Gå til innhold

kan ting vandre med blodet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da jeg var liten så sa mamma alltid at jeg måtte passe meg for glasskår for de små partiklene kunne komme inn i blodårene mine og vandre mot hjertet.

Stemmer det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nja, fremmedlegemer kan i allfall vandre inne i kroppen - det har jeg lest om. Men om dette gjelder akkurat glasskår og om det er blodbanen som følges vites ikke.

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Mener å huske at jeg så på TV en gang at man aldri må ta på piggene på kaktusfiken, fordi de kan gå gjennom huden og vandre med blodet.

Vet ikke om det er sant.

Skrevet

Bakterier fra små gjenstander kan i allefall vandre til hjerte og gi endokarditt.

Skrevet

Det er vel større fare for at glasset skal sette seg fast i dybden i huden, og lage betennelse. Denne kan føre til blodforgiftning. Men jo, fremmedlegemer kan nok vandre i blodbanen, se f eks ved hjerteinfarkt. Det kommer nok an på størrelse og form, og om det er nok fart og trykk i de blodårende legemet kommer i kontakt med.

Skrevet

Joda, det kan skje. Innimellom hører man sære historier om at noen har fått f.eks en nålespiss i foten, og så har den kommet ut gjennom huden en helt annen plass etter en tid, gjerne noen år.

Men som oftest er man jo klar over det når man får fremmedlegemer under huden, og får kvittet seg med dem før noe sånt skjer.

Skrevet

Jeg fikk for noen år siden infernalsk kløe bak på skulderen, trodde jeg skulle tørne. Etter noen dager kapitulerte jeg og dro til legen. Hun mente det var en betennelse i skulderen, så jeg endte opp med en kur av ett eller annet slag.Men det ble slettes ikke bedre. Etter ei ukes tid ble det et lite sår med litt puss. Dro tilbake til legen, og hun fant en trådbit som stakk ut. Hun trakk i den, og ut kom en nesten fem cm lang bit med tynn ståltråd, av den typen man bruker til smykkelaging.Aner ikke hvor eller når den kom inn, men det var kvalmende heslig å dra den ut!

Nå har jeg drevet en god del med diverse prosjekter som involverer slik tråd, men at en så lang bit skal forsvinne inn uten at jeg merker det, det fatter jeg ikke.For jeg har ærlig talt ikke merket at jag har fått den inn i kroppen, og bak på skuldra? Hva i svarten bedriver jeg vel der med ståltråd?

Skrevet
Jeg fikk for noen år siden infernalsk kløe  bak på skulderen, trodde jeg skulle tørne. Etter noen dager kapitulerte jeg og dro til legen. Hun mente det var en betennelse i skulderen, så jeg endte opp med en kur av ett eller annet slag.Men det ble slettes ikke bedre. Etter ei ukes tid ble det et lite sår med litt puss. Dro tilbake til legen, og hun fant en trådbit som stakk ut. Hun trakk i den, og ut kom en nesten fem cm lang bit  med tynn ståltråd, av den typen man bruker til smykkelaging.Aner ikke hvor eller når den kom inn, men det var kvalmende heslig å dra den ut!

Nå har jeg drevet en god del med diverse prosjekter som involverer slik tråd, men at en så lang bit skal forsvinne inn uten at jeg merker det, det fatter jeg ikke.For jeg har ærlig talt ikke merket at jag har fått den inn i kroppen, og bak på skuldra? Hva i svarten bedriver jeg vel der med ståltråd?

:overrasket:

Skrevet

Ja, det skal gå an. I 1990 var det en torpedo som blei skutt i låret/hofta, og kula vandra gjennom hovedpulsåra opp til hjertet.

Skrevet

:overrasket:

Jeg skal iallefall være forsiktig med glass fremover!

Skrevet

Oh my god Wildy!!!!

Det trodde jeg altså ikke var mulig... Lurer på hvordan den har kommet inn i kroppen.....

Jeg lurer på hvor mange ting jeg har liggende inne i kroppen som jeg ikke vet om jeg.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...