Gå til innhold

HASTER!

Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi har to kaninsøsken.

Var hos dyrlege for et par uker sia som sa at begge er hunner, MEN!!!

Nå har den ene av dem begynt å ri på den andre...

Typisk hunnkanin oppførsel????!!!!

Trenger svar!!!!!!!!!!!!!!

Hvis dette tyder på at den ene er hann må de skilles og det litt kvikt!!!

Den som rir er mye større enn den andre og selv om de er jevngamle, men dyrlegen avblåste dette.

Endret av Lamadama
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vi har to kaninsøsken.

Var hos dyrlege for et par uker sia som sa at begge er hunner, MEN!!!

Nå har den ene av dem begynt å ri på den andre...

Typisk hunnkanin oppførsel????!!!!

Trenger svar!!!!!!!!!!!!!!

Hvis dette tyder på at den ene er hann må de skilles og det litt kvikt!!!

Den som rir er mye større enn den andre og selv om de er jevngamle, men dyrlegen avblåste dette.

:ler: Mye drama i Lama-huset for tida, skjønner jeg!

Skrevet

:grine:

Det er første gangen det har skjedd nå og det passer med at det er nå de begynner å bli kjønnsmodne.

Gjest Vidvandre
Skrevet

Mine forrige kaniner, som var mor og datter rei på hverandre hele tiden. Det er for å bestemme rang.

Hvis den ene er gutt, ser du det på ereksjonen ;) Løft den på toppen opp mens den "homper", hvis du ikke ser noen tissefant er det nok bare to jenter som skal finne ut av hvem som er sjef.

Skrevet
Mine forrige kaniner, som var mor og datter rei på hverandre hele tiden. Det er for å bestemme rang.

Hvis den ene er gutt, ser du det på ereksjonen ;) Løft den på toppen opp mens den "homper", hvis du ikke ser noen tissefant er det nok bare to jenter som skal finne ut av hvem som er sjef.

Takker alle øvrige makter for det innspillet der!!!

Jeg har lest masse om kaniner, men det er ingen litteratur som har nevnt at det er et dominanstegn. :sur:

Skrevet

Jeg tror hunkaniner fint kan gjøre sånt for å demonstrere rang, eller fordi de/en av dem er brunstige. Det er ikke alltid lett å se på en kanin(unge) om det er en hun, men desto lettere å se at det er en han når den begynner å bli noen måneder - se etter testikler på siden av kjønnsorganet. De kan ligge litt skjult i pelsen, men er ikke veldig vanskelig å finne :)

Skrevet
Jeg tror hunkaniner fint kan gjøre sånt for å demonstrere rang, eller fordi de/en av dem er brunstige. Det er ikke alltid lett å se på en kanin(unge) om det er en hun, men desto lettere å se at det er en han når den begynner å bli noen måneder - se etter testikler på siden av kjønnsorganet. De kan ligge litt skjult i pelsen, men er ikke veldig vanskelig å finne  :)

*Kjenner pulsen synker fra 170 til mer normale 65 igjen*

Skrevet

Du må lete etter ballene vet du... Begge mine kaniner ble kjøpt som hunner, men da de begynte å få rosa lange store poser med kuler i baki der fant vi ut at det var hanner...

Har også opplevd hunnkaniner som humper på hverandre. Det er nok for å bestemme rang som noen over her sa! :)

Pust ut, lama! Og om det skulle være hann og hun er kaninunger veeeeldig søte ;)

Skrevet

Det er mange dyr som ikke er så nøye på hvilket kjønn de prøver seg på - mener jeg leste en artikkel i Dagbladet for en tid siden som handlet om "homofili" blant dyr, og de hevdet det er utbredt blant mange raser. Jeg har ihvertfall sett kyr som har vært vel våryre og prøvd å ri hverandre :)

Er de voksne, er det visst ikke så vanskelig å kjønnsbestemme dem selv: http://ravenheart.bravehost.com/Avl.html

Skrevet

Nå har jeg antastet dyret vel og lenge og har konkludert med at det ikke er no testikler der, nok en gang, har titta ofte. :ler:

Gjest Vidvandre
Skrevet
Pust ut, lama! Og om det skulle være hann og hun er kaninunger veeeeldig søte 

Så da er det bare å vise de til alle naboungene sånn at de maser til foreldre om at de vil ha kanin :ler:

Og dyr homper alt, det er ikke tull en gang. Rei en hingst en gang; først rei vi ved siden av ei brunstig hoppe; ikke noe problem. Så rei vi inn i en stall fullt av hopper som sto på spilt, ikke noe problem. Så sto vi tilfeldigvis bak en gammel vallak i kø for å komme i ridehuset, og DA hopper hingsten oppå og har seg *rister på hodet*. Og gamlekaninen min hadde en homovenn; de var seriøst helt avhengige av hverandre.

Skrevet

Svarer noe sent, men dette er noe jeg har svært god greie på da jeg har hatt kanin hele året og har drevet med seriøs avl i noen år nå.

Grunnen til at de rir på hverandre er at de er brunstige og vil bli parret. Om du er uheldig begynner hunnen bygge rede om en stund ,dvs :hun er skinndrektig(innbiller seg at hun er drektig). Sånne innbilte svangerskap krever en del energi fra kaninhunnene. Fortsetter de ri på hverandre ville jeg vurdert skille dem eller sterilisere dem.

Det er en myte at kaniner trives best i flokk. Det jeg syns er best er å ha dem i et bur med en god skillevegg som gjør de kan "prate" sammen og se hverandre gjennom skilleveggen, men samtidig kan de ikke bite hverandre, ri på hverandre osv.

Gjest Vidvandre
Skrevet
Det er en myte at kaniner trives best i flokk.

Dette hører jeg rett som det er, men mine erfaringer etter ti år med kaniner er helt motsatt. Har hatt et par kaniner som gikk helt inn i sørgemodus og døde etter at bestevennen ble borte. At de rir på hverandre en gang i blant får være så, for de bruker mye mer tid på å sitte å kose med hverandre. Hvis to kaniner ikke fungerer sammen må de jo skilles såklart, men å si at kaniner generelt ikke trives med hverandre syntes jeg blir feil.

Skrevet

Har hatt kaniner i mange år, og en gang hadde jeg to søstre. De humpet hverandre hele tiden de, og de gjorde de så lenge de levde, uten noen problemer. Ser bare litt snålt ut da.

Skrevet (endret)
Jeg har lest masse om kaniner, men det er ingen litteratur som har nevnt at det er et dominanstegn.  :sur:

Jeg vet at hunder og kuer gjør det, så det er kanskje en universell greie? (Ser for meg mennesker begynne å gjøre det samme. :ler: )

Endret av Succubus
Skrevet

Hadde to hannkaniner som rei hverandre en gang jeg, så dette er nok helt vanlig ja. Men er jo greit å sjekke kjønn hos dyrlegen kanskje?

Skrevet

Kjønn er så klart sjekket hos dyrlegen ;)

Jeg kan aldri i verden skille disse to da jeg er ganske sikker på at dette hadde ført til negative reaksjoner. De bruker mye tid på å stelle hverandre o.l. Det har aldri vært noe tegn til slåssing e.l. så ser ingen grunn til det heller.

Det har utrolig nok bare blitt med den ene ri-episoden så ser ikke ut til at det skal bli så stort problem. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...