Gå til innhold

kjøpt bolig.....får tilbake på skatten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

her sitter jeg da, kjeder meg vel egentlig, for først regner jeg ut hva jeg selv får tilbake på skatten (som innlegg tidligere viser) nå er jeg over på samboern min.

han kjøpte bolig dette året, tok opp lån for dette.

også er det noen som sier at han da vil få igjen ekstra mye på skatten pga dette.. hvordan er det mulig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

DErsom han ikke justerte skattekortet sitt i forbinbdelse med huskjøp/låneopptak, så får han nok det ja.

fordi man får trekke fra renteutgiftene fra inntekten (på samme måte som renteinntekter legges til inntekten din) Førlige reduseres skattbar inntekt, og derved utlignet skatt, og om han har betalt inn skatt uten hensyn til dette, så får han tilbake det overskytende.

Det gjør vi også.

(og man får så godt som alltid negativ formue når man har kjøpt hus, for et hus har en ligningsverdi som er på under halvparten av markedsverdi, og lånet er jo somregel langt høyere enn det de første årene, så formuesskatt kommer det i alle fall ikke på huset ien slik situasjon, så om han har hatt formue kan den også falle bort (liten formue da))

Gjest Fruktfat
Skrevet

kort fortalt; har han ikke justert skattekortet får han igjen 28% av rentene han har betalt :)

Skrevet

Ja, det er kort fortalt.

Jeg forteller ofte ikke kort. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...