt så langt i dykkerkarrieren.. Kurs; De fleste dykkersentrene i Oslo i allefall har stadig vekk kampannje tilbud på kurs. Tror jeg betalte 1200. Standard pris er ca. 2000-2.500,- Første utgift etter at du har meldt deg på kurset kommer til ABC utstyret (maske, snorkel og svømmeføtter) Maske+snorkel 500-700. Svømmeføtter fra 800.. Kjøp en maske som passer, få hjelp i butikken. En maske som ikke sitter ordentlig vil lekke og ødelegge dykket ditt.. Samme med svømmeføtter, de billigste kan ofte være veldig stive og vanskelige å håndtere i vannet (og lett gi krampe), samtidig som man kanskje ikke burde gå rett på split-fins eller frogs. Alt annet man trenger i grunnkurset er inkludert, så håper jeg du liker det. Jeg anbefaler deg å kjøpe utstyr så raskt som mulig etter kurset (om du liker det, så kan man dykke når og hvor man vil!) Om du vet dette er noe du vil gjøre ville jeg kjøpt utstyr før kurset, så lærer du deg å bruke det og får hjelp til å få det ordentlig tilpasset.... Når du så har funnet ut at dykking er noe du vil, kan du omtrent få det så dyrt du vil... Jeg anbefaler deg å invistere i ett godt ventilsett, om du ikke kjøper nytt, så kjøp ett kjent merke og få en service på det. Apex, Poseidon, Aqua-lunge er alle kjente merker som du vil få reparert/hatt service på når du trenger det. Pass også på at ventilsettet ditt er frostsikkert, både 1-trinnet, 2-trinnet og octopusen. Den andre tingen jeg ville lagt litt penger i med en gang er drakt. I norge dykker man med tørrdrakt størstedelen av året (jeg gjør det hele året), og ingen ting er så utrivelig som en drakt som lekker eller er ubehagelig. Fler og fler velger vams og skalldrakt, noe som gir en betydelig bedre bevegelighet. Jeg valgte likevel en neoprendrakt, da skalldrakter aldri kan bli like varme... Men hadde nok muligens valgt skalldrakt nå. Så trenger du hette og hansker. Jeg anbefaler 3 finger hansker, da 5 finger kan bli litt kaldt og man har ikke behov for det (om du ikke skal drive med ett eller annet under vann da...) Dette er ikke så dyrt, og du kan godt kjøpe butikkens "eget" merke på dette.. Så må du ha en BCD. DEt finnes uendelig mange meninger om dette, her får du min... En nybegynner har ikke bruk eller burde ha vinge med dobbeltsett, det ser sikkert bra ut, men det ser ikke så bra ut når man ikke klarer å håndtere det... Jeg hadde valgt en modell med integrert bly, blybelte er ikke digg... På kurset brukte jeg en ren jakke vest, og det fungerer helt ok og skal man bare dykke i norge så bruker man den så lite til oppdrift i vannet uansett. Jeg har en blanding av vinge og jakke vest, ligger litt bedre i overflaten og funker veldig godt til oppdriftskontroll i vannet når man trenger det (dykking med våtdrakt) men tror ikke jeg hadde merket så stor forskjell om jeg hadde hatt vanlig jakkevest... Dette er standard utstyret du trenger... Jeg brukte nok ca 25.000, men la da endel ekstra i ventilsett, drakt og BCD (hadde en dykkergal kjæreste som visste hva jeg bare måtte ha...) Veninnne min kjøpte komplett utstyr for ca 15.000 (nytt) og tror hun har det like fint i vannet som meg... I tillegg kan man selfølgelig bruke penger på lykt, kniv og 1000 andre ting.. HOPP I HAVET... Lykke til
Titti72 Skrevet 10. april 2007 Forfatter #11 Skrevet 10. april 2007 Tusen hjertelig takk for et godt svar. Har allerede printet det ut. Har ikke kommet lenger i planene, men jeg skal begynne. Det er det eneste jeg vet 100% sikkert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå