abelille Skrevet 20. desember 2006 #1 Skrevet 20. desember 2006 Ikke et problem, men noe jeg begynte å tenke på (OK, jeg har kjøpt en reise som jeg kommer til å forandre på, men jeg skal nok stå i de 200 som den kostet). Når man handler på nettet har man jo angrerett. Men når det gjelder reiser kan man ikke forandre de billige billettene hos en del selskaper. Hva skyldes egentlig det? Er det fordi en reise ikke regnes som en vare, men en tjeneste? Ble bare litt nysgjerrig på hva begrunnelsen egentlig er.
Gjest Elfrida Skrevet 20. desember 2006 #2 Skrevet 20. desember 2006 Angrerettloven gjelder ikke flyreiser, samme hvor du har kjøpt billetten. Jeg antar at det er fordi det er en tjeneste, og ikke en vare. Se mer hos forbrukerrådet: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/.../flyrettigheter
Gjest Blondie65 Skrevet 20. desember 2006 #3 Skrevet 20. desember 2006 (endret) Jeg kan ikke se at "Lov om og opplysningsrett og angrerett ..." inneholder noen unntak og det ville vært interessant og hørt hva reiseselskapet bruker som begrunnelse. Vel og merke: Angreretten gjelder i 14 dager (se § 11 i nevnte lov - du finner den her: http://www.lovdata.no/all/tl-20001221-105-004.html) Endret 20. desember 2006 av Blondie65
Gjest Blondie65 Skrevet 20. desember 2006 #4 Skrevet 20. desember 2006 Angrerettloven gjelder ikke flyreiser, samme hvor du har kjøpt billetten. Jeg antar at det er fordi det er en tjeneste, og ikke en vare. Se mer hos forbrukerrådet: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/.../flyrettigheter ← LES HELE artikkelen - også linkene før du konkluderer. I den artikkelen du nevner er en klagesak nevnt og der fikk klager medhold og refundert billetter. Angrefristloven gjelder - uansett hva journalisten mener - også for kjøp av billetter på internett.
Gjest Elfrida Skrevet 20. desember 2006 #5 Skrevet 20. desember 2006 Jeg kan ikke se at "Lov om og opplysningsrett og angrerett ..." inneholder noen unntak og det ville vært interessant og hørt hva reiseselskapet bruker som begrunnelse.← Jo, det gjør den faktisk, "§ 19. Unntak fra og begrensninger i angreretten Ved annet fjernsalg enn telefonsalg gjelder angreretten ikke for b) enkeltstående tjenester dersom selgeren ved avtaleinngåelsen forplikter seg til å levere tjenesten på et bestemt tidspunkt eller innenfor et bestemt tidsrom." Her kommer flyreiser, kinobilletter, hotellrom og leiebil inn bl.a.
Gjest Elfrida Skrevet 20. desember 2006 #6 Skrevet 20. desember 2006 LES HELE artikkelen - også linkene før du konkluderer. I den artikkelen du nevner er en klagesak nevnt og der fikk klager medhold og refundert billetter.←Jeg kan ikke se at det var med bakgrunn i Angrerettloven, heller at reisebyrået ikke hadde gitt skikkelige opplysninger om avbestillingsvilkår.
Gjest Blondie65 Skrevet 20. desember 2006 #7 Skrevet 20. desember 2006 Ok --- da tok jeg feil. Mitt poeng med henvisning til hele artikkelen var at kunden vant frem selv om vedkommende ikke i utgangspunktet hadde krav på refusjon på billettene fordi reisebyrået ikke hadde gitt korrekte opplysninger. Det var forøvrig ingen nettbestilling slik jeg forstod artikkelen.
abelille Skrevet 26. desember 2006 Forfatter #8 Skrevet 26. desember 2006 Takk, det var litt det jeg etterhvert kom til å tenke på, for billetter generelt kan jo heller ikke angre på. (Og det er som sagt ikke noe problem for meg, jeg bare kom til å tenke på det).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå