Gjest hildab Skrevet 19. desember 2006 #1 Skrevet 19. desember 2006 (endret) Jeg skulle lage plesken til jul, men de ble ikke sprø!... bare helt myke... Det samme gjaldt tørre(sprø) vafler... de ble også myke. Noen som vet hva som kan være feil? Ikke helt stiv eggehvitte eller at jeg ikke brukte vanlig sukker? Jeg brukte fedon lindbergs ... :icon_surprised: Endret 19. desember 2006 av hildab
Gjest Fjellsippa Skrevet 19. desember 2006 #2 Skrevet 19. desember 2006 At eggehvitene ikke ble helt stive skal ikke ha så mye å si. Tror heller det har med at du brukte noe annet enn sukker. Nå vet ikke jeg noe om Fedon Lindbergs sukker. Hva består det av? Det jeg vet er at sukker er en av de bestandelene som må til for at småkaker skal bli sprøde og gode.
Gjest hildab Skrevet 19. desember 2006 #3 Skrevet 19. desember 2006 Det er sånn sukker: http://www.drlindbergs.no/page/index.php?s...id=21&joinid=-1
Gjest Fjellsippa Skrevet 19. desember 2006 #4 Skrevet 19. desember 2006 Tja, det står jo at det kan brukes til bakverk. Det står også at sukkermengden kan reduseres til en tredjedel. Hvis du gjorde det kan det jo være det som er årsaken. Ikke godt å si.
Gjest hildab Skrevet 19. desember 2006 #5 Skrevet 19. desember 2006 (endret) hmm... tja... Jeg reduserte ikke sukkermengden, men det kan jo uansett være at det var feil type sukker. Det kan ikke være andre årsaker tror du? Endret 19. desember 2006 av hildab
Gjest Fjellsippa Skrevet 19. desember 2006 #6 Skrevet 19. desember 2006 Det er ikke godt å si hva det kan være. Var de myke med en gang da de var nystekt? Hvis de ble myke dagen etter kan de ha slangnet ved at de har vært i nærheten av fukt, men det er vel lite sannsynlig. Hva med å bake en til porsjon med vanlig sukker. Så får du i hvert fall vite om det var sukkeret.
Gjest hildab Skrevet 19. desember 2006 #7 Skrevet 19. desember 2006 Nå har jeg bakt en porsjon til med vanlig sukker... litt hardere ble de på toppen, man det var bare litt... ellers ble de myke... skjønner ingen ting jeg... Jeg har tatt noen dråper vaniljeessens i, om det er av betydning. Prøvde en litt anderledes oppskrift også denne gangen som jeg fant på nettet. Så jeg har brukt to forskjellige oppskriter nå.
Gjest havregampen Skrevet 19. desember 2006 #8 Skrevet 19. desember 2006 Hva med å våge å steke dem litt lengre enn du har gjort til nå (eller lage litt mindre kaker, som dermed stekes fortere)? Du bør sitte foran ovnen , for det kan hende de må passes nøye de siste minuttene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå