Gjest bada Skrevet 20. desember 2006 #1 Skrevet 20. desember 2006 Jeg har vært litt ute på byen i det siste, og det er en ting som irriterer meg: Når jeg har bestilt drikke ved baren og betalt med kort, ber de meg alltid om å taste inn totalbeløpet selv. Dvs. de tigger nærmest om å få driks. Dette irriterer meg grenseløst! Det er da vel ingen grunn til å betale driks når man går opp til baren og bestiller og selv tar med drikken til bordet? Jeg synes det er direkte uhøflig av betjeningen å tigge slik. Hva synes dere andre? Det ville også vært interessant å få innspill fra folk som arbeider i bransjen. For ordens skyld: Jeg snakker ikke om tilfeller hvor man bestiller ved bordet. DA synes jeg det av og til er naturlig å tipse, særlig på restauranter.
Laban Skrevet 20. desember 2006 #2 Skrevet 20. desember 2006 Det er en bransje hvor det er blitt vanlig å få tips, og derfor er lønnen og arbeidsforholdene dårlige, ikke overtidsbetalt, tillegg, sykepenger, kontrakt osv... Hvis "tiggingen" gir seg utslag i noen hundrelapper hver dag, så hvorfor ikke? Dessuten er det alltid mange som spør hvordan de kan tipse på kort - så det kan hende det bare er en opplysning og ikke tiggeri, vettu! Om du ikke vil tipse, er det jo bare å la være.
Assman Skrevet 20. desember 2006 #3 Skrevet 20. desember 2006 Dette er svindel!!! Tenk om du er så full at du ikke klarer taste riktig engang, du skal taste inn 625 kr men bommer og taster 925?? Men jeg har noe som er enda frekkere, jeg skulle handle i taxfree i syden. Jeg husker selvsagt ikke korrekt beløp men la oss si det var ca 33 euro og jeg gav kassadamen 2 stk 20-eurosedler og 3 euromynter og jeg fikk bare 7 euro tilbake når jeg egentlig skulle får 10 euro! Hun antok dermed at de 3 løse myntene var tips?! Ingen tipser jo kassadamer! Svindel!
Gjest bada Skrevet 20. desember 2006 #4 Skrevet 20. desember 2006 (endret) Dette er svindel!!! Tenk om du er så full at du ikke klarer taste riktig engang, du skal taste inn 625 kr men bommer og taster 925?? ← Hihi, godt poeng! Endret 20. desember 2006 av bada
Gjest gjesta Skrevet 20. desember 2006 #5 Skrevet 20. desember 2006 Jeg er så smålig at jeg irriterer meg over de som uoppfordret beholder mine tre kroner når jeg bestiller en halvliter til kroner 57,-. Betaler jeg 60,- forventer jeg å få tre kroner tilbake. Det skal nemlig være opp til meg å avgjøre om personen bak disken skal få de tre ekstra kronene eller ei
Gjest gjesta Skrevet 20. desember 2006 #6 Skrevet 20. desember 2006 Dette er svindel!!! Tenk om du er så full at du ikke klarer taste riktig engang, du skal taste inn 625 kr men bommer og taster 925?? ← Hehe, jeg klarte å taste feil, så tipsen ble på ca 1000 kr. Heldigvis oppdaget vi det med en gang, så det ble rettet opp i. Men dette systemet gir jo mer arbeid på oss kunder, men jeg skjønner at de ikke ønsker å miste tipsen bare fordi man bruker et annet betalingsmiddel. Og det koster jo faktisk penger for butikken at kundene betaler med kort: bruker man bankaxept koster det 13 øre hver gang som butikken betaler, bruker man VISA må butikken betale 2% av kjøpesummen i provisjon til VISA (gebyr som VISA får i tillegg til det fobrukerne betaler)
wondergirl Skrevet 20. desember 2006 #7 Skrevet 20. desember 2006 Ja det er i hvertfall frekt - servitører som bare beholder veksel som tips! Men det er ikke noe stort problem for meg å taste totalbeløpet- jeg velger jo selv om jeg taster akkurat beløp. Synes det er dustete med alle mulige slags kaffebarer og butikker som har tips-kopp ved kassa også, jeg. Jeg tipser gjerne hvis jeg har fått spesielt god service, men det er jo tross alt jobben deres å gi meg en øl/kaffe.
Sola^ Skrevet 20. desember 2006 #8 Skrevet 20. desember 2006 Ingen tipser jo kassadamer! Svindel! ← Eg er kassedame på daglegvarebutikk. Har enkelte ganger fått tips (småpenger dei ikkje gidder å ta med seg)...men da ber eg dei putte det på bøssa til frelsesarmeen som står på disken Gidder ikkje spare på 2-3 kroner. Ville derimot ikkje draumt om å gå ut frå at eg fekk tips ....berre for å flisespikke...
Gjest Fruktfat Skrevet 21. desember 2006 #9 Skrevet 21. desember 2006 vi var på friday's en kveld her, og kjøpte oss en øl hver. da jeg betalte med kort og tastet inn korrekt beløp ble servitøren rett og slett drit sur! er det mulig...
Gjest Tweek Skrevet 21. desember 2006 #10 Skrevet 21. desember 2006 Jeg syntes ikke det er uhøflig at vi må taste inn beløpet selv osv. Men det som er uhøflig er når de blir sure fordi di ikke får tips. Å få tips er ikke sen selvfølge, det er noe du skal ha gjort deg fortjent til
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 21. desember 2006 #11 Skrevet 21. desember 2006 Jeg synes generelt tipsing er en uting. Jeg synes alle skal ha ok lønner og gode arbeidsforhold. Og at all "lønnen" går over lønningsseddelen. "Tipsing" blir tilfeldig, ofte svart osv. Og jeg synes det er en helt feil måte å gjøre det på. Derfor tipser jeg ikke i Norge. (når jeg er i land der jeg vet at servitører ol er avhengig av tipsen tipser jeg, fordi jeg vil ikke at det skal gå ut over den enkelte, men i Norge vet jeg jo at de har en timelønn uansett.. )
punktom Skrevet 21. desember 2006 #12 Skrevet 21. desember 2006 (endret) Dette er svindel!!! Tenk om du er så full at du ikke klarer taste riktig engang, du skal taste inn 625 kr men bommer og taster 925?? Men jeg har noe som er enda frekkere, jeg skulle handle i taxfree i syden. Jeg husker selvsagt ikke korrekt beløp men la oss si det var ca 33 euro og jeg gav kassadamen 2 stk 20-eurosedler og 3 euromynter og jeg fikk bare 7 euro tilbake når jeg egentlig skulle får 10 euro! Hun antok dermed at de 3 løse myntene var tips?! Ingen tipser jo kassadamer! Svindel! ← Jeg observerte en som tydeligvis tastet 500 kroner for mye en gang. Dama i baren hadde lappen klar, men da fyren forsvant (og ikke var klar over feilen) gikk pengene til tips. Og dette var en typisk student som kjøpte to øl, og ikke en storkar som kjøpte sjampis. Ellers taster jeg vanligvis inn et totalbeløp som er lik prisen på varen jeg har kjøpt. Har jeg hengt en stund i baren og fått ekstra god service og gode drinker, betaler jeg gjerne tips. Men jeg betaler ikke tips for at noen gjør jobben sin. Endret 21. desember 2006 av punktom
Gjest gurimalla Skrevet 21. desember 2006 #13 Skrevet 21. desember 2006 Det er en bransje hvor det er blitt vanlig å få tips, og derfor er lønnen og arbeidsforholdene dårlige, ikke overtidsbetalt, tillegg, sykepenger, kontrakt osv... ← Dette stemmer ikke helt, hvis folk ikke jobber svart har de krav på sykepenger. Denne bransjen har også blitt bedre (selv om det er litt igjen). Det er forresten arbeidsgiver som har ansvar for å sørge for skikkelige arbeidsforhold for de ansatte - ikke kundene. Når det er sagt tipser jeg ofte, både i bar og ved bordet, desverre litt for ukritisk.
Gjest bada Skrevet 21. desember 2006 #14 Skrevet 21. desember 2006 Synes det er dustete med alle mulige slags kaffebarer og butikker som har tips-kopp ved kassa også, jeg. Jeg tipser gjerne hvis jeg har fått spesielt god service, men det er jo tross alt jobben deres å gi meg en øl/kaffe. ← Enig med de som sier at tips hører sammen med servicenivå. Derfor stusser jeg også litt over disse tipskoppene i kaffebarer og i barer. Hvor mye service kan det følge med en kopp kaffe eller en pils, liksom ← Det er akkurat det jeg mener - enten det står en tipskopp eller man må taste inn totalbeløpet selv. Det er IKKE naturlig å tipse bare fordi personen bak baren gidder å tappe en øl eller skjenke en kopp kaffe. For øvrig mener jeg at tips betales på slutten av kvelden, hvis man har hatt en god totalopplevelse med god service, og ikke på forhånd, slik tilfellet er dersom man tipser når man går i baren og kjøper.
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 21. desember 2006 #15 Skrevet 21. desember 2006 Jeg er enig med deg i prinsippet, men klarer ikke gjennomføre det i praksis når jeg vet at den stakkars servitøren stresser helsa av seg for 90-95 kroner timen. Det at de har en timeslønn og tross alt norske arbeidsforhold er nok til at jeg klarer å holde meg til prinsippene i Norge. At jeg gir tips medfører ingen endringer i lønn, bare ennå mer forventninger om noe jeg synes burde være forbudt i Norge. Når svart arbeid er forbudt, hvordan kan vi da tillate tips?
venus* Skrevet 21. desember 2006 #16 Skrevet 21. desember 2006 Jeg synes ikke det er frekt. Det er jo bare å IKKE gi driks om man ikke vil det.. Og svindel..?? Hæ.. Man er da ikke nødt til å betale med visa-kort, penger finnes fortsatt. (Så kan man sagtens lure på om man er overstadig beruset hvis man ikke ser forskjell på 220 og 2200...)
Supraspinatus Skrevet 21. desember 2006 #17 Skrevet 21. desember 2006 Mange som sier at lønnen i restaurant og utelivsbransjen er så latterlig lav at de må få tips for at lønnen skal være konkurransedyktig. Er det noen av dere som faktisk jobber i bransjen og vet hva lønnen er? (jeg jobber ikke i bransjen, men er nysgjerrig på å vite hva dere får i timelønn slik at vi kan se om det er så fryktelig dårlig betalt)
Tulipanpiken Skrevet 21. desember 2006 #18 Skrevet 21. desember 2006 Jeg er student, men jobber deltid som servitør på en restaurant i Oslo-området. Tjener 107 kroner timen, hvilket er ganske vanlig blant andre servitører som bare jobber deltid og som ikke har relevant utdannelse tror jeg. Selve lønnen er egentlig grei, men det er klart at det er kjedelig å jobbe ugunstige tider uten å få noe særlig tillegg. Har vel 10 kroner ekstra i timen etter klokken 22 på lørdag og søndag! Jobber som regel til kl 24 på hverdager og minst like sent i helgen. 117 kroner timen føles ikke veldig bra betalt når jeg løper rundt på åttende timen sent søndag kveld. Da er det veldig godt å konstatere at jeg har noen hundringser med tips i lommeboka Når det er sagt, så tar jeg ikke tips som en selvfølge. Selv tipser jeg bare når jeg er fornøyd med servicen på de stedene jeg er. Og jeg tipser heller ikke når jeg bare kjøper en kaffe eller en øl - det ser jeg ikke noe poeng i
Drua Skrevet 21. desember 2006 #19 Skrevet 21. desember 2006 (endret) vi var på friday's en kveld her, og kjøpte oss en øl hver. da jeg betalte med kort og tastet inn korrekt beløp ble servitøren rett og slett drit sur! er det mulig... ← På Friday's i NY var servitøren så "elskverdig" at han skrev opp hva han skulle ha i tips på regninga (I NY er det jo vanlig å tipse rundt 15%, noen locals vi snakket med sa ihvertfall at alt under 10% ble regnet som gnient. Det kjipe er at alle forventer tips, bare for å åpne døra for deg etc.) Vi ble litt overrasket siden vi ikke er vant til sånt, men det kan jo ha noe med at han visste vi var turister og at han derfor var redd for å bli snytt for tipsen. Uansett er jeg glad for at det ikke er sånne tilstander i Norge, og jeg håper ikke det blir sånn. Jeg synes ihvertfall ikke en bartender fortjener tips for å gi meg en fra før overpriset halvliter. Endret 21. desember 2006 av Drua
Gjest Sumiko Skrevet 21. desember 2006 #20 Skrevet 21. desember 2006 Jeg syns ikke det er frekt, det er helt opp til deg selv om du ønsker å tipse eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå