Cumulus Skrevet 20. desember 2006 #1 Skrevet 20. desember 2006 Hei, jeg lurer på om dere har forsikret barna deres, og om dere i så fall er fornøyd med forsikringsbetingelsene? Vi har forsikring gjennom Gjensidige, premien er på 1500 pr år pr barn. På dinside står det en artikkel Barneforsikring hvor det hele koker ned til at det er UHYRE sjelden man får utbytte av den, bl a fordi det skal ekstremt mye til for at et barn skal erklæres varig medisinsk ufør. Dessuten er man visstnok rimelig bra dekket gjennom det offentlige hvis det skulle skje noe med barna våre. Nå er det jo så mye reklame for disse forsikringene, som sier at folk forsikrer bil og hus og hytte men ikke det kjæreste vi har osv... Synes det lukter litt dårlig av dette jeg! Så, har dere forsikring, og har dere satt dere skikkelig inn i vilkårene? Eller har dere (som jeg) forsikring dels fordi dere føler dere bør, men ikke vet helt hva det innebærer? Vi vurderer sterkt å si opp forsikringene og heller spare i fond. Så innspill mottas med takk! Cumulus
Gjest Turi Skrevet 20. desember 2006 #2 Skrevet 20. desember 2006 Vi har tegnet den. Betaler 1200 pa for den, dvs. rundt 20 000 for hele aktuelle periode for snuppa. Sparer jeg de 20 000 i stedet, har jeg neppe noe mer utbytte av det. Det føles tryggere. Om det bare viser seg å forsikre mot blindhet, døvhet og amputasjon, kan jeg leve med det.
Gjest Vidvandre Skrevet 20. desember 2006 #3 Skrevet 20. desember 2006 Blir ikke barn dekket av foreldres forsikring da?
Gjest Eir Skrevet 20. desember 2006 #4 Skrevet 20. desember 2006 (endret) På dinside står det en artikkel Barneforsikring hvor det hele koker ned til at det er UHYRE sjelden man får utbytte av den, bl a fordi det skal ekstremt mye til for at et barn skal erklæres varig medisinsk ufør. Dessuten er man visstnok rimelig bra dekket gjennom det offentlige hvis det skulle skje noe med barna våre. ← Denne artikkelen er bare vås. Den konstaterer at mange barneforsikringer er for dårlige, for deretter å konludere med at man ikke bør ha barneforsikring overhode. Det dette burde være ett argument for er at man bør være kritisk til hvilken forsikring man velger, da det varierer hva man betaler for. At man ikke får utbetalt hele beløpet, dersom man ikke oppnår hele "skaden" gjelder alle forsikringer, og det er jo rimelig nok, siden man trenger mindre penger i erstatning, jo mindre ufør man blir. Og når det gjelder dekningsgrad bør man forhøre seg om dette hos hvert enkelt selskap, de fleste selskaper har også to nivåer på barneforsikringer, og det lønner seg å ta den dyreste, siden det ikke er mye penger i året uansett. Ulykkesforsikring hos barn er ikke noe poeng, det man trenger er en livsforsikring. Angående å spare selv er jo det selvsagt en mulighet for de som har råd til å ta støyten dersom ungen blir ufør før man har rukket å spare opp penger, men de som har det er kanskje ikke i målgruppa for barneforsikring uansett? Og at det offentlige dekker så godt er noe man gjerne tror til man står i situasjonen selv. Det er utrolig mye som ikke blir dekket, som det er godt å få via en forsikring. Feks ombygging til hjemmet pga invaliditet, sykehusopphold og reise for foreldrene dersom barnet må behandles langt unna hjemmet, utgifter knyttet til dårlig syn osv. Og barn blir ikke på noen måte dekket av foreldrenes forsikring, når det gjelder sykdom og skader. Endret 20. desember 2006 av Eir
liv Skrevet 20. desember 2006 #5 Skrevet 20. desember 2006 ikke livs og uføreforsikringer, det gjelder kun for den den er tegnet for, innbo og reiseforsikringer derimot gjelder hele familien!
Gjest Vidvandre Skrevet 20. desember 2006 #6 Skrevet 20. desember 2006 Og barn blir ikke på noen måte dekket av foreldrenes forsikring, når det gjelder sykdom og skader. Ok, hva med vanlig personforsikring da? Ikke vet jeg, men da jeg spurte pappa en gang når jeg var i tenårene fikk jeg beskjed at jeg var forsikra gjennom jobbens hans (utenlands, privat firma), så da regnte jeg med at det var gjennom han.
Gjest Eir Skrevet 20. desember 2006 #7 Skrevet 20. desember 2006 Ok, hva med vanlig personforsikring da? Ikke vet jeg, men da jeg spurte pappa en gang når jeg var i tenårene fikk jeg beskjed at jeg var forsikra gjennom jobbens hans (utenlands, privat firma), så da regnte jeg med at det var gjennom han. ← Sannsynligvis hadde faren din en barneforsikring via jobben, akkurat som han sikkert også hadde reiseforsikring, egen livsforsikring, boligforsikring osv. Så det er noe man må tegne på hver enkelt person i husstanden.
Aster Skrevet 21. desember 2006 #8 Skrevet 21. desember 2006 Kjenner noen som har barneforsikrig i Gjensidige, Da et av barna deres fikk en diagnose som gjorde det slik at de mottar hjelpestønad fra Trygdekontoret, så fikk de utvidet hjelpestøndad fra forsikringsselskapet. Noe som gjorde det mulig for en av foreldrene å jobbe redusert i en periode. Mener å ha lest at Gjensidige er det eneste (eller ett av få) selskapte som utbetaler utvidet hjelpestønad.
tingeling Skrevet 21. desember 2006 #9 Skrevet 21. desember 2006 Ja, lillegutt er forsikret. Gjennom Storebrand siden de er de eneste (?) som gir stønad resten av livet hvis han blir ufør. Det er ikke mye, v. 100% uførhet ligger det på ca 50.000 utbetalt pr. år, men for en som er uføretrygdet vil det hjelpe masse. Alt det andre, som penger utbetalt v. død osv, ser jeg egentlig på som mer eller mindre urelevant, siden vi ikke vil ha problemer med å dekke engangskostnader (og hvis han skulle dø - grøss- så vil ikke penger hjelpe på noen måte). Tingeling
Gjest Eir Skrevet 21. desember 2006 #10 Skrevet 21. desember 2006 Alt det andre, som penger utbetalt v. død osv, ser jeg egentlig på som mer eller mindre urelevant, siden vi ikke vil ha problemer med å dekke engangskostnader ← Forsikring som betaler ut større beløp ved barns død får man ikke i Norge, fordi det er en regel om at man ikke skal tjene penger på at ungen ens dør. At ett barn dør betyr heller ikke noe inntektstap som må dekkes, slik som når voksne dør. Det man kan få er forsikring som betaler ut ett mindre beløp for å dekke begravelsen.
Tvilling76 Skrevet 22. desember 2006 #11 Skrevet 22. desember 2006 Mer diskusjon om denne artikkelen finner du her Du kan jo ta en titt på det jeg skrev her..
Wayah Skrevet 22. desember 2006 #12 Skrevet 22. desember 2006 (endret) Nå er det jo så mye reklame for disse forsikringene, som sier at folk forsikrer bil og hus og hytte men ikke det kjæreste vi har osv... Synes det lukter litt dårlig av dette jeg! Cumulus ← Vet du hva, disse forsikringene gir meg en skikkelig vond smak i munnen. Jeg merker at jeg faktisk blir rasende av noen av dem. Snakk om å bruke skitne midler Har ikke noen råd(har ikke barn heller) men ville bare si fra at jeg ikke fordrar de reklamene... Endret 22. desember 2006 av Wayah
Lizzee Skrevet 22. desember 2006 #13 Skrevet 22. desember 2006 Blir ikke barn dekket av foreldres forsikring da? ← Hvilken forsikring skulle det i såfall være? På en reiserforsikring som omfatter hele familien er barna med. Men den dekker jo bare sykdom som skjer på reise. (i tillegg til tyveri, forsinkelser og alt det der). Nå jobber jeg med forsikring og har uttallige ganger sett at folk har hatt nytte av barneforsikring.
tingeling Skrevet 22. desember 2006 #14 Skrevet 22. desember 2006 Forsikring som betaler ut større beløp ved barns død får man ikke i Norge, fordi det er en regel om at man ikke skal tjene penger på at ungen ens dør. At ett barn dør betyr heller ikke noe inntektstap som må dekkes, slik som når voksne dør. Det man kan få er forsikring som betaler ut ett mindre beløp for å dekke begravelsen. ← Vet det jeg mener er at jeg ikke hadde brydd meg om å forsikre barnet hvis det ikke var for det med månedlige utbetalinger ved uførhet. Det var det eneste vi brydde oss om når vi valgte forsikringsselskap. Om vi får 40k eller 60k hvis han skulle dø er meg revnende likegyldig. Og skulle vi måtte bygge om huset pga invaliditet så skal vi alltids klare det også. Det vi var opptatt av var at han skal kunne klare seg best mulig - resten av livet- hvis noe skulle skje slik at han ikke kan jobbe. Her er forresten en grei oversikt: http://www.skandiabanken.no/SkbWeb/Forsikr...tikkel/a04.aspx Vi har storebrand utvidet Tingeling
Cumulus Skrevet 27. desember 2006 Forfatter #15 Skrevet 27. desember 2006 Takk for svar alle sammen! Tror det ender opp med at vi må finne en annen forsikring en den vi har nå. For den virker både dyr og dårlig, spør du meg. Men jeg gleder meg ikke til å gå løs på jobben med å finne den ultimate barneforsikringen... Igjen - takk for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå