Siam Skrevet 19. desember 2006 #1 Skrevet 19. desember 2006 Jeg har lyst på heltre benkeplate i valnøtt for å mye opp en ellers hvit kjøkkeninnredning når vi skal bygge nytt kjøkken. Men er det så mye pes som noen skal ha det til? Hvor mange ganger i året skal den oljes etter at den er ordentlig satt inn i begynnelsen? Og er det umulig å holde pent? Hvor mye skal det egentlig til før det blir skjolder og skader?
kvick Skrevet 19. desember 2006 #2 Skrevet 19. desember 2006 Vi har heltre benkeplate og jeg syns ikke det er alt for mye pes. Ok, med en gang var det mye jobb, for den måtte oljes X antall ganger før den var "mettet". Og den oljen lukter ikke spes. godt, spesielt ikke når man søler på klær osv, vanskelig å unngå å komme bort i den. Nå er dette snart to år siden, og jeg har ikke oljet den siden. Kan godt hende jeg burde ha gjort det, men den ser jo bra ut for det. En annen fordel, i tillegg til at jeg syns at heltre er det peneste, er at hvis man riper platen, skjærer i den e.l. så er det bare å pusse over og olje litt, så er den som ny igjen.
Gjest allium Skrevet 19. desember 2006 #3 Skrevet 19. desember 2006 Jeg hadde heltre bøk før, det var overhodet ikke noe pes. Den holdt seg pen med lite stell. Nå har jeg furu. Det anbefales ikke.
Gjest gjesta Skrevet 19. desember 2006 #4 Skrevet 19. desember 2006 Jeg har heltre bøk. Den måtte oljes noen ganger til å begynne med, og jeg oljer den fortsatt en sjelden gang. Jeg synes ikke det er noe pes, ettersom resultatet blir veldig bra! Det er for såvidt fort gjort også. Nå hører det imidlertid med til historien at jeg ikke har verdens største kjøkken
Arkana Skrevet 19. desember 2006 #5 Skrevet 19. desember 2006 Vi har benkeplate i heltre bøk og er veldig fornøyd. Mye bedre kvalitet enn laminat. Laminat som har blitt skadet kan man ikke reparere, heltre-plater kan pusses og oljes. Vi oljer den toppen to ganger i året, og det er ikke akkurat mye arbeid. Og så ser det mye bedre ut.
Merneith Skrevet 20. desember 2006 #6 Skrevet 20. desember 2006 Jeg har også heltre bøk, og er kjempefornøyd. Det eneste man må passe på er at det ikke blir liggende vann på plata. Kjæresten min er litt sløv med å tørke vekk vann rundt oppvaskkummen etter bruk Men oljen gjør den litt vannavstøtende, så det er ikke krise.
Gjest gjesta Skrevet 20. desember 2006 #7 Skrevet 20. desember 2006 Vi har heltre bøk. Ikke noe pes, men den måtte settes inn med div greier i starten, men da var kjøkkenet så nytt og fint at jeg bare koste meg med den jobben. Og SÅ mye jobb var det da heller ikke, og vi har MYE benkeplate! Nå behandler jeg den en gang i året. Det gjør meg ingenting.
Kayli Skrevet 20. desember 2006 #8 Skrevet 20. desember 2006 Vi har heltre eikeplate på kjøkkenet. Sier meg enig med de andre her; litt arbeid i starten, men overhode ikke noe pes nå. Burde sikkert ha olja den oftere enn jeg gjør, men men...
Gjest Minimi Skrevet 21. desember 2006 #9 Skrevet 21. desember 2006 Har heltre valnøtt. Har kun oljet den 1 gang (hatt den i ca 6 mnd) Skjønner kanskje her at vi har oljet for lite, men ingen skjolder. et par knivmerker men de forsvinner neste gang vi oljer.. Er super fornøyd med valget
Xania Skrevet 22. desember 2006 #10 Skrevet 22. desember 2006 Vi har heltre eik, og er veldig fornøyd med det. Deilig å jobbe på, og lett å reparere hvis man får et risp eller en flekk på. Synes å huske det ble anbefalt at den skulle oljes fire ganger det første året, og så en gang i året etterpå. Vår ble vel ikke oljet mer enn 2-3 ganger første året, men det var tydeligvis nok. Nå oljes den en gang i året og har holdt seg bra. Ikke mye pes. Som nevnt er det eneste man må passe på at ikke vannsøl blir liggende på benken, det trekker etter hvert inn i treet og lar seg vanskelig pusse bort. Ellers har jeg ikke merket at det lett blir skjolder/skader. Kan trygt anbefales.
Pauline Skrevet 23. desember 2006 #11 Skrevet 23. desember 2006 Vi har benkeplate i heltre bøk og er veldig fornøyd. Mye bedre kvalitet enn laminat. Laminat som har blitt skadet kan man ikke reparere, heltre-plater kan pusses og oljes. Vi oljer den toppen to ganger i året, og det er ikke akkurat mye arbeid. Og så ser det mye bedre ut. ← Underskriver denne, bortsett fra at jeg har heltre eik.
Veronal Skrevet 24. desember 2006 #12 Skrevet 24. desember 2006 Har ingen erfaring ennå, men vi skal ha heltre eik i nyhuset. Har ingen tro på at mann og barn kommer til å være flinke med å tørke vekk vannsøl - så vi skal ha heldekkende benkebeslag på 120 cm i stedet for underlimt eller nedfelt vask.
Mistyen Skrevet 26. desember 2006 #13 Skrevet 26. desember 2006 Vi hadde heltre eik i det gamle huset, og jeg var ikke fornøyd. Synes det var et pes å holde den ren og pen.Det ble flekker av alt, og så måtte den oljes for å få den pen igjen Nei, nå har vi laminat og det er bedre. Ved fritt valg på øverste hylle, kunne jeg nok ønske meg en type stein...
Gjest gjesta Skrevet 27. desember 2006 #14 Skrevet 27. desember 2006 Jeg har heltre bjørk, og synes ikke det er mye arbeid. Jeg oljer den inn ofte, men til vanlig bruker jeg vanlig matolje. Har som vane å olje inn benken etter jeg ahr tørket over ca en gang i uka.
Gjest Gjest_Inger_* Skrevet 27. april 2008 #15 Skrevet 27. april 2008 Underskriver denne, bortsett fra at jeg har heltre eik. Hei ! jeg ble nysgjerrig på det du skriver ang beslag 120 cm. Forsto ikke helt. Gidder du forklare litt .... ? Jeg har heltre eik. har hatt den i 10 mnd, og først nå skal jeg olje.... har kjempedårlig samvittighet for det..men ettersom jeg forstår innleggene her er det håp allikevel ? supert i så fall ! Driver nå og pusser med sandpapir. Det har satt seg en del sorte merker i treet, etter metallting. Dette visste jeg overhodet ingenting om da jeg tok platen i bruk. Noen som kjenner dette igjen ? alle mulige råd mottas med STOR takknemlighet
ashera Skrevet 27. april 2008 #16 Skrevet 27. april 2008 jeg valgte laminat denne gang (ensfarget grå med finerkant) , etter å ha hatt to kjøkken med heltre bøk tidligere. Laminatplata har det bare vært tullmed, den har slått seg og tatt inn vann, så nå er det over til heltre snart.
Gjest Gaby Skrevet 28. april 2008 #17 Skrevet 28. april 2008 Når det gjelder benkeplater i heltre, er det stor forskjell på de ulike tresortene, og kvaliteten på plata. Valnøtt er en tresort som er nokså "tett", den har finere porer enn feks eik. Dette, og den mørke fargen, gjør at valnøtten fortere får en grå og matt overflate, om den ikke oljes tilstrekkelig. Den krever derfor litt oftere vedlikehold enn feks eik og bøk. Vær nøye med å velge en kvalitetsleverandør på benkeplatene dine, IKEA er ikke en av disse, dessverre. En stor, kvalitetsbevisst leverandør er danske DFI-Geisler, utrolig flotte plater!
hilli Skrevet 29. april 2008 #18 Skrevet 29. april 2008 Vi har heltre eik fra Ikea. Kjempefornøyd! Ingen flekker eller skjolder og lite oljing (bortsett fra helt i starten).
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2008 #19 Skrevet 29. april 2008 Hei ! jeg ble nysgjerrig på det du skriver ang beslag 120 cm. Forsto ikke helt. Gidder du forklare litt .... ? Jeg har heltre eik. har hatt den i 10 mnd, og først nå skal jeg olje.... har kjempedårlig samvittighet for det..men ettersom jeg forstår innleggene her er det håp allikevel ? supert i så fall ! Driver nå og pusser med sandpapir. Det har satt seg en del sorte merker i treet, etter metallting. Dette visste jeg overhodet ingenting om da jeg tok platen i bruk. Noen som kjenner dette igjen ? alle mulige råd mottas med STOR takknemlighet tipper det var noe alle denne hun tenkte på http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S09847457 I steden for der beslaget er stort sett bare kummen nedsenket i et hull i benkeplaten, og man har tre helt nært rundt denne. Med et sånt stort beslag blir det ikke fult så lett vannsøl på trebenken
Bomull Skrevet 29. april 2008 #20 Skrevet 29. april 2008 (endret) Vi har heltre eikeplate fra IKEA og er dessverre ikke så veldig fornøyde. Kvaliteten er ikke den beste men det går greit. Vi har bytta ut halvparten fordi treverket løftet seg i plata. Nå ser det kanskje ut til at det går bedre denne gangen. Jeg oljer ca 2-3 ganger i året siden den er bare 2 år. Bortsett fra kvalitetssvikten er jeg veldig fornøyd med å ha heltre. Men jeg velger ikke IKEA som leverandør en gang til. Driver nå og pusser med sandpapir. Det har satt seg en del sorte merker i treet, etter metallting. Dette visste jeg overhodet ingenting om da jeg tok platen i bruk. Noen som kjenner dette igjen ? Metall kombinert med vann skaper sorte flekker på treverk, men jeg tror ikke det sitter dypt så det er nok bare å pusse! Endret 29. april 2008 av Sunshine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå