Gjest Gjesta Skrevet 20. desember 2006 #1 Skrevet 20. desember 2006 -ville det vært aktuellt hos deg? http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2479438.ece
Gjest niomi Skrevet 20. desember 2006 #2 Skrevet 20. desember 2006 (endret) Ehhh... Nei! Blir jo det samme som å betale barna for å delta på idrettsdagen... At skolegudstjenester er en uting, er en annen sak, og dersom jeg hadde hatt barn skulle de fått velge selv om de ville delta på den eller ikke. Da jeg gikk i grunnskolen, var det et alternativ til de som ikke gikk i kirken - jeg mener at de så film i stedet. På skolen der min samboer jobber har de ikke skolegudstjeneste i det hele tatt, men nøytral avslutning i den utendørse aulaen, med masse fakler og greier. Endret 20. desember 2006 av niomi
Gjest Reven Skrevet 20. desember 2006 #3 Skrevet 20. desember 2006 Ikke tale om! Om mine barn ikke ville gå i kirka, så skulle de få slippe. Om de ville gå i kirka ville det også vært helt greit, sjøl om jeg ikke er kristen. Man bestikker bare ikke ungene sine på den måten.
Gjest Madam Felle Skrevet 20. desember 2006 #4 Skrevet 20. desember 2006 Mine barn får fritak, når de er gammel nok til å bestemme slike ting selv. Og det er de faktisk ikke før de er 15 år, og jeg blir skikkelig irritert på foreldre som ikke klarer å sette slike grenser for barna sine. Det er ikke barna som skal bestemme dette, men foreldrene. Dette er en del av undervisningen, og det er ikke noen barn som tar skade av å være der. Og det inkluderer barn fra andre religioner, for det er da ikke noe gale å lære litt om andre religioner. Jeg tror at de foreldrene som fritar barna, er redde for at barna skal velge noe annet enn det de selv har valg.
Snil@ Skrevet 20. desember 2006 #5 Skrevet 20. desember 2006 Mine barn er i kirken i dag, han ene går i første han andre i tredje klasse, det var ikke noe snakk om at de ikke ville dra. Begge to gledet seg like mye. Men, dette kan jo selvfølgelig komme når de blir større. Hverken far eller jeg er kristne, men jeg mener at barna må selv få velge om de vil tro på Gud eller ikke. Derfor synes jeg vel egentlig det er greit at de drar i kirken med skolen (det er jo bare en gang i året). Det hadde ikke under noen omstendighet vært aktuelt å bestikke dem for å dra i kirken. Hva blir det neste da, du må betale dem for å gå på skolen? Nei, ikke her i huset, glem det.... Når og hvis problemet kommer opp vil jeg ta den diskusjonen da om de skal få slippe og gå i kirken eller ikke, men aldri bestikke de med penger.
Gjest Eir Skrevet 20. desember 2006 #6 Skrevet 20. desember 2006 Hm, er dette med å bestikke ungene sine en av de flotte kristne verdiene de driver og breker om? Isåfall tror jeg at jeg greier meg fint uten...
Gjest Primula Skrevet 20. desember 2006 #7 Skrevet 20. desember 2006 Synes det er latterlig at hun moren i dette intervjuet skyldte på at alternativet til å gå i kirken var så godt at hun måtte bestikke ungene sine. Typisk foreldre å skylde på skolen når de ikke er i stand til å sette grenser selv.
tuji Skrevet 20. desember 2006 #8 Skrevet 20. desember 2006 Hm, er dette med å bestikke ungene sine en av de flotte kristne verdiene de driver og breker om? Isåfall tror jeg at jeg greier meg fint uten... ← Å nei du, ikke prøv deg på den. Dette er ikke noen "kristen verdi", og det skjønner du helt sikkert selv. Jeg er faktisk en av dem som holder disse skolegudstjenestene, og synes ikke det er noe hyggelig hvis elevene er der fordi de har fått penger for det. Min erfaring er forresten at elevene synes det er spennende når de først er der, men det er kanskje fordi vi engasjerer dem og gir dem oppgaver som skuespillere, kor, solister og andre ting.
Gjest Gjesta Skrevet 20. desember 2006 #9 Skrevet 20. desember 2006 Ikke tale om! Nå går barna mine på barneskolen enda, og pr i dag synes de begge at gudstjeneste er koselig. Når de blir eldre, kan man vel regne med at det kan komme spørsmål om å få slippe fordi man kanskje ikke tror mer. Når den tid kommer er jeg (muligens) åpen for at de skal slippe å gå. Om man er kristen eller ei, så anser jeg gudstjeneste og relgionsopplæring som en del av undervisningen. Når det er sagt, så har jeg heller ikke noe i mot at barna mine går til gudstjenester i andre trossamfunn. Å bestikke de vil uansett være helt uaktuelt!
Gjest Eir Skrevet 20. desember 2006 #10 Skrevet 20. desember 2006 (endret) Å nei du, ikke prøv deg på den. ← Prøve meg på hva da? Å ironisere over dustete foreldre? Jeg synes det var vel fortjent når de gjør slikt... Ellers godt å høre at de som jobber i kirka også synes det mister verdien dersom folk må bestikkes inn på kirkebenken. Endret 20. desember 2006 av Eir
tuji Skrevet 20. desember 2006 #11 Skrevet 20. desember 2006 Bare så det er sagt, så kan man faktisk ikke se på gudstjenesten som vanlig KRL-undervisning, for dette er religionsutøvelse i praksis. Når man er i kirken kan man ikke be presten og kateketen ikke snakke om Gud og Jesus. MEN det er fullt lov å være til stede som observatør, og ikke delta aktivt i sang og bønner osv. Jeg har hatt flere muslimske barn på gudstjeneste hos meg. Det er jo spennende for dem å se hvordan kristne har det også.
Gjest Madam Felle Skrevet 20. desember 2006 #12 Skrevet 20. desember 2006 Bare så det er sagt, så kan man faktisk ikke se på gudstjenesten som vanlig KRL-undervisning, for dette er religionsutøvelse i praksis. Når man er i kirken kan man ikke be presten og kateketen ikke snakke om Gud og Jesus. MEN det er fullt lov å være til stede som observatør, og ikke delta aktivt i sang og bønner osv. Jeg har hatt flere muslimske barn på gudstjeneste hos meg. Det er jo spennende for dem å se hvordan kristne har det også. ← Tror du ikke lærere i KRL snakker om Gud og Jesus? Hvordan skal man kunne formidle kristendommens budskap, uten å snakke om Gud og Jesus? Er enig i at dette er praksis, men tror du ikke barn kan lære mer av det enn å lese om det? Og jeg personlig mener at det ikke skader noen å delta på en gudstjeneste, for man tvinger de ikke til å delta aktivt men ingen tar skade av å observere.
Gjest Gjesta Skrevet 20. desember 2006 #13 Skrevet 20. desember 2006 (endret) Tror du ikke lærere i KRL snakker om Gud og Jesus? Hvordan skal man kunne formidle kristendommens budskap, uten å snakke om Gud og Jesus? Er enig i at dette er praksis, men tror du ikke barn kan lære mer av det enn å lese om det? Og jeg personlig mener at det ikke skader noen å delta på en gudstjeneste, for man tvinger de ikke til å delta aktivt men ingen tar skade av å observere. ← Enig med Madam Felle. Jeg beholdt min barnetro, selv om jeg ikke akkurat løper ned dørene i kirken. Gjennom årene har jeg vært med på flere andre religiøse sermonier, og synes bare at dette er flott og lærerikt. Endret 20. desember 2006 av Marillia
Gjest bada Skrevet 20. desember 2006 #14 Skrevet 20. desember 2006 Ja, hvis barna blir betalt for å gå i kirken, tar de sikkert til seg budskapet og blir kristne med en gang! Jeg visste ikke at foreldre også drev med tvangsmisjonering!
tuji Skrevet 20. desember 2006 #15 Skrevet 20. desember 2006 Tror du ikke lærere i KRL snakker om Gud og Jesus? Hvordan skal man kunne formidle kristendommens budskap, uten å snakke om Gud og Jesus? Er enig i at dette er praksis, men tror du ikke barn kan lære mer av det enn å lese om det? Og jeg personlig mener at det ikke skader noen å delta på en gudstjeneste, for man tvinger de ikke til å delta aktivt men ingen tar skade av å observere. ← Selvfølgelig snakker de om Gud og Jesus, men undervisningen skal ikke være forkynnende. Det er en gudstjeneste. Ville bare påpeke forskjellen mellom undervisning og gudstjeneste.
Fakse Skrevet 20. desember 2006 #16 Skrevet 20. desember 2006 (endret) Jeg fatter ikke HVORFOR foreldrene betaler ungene for dette. De kan jo bare la være å skrive under fritaket om de ønsker at barnet skal delta på gudstjenesten. Men jeg hadde aldri prøvd å overtale et barn som ikke ville det selv delta på en slik gudstjeneste. Forøvrig skal ikke lærerene i KRL formidle det kristne budskapet, like lite som de skal formidle budskapet i noen annen religion. Det de derimot skal gjøre er å fortelle på en nøytral måte hva som er kjernen i kristendommen. Presten kan altså si "Jesus sto opp fra de døde" mens læreren skal si "De kristne tror at Jesus sto opp fra de døde". Veldig viktig forskjell. Hvordan det fungerer i praksis på ulike skoler er en helt annen sak. Og jeg er helt enig med Tuji, presten skal jo ikke stå der og late som om han eller hun ikke er kristen, skal det først være en gudstjeneste må det jo være en skikkelig gudstjeneste, både for at det skal gi noen mening til de som er der fordi de er kristne, og for at de som er der som observatører skal få se "the real thing". Og nettopp derfor synes jeg også det bør være frivillig, man er en mye bedre observatør når man er til stede fordi man har valgt det selv og ikke fordi man ble tvunget. Endret 20. desember 2006 av Fakse
Far til 2 Skrevet 20. desember 2006 #17 Skrevet 20. desember 2006 Å betale ungene for å delta i en gudstjeneste er vel bare en måte som svært få foreldre benytter for å "tvinge" budskapet på barna. Først tenkte jeg på at dette var en holdning som hadde bakgrunn i statskirke løsningen vår, men i ettertid mener jeg det er en løsning som noen få foreldre med sterke religiøse eller tradisjonelle tanker har. Det er ikke vanlig, og vil sansynligvis aldri bli vanlig (jeg håper ihvertfall ikke det blir vanlig da det kan gi en del ekstrakostnader for foreldre som ikke har råd til slike løsninger).
Karmøy Skrevet 20. desember 2006 #18 Skrevet 20. desember 2006 NEI....det hadde jeg ikke gjort!!!....dette er bare tragisk Men må si jeg generellt er overrasket over hvor lite grenser mange foreldre setter for barna sine....jeg går i åpen barnehage og har observert så mye sjokkerende at jeg får vondt i magen..... .....men det er en annen diskusjon
Dagoberta Skrevet 20. desember 2006 #19 Skrevet 20. desember 2006 Jeg tror heller den håpefulle hadde fått pålegg om å dra i kirka. Og hadde h*n skulket, hadde det nok vanket en konsekvens. Jeg synes det er feil å lære opp barna til at de skal ha belønning for alt mulig; det å dra i kirka er noe de fleste skolebarn gjør, og det er ikke usaklig å forvente at de skal klare å møte opp og sitte stille den lille stunden gudstjenesten tar - uten belønning. Jeg er ikke kristen selv, og har vært lite i kirken utenom skolegudstjenester og konfirmasjonsundervisning, men jeg hadde ikke vondt av å lære litt om hvordan en gudstjeneste foregår.
Gjest Fliss Skrevet 20. desember 2006 #20 Skrevet 20. desember 2006 Foreldre betaler for så mangt. Her hvor jeg bor er det foreldre som betaler sine sønner flere tusen kroner for at de skal ha bunad på seg på konfirmasjonsdagen mor synes jo at det er så pent
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå