Gjest gjest_Anita Skrevet 20. desember 2006 #1 Skrevet 20. desember 2006 Hei alle sammen! Dette er kanskje et litt dumt spørsmål, men here goes... Jeg har en relativt ny venninne som er Jehovas vitne. Jeg vet jo at de ikke feirer bursdager og jul og sånt, men det jeg lurer på er om det vil være "ufint" av meg å gratulere henne med dagen når jeg vet hun har bursdag? Hvordan funker dette egentlig? Hun har snart bursdag og siden jeg ikke har kjent henne så lenge (siden påske) så har jeg ikke hatt denne problemstillingen før nå... Hun har betydd for mye for meg den tiden vi har kjent hverandre og samtidig som jeg vil vise henne at jeg tenker på henne på bursdagen hennes, så vil jeg jo ikke fornærme/støte/gjøre det ubehagelig for henne... Så om noen har noen råd/erfaringer setter jeg stor pris på dette!
Gjest Reven Skrevet 20. desember 2006 #2 Skrevet 20. desember 2006 Jeg ville ha spurt henne. Da unngår du å plumpe uti med en malplassert gratulasjon, samtidig som du viser respekt for livssynet hennes.
Simone Skrevet 20. desember 2006 #3 Skrevet 20. desember 2006 Sannsynligvis vil hun ha forståelse for dilemmaet. Jeg ville ha gratulert, uten å gjøre noe mer ut av det. Bare for å vise at man er klar over det og at man bryr seg. Har hatt en kamerat med tilhørighet i samme type menighet, og han syntes iallfall at det var ok og hyggelig. Hvis du ønsker å gjøre noe mer for henne, kan du vel invitere henne på middag for eksempel, ikke akkurat på "den" dagen, men..
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2006 #4 Skrevet 20. desember 2006 Variere sikkert, men vet at klassen som min mamma er klassestyrer for ble nektet å synge bursdagssang for alle barna i klassen fordi en av dem er Jehovas vitne og hans foreldre nektet skolen på relgiøst grunnlag. På grunnlag av dette ville jeg ikke gratulert venninen, men der som alle andre steder så finnes det sikkert variasjoner. Tror jeg ville spurt venninen min jeg, det viser jo at du vet noe om relgionen hennes, at du ikke vil såre henne og at du vil vite mer om relgionen hennes. Kan jo hende at vennine din blir glad fordi du spør basert på overnevnte grunner.
hardcore Skrevet 20. desember 2006 #5 Skrevet 20. desember 2006 Kan vel gratulere med dagen selv om de ikke feirer dagen? Det er vel ikke så stort overtramp? Hadde du laget stor overraskelsesfest ville det blitt litt annerledes. Jeg tror du godt kan gratulere henne med dagen, for ut i fra din tro og din forståelse er dette en fin ting å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2006 #6 Skrevet 20. desember 2006 TS her! Ja det er bare snakk om å si "Gratulerer med dagen" liksom, ingen gaver eller party involvert... Har ikke lyst til å spørre henne på forhånd, da blir det jo liksom ikke det samme.. Hun gratulerte forresten meg med dagen uoppfordret.
Gjest Reven Skrevet 20. desember 2006 #7 Skrevet 20. desember 2006 TS her! Ja det er bare snakk om å si "Gratulerer med dagen" liksom, ingen gaver eller party involvert... Har ikke lyst til å spørre henne på forhånd, da blir det jo liksom ikke det samme.. Hun gratulerte forresten meg med dagen uoppfordret. ← Det avgjør saken. Du gratulerer henne med dagen, og så kan dere ta en prat om slike problemstillinger ved en annen anledning. Det kan være mye spennende å få ut av en prat rundt menneskers livssyn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå