Gå til innhold

Trøtt og sliten, kommet i en vond rytme..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på 3 har snudd litt opp ned på døgnet. Hun er stuptrøtt når hun kommer fra barnehagen. Hun sovner ofte i 5 tida, og det er så og si umulig å vekke henne igjen. Hvis vi vekker henne etter en halvtimes hvil, så er hun dritsur resten av kvelden, hyler og skriker. Men kvikner til når det er på tide for resten av familien å legge seg. Spesielt da meg og pappaen. Vi vil i seng til kl 23, men da vil ikke hun sove.

Eller hvis vi lar henne sove, og ikke vekker henne, våkner hun også ca kl 23 når vi vil legge oss.

Hun får streng beskjed om at nå er det natta, og hun må ligge i senga si. Så går det 10 minutter, så hører jeg at hun tasser rundt på rommet sitt, hun går også inn på rommet til storesøsknene som er 7 og 9 (og skolebarn) skrur på lyset for å hente leker. Igår kveld vekka hun storebroren på 9, men heldigvis sovna han raskt.

Hun kan holde det gående til klokka er 2-3 på natta. Da er jeg sur og gretten, for jeg skal jo opp kl 0630 igjen.

Er det noen som har noen tips til hva vi kan gjøre for å få en normal døgnrytme?

Idag er jeg heldigvis hjemme fra jobb, men ikke pga for lite søvn, men en vond fot. Jeg jobber i barnehage, og det er viktig for meg å være uthvilt. Men da det er turdag idag, kan ikke jeg humpe avgårde på en fot. Jeg skal til legen imorgen, bare så det er sagt. Men nå spora jeg av.

Jeg er bare så drittlei av å ikke få sove om natta. :( Det er jo pappaen også. Hun holder jo nesten hele huset våkent. Unntatt storesøster på 7 som har godt sovehjerte.

Jeg vurderer å søke hjelp på helsestasjonen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg noen barneekspert, men jeg vet at foreldrene til mine nieser har hatt det slik med den yngste på 3 år. De begynte rett og slett å holde henne våken fram til sengetid i halv 8-8-tida. Ungen var sur og sint og grinete av trøtthet, men hun fikk ikke lov til å sove. Slit somt for resten, for det er ikke lett å holde noen andre våkne på den måten, men etter ei ukes tid, var døgnrytmen på plass igjen. Men de må fortsatt passe på at hun ikke sovner etter middag, for da er h*lvete løs igjen.

Skrevet

Joda, vi prøver å holde henne våken. Men igår sovna hun på fanget mitt mens vi så barnetv. Hun sovna sittende. Det var umulig å holde henne våken.

Vi går ut med henne, leker, spiller høy musikk.

Men vi får vel bare gi litt mer av oss selv, prøve litt mer å holde henne våken.

Skrevet

Kanskje det hjelper hvis hun sover litt på formiddagen, i barnehagen? Vet ikke jeg.. Det er en slitsom situasjon å være i, men det pleier iallfall i snu etter en stund. Merker på 2-åringen min , som har 50 % bhg-plass, at de dagene hun har vært i barnehagen er hun mye mer sliten og kunne lagt seg kl seks hvis hun fikk lov. Blir en del sutring til tider, men vi haler ut tiden med lange middager, barne-TV, bading og lek. Hun legger seg åtte og står opp rundt sju. Vet ikke om dette er til hjelp. Lykke til.

Skrevet

Hun begynte på stor avdeling i høst, og nekter å sove i barnehagen. Har prøvd å ha med vogn, men det er bare babyer som sover i vogn sier hun. ;)

Det er ikke lett, men det går seg vel til får vi håpe.

Det er ikke hver eneste dag det er sånn, men 4 av 7 dager kanskje. De dagene vi klarer å ha henne oppe til kl 8 er luksus. Da sover hun som oftest til 7-8 neste morgen.

Det begynte vel også sånn da hun gikk over til stor seng fra sprinkelseng. Det er så mye lettere for henne å stå opp. Men vi kan ikke gå tilbake til sprinkelseng heller.

Men hovedproblemet er jo det at hun er så stuptrøtt etter en dag i barnehagen, og at hun sovner på ettermiddagen, til tross for at vi gjør nesten alt for å holde henne våken...

Skrevet

Niesen min (også 3 år) er ofte veldig trøtt etter lang dag i barnehagen selv om de har en hvilestund midt på dagen. Hun sover sjelden, men slapper av. Jeg henter henne av og til når jeg har fri, og prøver å hente henne tidligere enn foreldrene. Ofte er jenta i barnehagen fra klokka 8 om morgenen til mellom 16 og 17 på kvelden, og det er klart det er slitsomt for ungene. Niesen min sovner av og til i bilen hjem sier broren min, og de setter uendelig stor pris på at jeg henter henne litt tidligere, da koser vi oss sammen. Spiller spill, drar i svømmehallen, eller hun får leke for seg selv.

Jeg har ingen konkrete råd annet enn det som har kommet fram over her, nemlig å holde henne våken til klokka 20 på kvelden, så alle får en rolig natt. Det trenger både liten og stor.

Skrevet

Jeg tror de fleste barn er trøtte en periode når de slutter å sove i barnehagen, det er ihvertfall min treåring. H*n er ganske ofte trøtt og grinete når jeg henter i barnehagen, og innimellom sovner h*n på sofaen mens det er barnetv, da bruker jeg å lirke på nattdrakt og putte til køys etter en stund på sofaen. Ellers er det leggetid klokka 7, og da går det greit å stå opp igjen halv syv på morgenen.

Barn bruker å bli grinete av å sove på ettermiddagen, det tror jeg gjelder de fleste, så man har nok ikke annet valg enn å holde dem oppe, eller tåle litt surmuling etter en kortere blund om man vil ha dem til sengs på et skapelig tidspunkt på kvelden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...