Gå til innhold

Har du tatt delstudier i utlandet?

Ravenna

Anbefalte innlegg

Hvor? Hvilke fag tok du? Hva var vanskelig for deg? Positivt/negativt? Hva satt du igjen med etterpå?

Er veldig interessert i å hoppe i det å ta et semester eller to i utlandet. Tror det hadde vært supert å ta en sånn mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vidvandre

Bare henger meg på her jeg, føler med på svar!

Også lurer jeg på om noen har anbefalinger (eller frarådelser ;)) angående hvilket land/landsdel å studere i og hvilket semester man bør legge utenlandsoppholdet til (første eller andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scaphoid

Jeg har studert i Japan, på Bali og tar nå hele graden min i Australia.

Du skriver ikke noe om hvilken studier du tenker på, så litt vanskelig å anbefale land osv.

Jeg hadde tenkt å ta siviløkonom i Japan, men så ble planene endret...

Hvis du studere økonomi eller noe i den duren så ville jeg styrt unna land som Australia, USA, UK osv fordi dette er land som alle har studert i.

Flere av disse landene er også kjent for at studenter dra dit på "ferie" og ikke for å studere, dermed vil det ikke bli en fordel for deg senere på abeidsmarkedet.

Er også en fordel å velge et ikke engelsktalende land da dette vil gi deg en kjempe fordel på arbeidsmarkedet.

Personlig mener jeg at det både er bedre og tøffere å studere i utlandet. Spennende og bra fordi du får helt andre perspektiver på studiet, livet og normenn enn det du får i Norge. Tøffere pga økonomi, kulturforskjeller (men det er jo også det som gjør det så verdifult) og hjemlengsel.

Jeg ville ikke ha vært uten et eneste av min utenlandsopphold fordi jeg føler at det har gitt meg utrolig mye, bedre forståelse av meg selv og andre samt andre vinklinger på utdanningen min, mange nye venner og spennede opplevelser.

Nå vet jeg at jeg klarer alt!

Men det har også kostet mye, særlig økonomisk.

Hvis jeg skulle gi deg et råd så ville jeg tatt minst et år, ikke et semester ute. Dette fordi da rekker du å bli ganske godt kjent med kulturen, samt å lære deg et nytt språk.

Lykke til!

En sitter igjen med utrolig mye etter å ha vært utenlandsstudent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hatt noen lusne 6 uker i Tyskland i 2005 (det var gøy det!), men har mange venner som blant annet har hatt et semester i Tyskland, Australia, Irland, en som nå skal til Japan og en som er i Danmark.

Det er veldig lærerikt å være i et annet land spesielt om en er i et land hvor en får praktisere språk, selv så jeg at jeg ble mye flnkere i tysk av å bare være der i 6 uker. Jeg føler at nesten alle utdanningene på universitetet tilrettelegger for delstudier i utlandet et semester så det er nok kjempe lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ylva Virvla

Jeg var ett semester i Hong Kong og studerte journalistikk som en del av graden min her hjemme. Ble kjent med masse mennesker fra hele verden. Fikk flere gode venner. Til tider var det slitsomt, og jeg var utmattet da jeg kom hjem. En ny kultur, veldig mye som måtte læres. Men det å oppleve en ny og ikke-vestlig kultur var på den andre siden veldig positivt. - Alt var nytt og spennende. Studiene var harde i den forstand at det var veldig mye å gjøre. Men nivået var ikke høyere enn jeg var vant til. Jeg fikk ikke reist noe særlig og hadde lite fritid pga den store arbeidsmengden. Men alt i alt var oppholdet en utrolig opplevelse. Lærte mye, også skolemessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...