Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke et problem, men noe jeg begynte å tenke på (OK, jeg har kjøpt en reise som jeg kommer til å forandre på, men jeg skal nok stå i de 200 som den kostet). Når man handler på nettet har man jo angrerett. Men når det gjelder reiser kan man ikke forandre de billige billettene hos en del selskaper. Hva skyldes egentlig det? Er det fordi en reise ikke regnes som en vare, men en tjeneste? Ble bare litt nysgjerrig på hva begrunnelsen egentlig er.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Jeg kan ikke se at "Lov om og opplysningsrett og angrerett ..." inneholder noen unntak og det ville vært interessant og hørt hva reiseselskapet bruker som begrunnelse.

Vel og merke: Angreretten gjelder i 14 dager (se § 11 i nevnte lov - du finner den her: http://www.lovdata.no/all/tl-20001221-105-004.html)

Endret av Blondie65
Gjest Blondie65
Skrevet
Angrerettloven gjelder ikke flyreiser, samme hvor du har kjøpt billetten. Jeg antar at det er fordi det er en tjeneste, og ikke en vare. Se mer hos forbrukerrådet: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/.../flyrettigheter

LES HELE artikkelen - også linkene før du konkluderer. I den artikkelen du nevner er en klagesak nevnt og der fikk klager medhold og refundert billetter.

Angrefristloven gjelder - uansett hva journalisten mener - også for kjøp av billetter på internett.

Skrevet
Jeg kan ikke se at "Lov om og opplysningsrett og angrerett ..." inneholder noen unntak og det ville vært interessant og hørt hva reiseselskapet bruker som begrunnelse.

Jo, det gjør den faktisk, "§ 19. Unntak fra og begrensninger i angreretten

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg gjelder angreretten ikke for

b) enkeltstående tjenester dersom selgeren ved avtaleinngåelsen forplikter seg til å levere tjenesten på et bestemt tidspunkt eller innenfor et bestemt tidsrom."

Her kommer flyreiser, kinobilletter, hotellrom og leiebil inn bl.a.

Skrevet
LES HELE artikkelen - også linkene før du konkluderer. I den artikkelen du nevner er en klagesak nevnt og der fikk klager medhold og refundert billetter.

Jeg kan ikke se at det var med bakgrunn i Angrerettloven, heller at reisebyrået ikke hadde gitt skikkelige opplysninger om avbestillingsvilkår.
Gjest Blondie65
Skrevet

Ok --- da tok jeg feil.

Mitt poeng med henvisning til hele artikkelen var at kunden vant frem selv om vedkommende ikke i utgangspunktet hadde krav på refusjon på billettene fordi reisebyrået ikke hadde gitt korrekte opplysninger. Det var forøvrig ingen nettbestilling slik jeg forstod artikkelen.

Skrevet

Takk, det var litt det jeg etterhvert kom til å tenke på, for billetter generelt kan jo heller ikke angre på. (Og det er som sagt ikke noe problem for meg, jeg bare kom til å tenke på det).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...