Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2006 #1 Skrevet 19. desember 2006 Er så frustrert nå. Det er 5 dager igjen til jul og allerede i oktober bestemte jeg meg for ikke å stresse denne julen. Droppe vasking, pynte litt mindre, kjøpe kaker fremfor å bake og ta det litt enklere med julegavene og rett og slett stresse mindre. I november fikk vi nye naboer, det er ikke slik at de bor vegg i vegg med oss (vi bor litt landlig til) men vi ser jo hvordan de har det og hvordan de har fått det. Ikke nok med at nabokvinnen er rett og slett vakker, hun er selve ikonet på idyllisk landlig jul. Hele huset er pyntet, kranser på alle dørene, lys i vinduene, juleblomster, hver eneste ettermiddag/kveld de siste dagene har hun bakt kaker, lefse, brød, jeg ser kjeler på komfyren hennes og da jeg var innom henne i går ble jeg helt matt av misunnelse. Huset er så nydelig, kakene hennes smaker og ser fantastiske ut, skinke og rull er kokt, hele spiskammeret hennes er fylt til randen av godsaker. Og i dag toppet det seg med at hun hang opp pepperkakehjerter og engler i vinduene. Selvfølgelig pyntet med alskens flotte godsaker. Mannen min er tydelig imponert og her sitter jeg og føler meg som udugelig kone og mor. Har mest lyst til å slå han. I går stod hun ute og bant opp julenek da mannen min kom hjem, han stoppet og gikk ut av bilen og ble stående å prate leeeeenge og jeg så han lo og alt. Har mest lyst til å avlyse hele julen han vil sikkert aller helst være hos henne uansett.
venus* Skrevet 19. desember 2006 #2 Skrevet 19. desember 2006 Hehe, ikke meningen å le...men det var nå litt morsomt skrevet. Tror neppe mannen din vil bytte deg mot all verdens pepperkaker og skinkeruller Og på den lyse siden, så er han antagelig like sesuelt tiltrekket av nabodamen som av moren sin.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 19. desember 2006 #3 Skrevet 19. desember 2006 Bli voksen. For det første har du ingenting med hva naboen gjør og ikke gjør. Er du misfornøyd med deg selv, så får du gjøre noe med det i stedet for å syte og klage og skylde på andre. Var du fornøyd med ditt eget valg om å stresse ned og heller kjøpe kaker i stedet for å bake før denne nabokona kom inn i bildet? Da synes jeg du skal enten stå for valget ditt og faktisk VÆRE FORNØYD, eller så får du revurdere og begynne en skikkelig springmarsj mot "den perfekte hjemmelagde jula". Mannen din må jo få snakke med naboen?! Hun stod sikkert der og utstrålte positiv energi, og det er jo noe alle tiltrekkes mot. Han syntes sikkert at det var koselig å komme inn til ei sur og grinete kjerring som var sint for at han kunne finne på å le sammen med noen.
Gjest StockDama Skrevet 19. desember 2006 #4 Skrevet 19. desember 2006 esh, det er lov å roe ned en jul om man vil, å pynte på tvang er jo heller ikke noe koselig. Han er nok fortsatt glad i deg fordet =p Og om julepynt er så ekstremt viktig for han, kan han jo bake og pynte selv?
Gjest Miss Guided Skrevet 19. desember 2006 #5 Skrevet 19. desember 2006 Ja, er det ikke utrolig irriterende med perfekte kvinner som får til alt. Hun opplever nok ikke at de kulelignende julekakene sine blir helt flate, hun sitter nok ikke på lillejulaften, etter at butikkene er stengt og oppdager at juletrefoten er ødelagt. Det er nesten så man skulle grave henne ned. Nei, vær fornøyd med den du er. Noen er slik at de får til alt og det er lite vi får gjort med det. Og det er ikke sikkert at mannen din syns hun er flinkere, penere, blidere osv. enn deg, men det er alltid kjekt å bli kjent med nye folk. Og naboer er det greit å ha et godt forhold til, i tilfelle du vil bygge ut e.l. en gang, så din mann er sikkert i gang med å sikre gode naborelasjoner til fremtidig bruk. Kos deg med julen og la dama seile sin egen julesjø.
Elle Melle Skrevet 19. desember 2006 #6 Skrevet 19. desember 2006 Hvis du beundrer henne, er det vel kanskje ikke så rart at mannen din også synes det ser ut som om de har det juletrivelig? Spør ham om det er et eller annet han har spesielt lyst til at dere skal gjøre for å få julestemning, for alt du vet blir han kanskje i julemodus av noe som er lett gjennomførbart? Hva synes han om "slanket" juleforberedelse? Hvis det er et eller annet han savner kan han jo være med på å ordne det selv?
Gjest Maksprell Skrevet 19. desember 2006 #7 Skrevet 19. desember 2006 Uff,jeg lo faktisk litt jeg også da jeg leste innlegget ditt..ikke vondt ment men jeg bare så for meg at du gikk løs på mannen din med ei kjevle fordi han hadde stått å prata med den nye nabokjerringa som hang opp et julenek.. For det første.Jeg vil tro at når man flytter sånn like før jul så ville de ta pyntingen til jul med det samme og synes det er litt artig å pynte opp det nye hjemmet og gjøre det litt vel skikkelig denne gangen. Og siden det vikrer som om de nye naboene deres er litt fulle av liv så vil man automatisk ha litt lyst til å bli kjent med dem pluss at der er jo tross alt nye. De fleste synes det er koselig med nye naboer og vil gjerne bli kjent med dem. Jeg synes du godt kan fortsette den avslappende førjulstida di og bare kose deg! Det er nok stress før jul allikevel. Og jeg vil si meg enig i det som ble nevnt lengre opp her at man er faktisk mer attraktiv når man er i godt humør og ikke utsråler sjalusi f.eks. Er ikke sikkert hun nabodama orker å stresse så mye neste år f.eks Og slik jeg har erfart så har selv de mest perfekte mennesker noen skrupler. Kanskje har hun masse vorter på ryggen eller mellom tærne? For hennes skyld så får vi virkelig ikke håpe det da.. Gled deg til jul med mannen din og de nye naboene! Du kan f.eks tilbringe tid med nabodama og spør om oppskrifter til all den gode maten hun lager og skryte av hvor fint de har det og om hun kanskje kan gi deg noen tips?
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2006 #9 Skrevet 19. desember 2006 Til TS. Hvis du føler deg udugelig så burde jo mannen din føle seg like udugelig!! Er vel ingen selvfølge at det er du som er den som skal skape all julestemingen! Så ikke depp, hvis du er en udugelig kone så er han en udugelig mann, kos dere heller med den julen dere har valgt
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2006 #10 Skrevet 19. desember 2006 Og om julepynt er så ekstremt viktig for han, kan han jo bake og pynte selv? ← Til TS. Hvis du føler deg udugelig så burde jo mannen din føle seg like udugelig!! Er vel ingen selvfølge at det er du som er den som skal skape all julestemingen! Så ikke depp, hvis du er en udugelig kone så er han en udugelig mann, kos dere heller med den julen dere har valgt ← Helt enig!
Gjest bada Skrevet 20. desember 2006 #11 Skrevet 20. desember 2006 Er enig med sistemann/-dame. Hvorfor skal kvinner leve opp til et 50-talls kvinneideal med pynting, baking, laging av rull osv. i 2006? Jeg synes at du og mannen din skal gjøre de tingene dere liker å gjøre og som dere synes det er nødvendig å gjøre til jul, og gi blaffen i om andre gjør andre ting.
hardcore Skrevet 20. desember 2006 #12 Skrevet 20. desember 2006 [..] Jeg vil tro at når man flytter sånn like før jul så ville de ta pyntingen til jul med det samme og synes det er litt artig å pynte opp det nye hjemmet og gjøre det litt vel skikkelig denne gangen. [..] ← Akkurat dette jeg tenkte også. Vi har nå vår første jul i ny leilighet og det er mye artigere å pynte og ordne til jul nå enn det har vært tidligere. Nyt heller den litt roligere førjulstida di du og kos deg med familien din fram mot jul. Det finnes ingen perfekte mennesker, og det eneste som kan gjøre livet ditt perfekt er at du er fornøyd med deg selv og de avgjørelsene du tar.
Gjest mata Skrevet 20. desember 2006 #13 Skrevet 20. desember 2006 La henne være, når du har bestemt selv at du ikke baker i år så bør du ikke bry deg om andre som baker. Jeg baker ikke, men kan lage både julemat og kremkaker, hvis jeg har invitert folk. Som regel går det på grandiosa her, men det var da jeg var singel. Synes litt synd på mannen din siden du mistror han så mye at du tror kaker er hvoedinnholdet i forholdet deres.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2006 #14 Skrevet 20. desember 2006 Er enig med sistemann/-dame. Hvorfor skal kvinner leve opp til et 50-talls kvinneideal med pynting, baking, laging av rull osv. i 2006? Jeg synes at du og mannen din skal gjøre de tingene dere liker å gjøre og som dere synes det er nødvendig å gjøre til jul, og gi blaffen i om andre gjør andre ting. ← Og hvorfor skal kvinner bli sett ned på om de lever opp til "50-talls kvinneideal med pynting, baking, laging av rull osv i 2006"? Kan ikke jeg (og andre som liker tradisjonell jul) få lov til å pynte, bake, lage rull osv uten å bli beskyldt for å irritere vettet av de som ikke orker/ gidder/ klarer/ har lyst til å lage en tradisjonell jul. Jeg lager den julen jeg ønsker for min familie, så får andre lage den julen de ønsker... men gi ikke meg skylda for å ødelegge deres jul bare fordi jeg liker den tradisjonelle varianten!
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2006 #15 Skrevet 20. desember 2006 Og hvorfor skal kvinner bli sett ned på om de lever opp til "50-talls kvinneideal med pynting, baking, laging av rull osv i 2006"? ← Tror du var litt vel hårsår nå. Jeg ser i allefall ikke ned på de som har så utrolig mye energi at de orker alt dette på toppen av jobben. Men jeg reagere på at hjemmelige sysler som julepynting fortsatt er noe som "naturlig" faller på kvinnen. Jeg orker ikke noe mer enn min mann etter jobb og overtid, så hvis han vil at det skal pyntes så kan han vel ordne det selv!
Gjest bada Skrevet 20. desember 2006 #16 Skrevet 20. desember 2006 (endret) Og hvorfor skal kvinner bli sett ned på om de lever opp til "50-talls kvinneideal med pynting, baking, laging av rull osv i 2006"? Kan ikke jeg (og andre som liker tradisjonell jul) få lov til å pynte, bake, lage rull osv uten å bli beskyldt for å irritere vettet av de som ikke orker/ gidder/ klarer/ har lyst til å lage en tradisjonell jul. Jeg lager den julen jeg ønsker for min familie, så får andre lage den julen de ønsker... men gi ikke meg skylda for å ødelegge deres jul bare fordi jeg liker den tradisjonelle varianten! ← Det var absolutt ikke det jeg mente. Jeg skrev ikke at kvinner som lager tradisjonell jul bør bli sett ned på, og heller ikke at de ødelegger for andre. Derimot skrev jeg at trådstarteren bør gi blaffen i om andre ordner til jul på andre måter enn hun selv. Det er flott at denne nabokona ordner til jul på sin måte (med pynting, baking, laging av rull, osv.) Jeg skjønner bare ikke at trådstarteren skulle føle seg mindreverdig av den grunn! Jeg synes at det å føle seg mindreverdig fordi man IKKE gjør disse tingene er å forsøke å leve opp til et 50-talls kvinneideal. Selv lager jeg både rull, sylte, leverpostei og sild til jul, og det er fordi jeg elsker å gjøre det. Baking derimot kan jeg styre meg for. Alle får lage jul på sin måte synes nå jeg, og ingen trenger å føle seg verken mindreverdig eller overlegen for den måten de gjør det på. For øvrig er det vel trådstarteren som signaliserer at de som lager en tradisjonell jul ødelegger for andre ved at hun føler seg underlegen, og ikke vi som har påpekt at det ikke er en obligatorisk kvinneøvelse å skulle styre en masse før jul. Endret 20. desember 2006 av bada
Gjest bada Skrevet 20. desember 2006 #17 Skrevet 20. desember 2006 (endret) Jeg glemte helt det viktigste: Jeg har all sympati med deg som startet tråden, det er ikke morsomt å føle at man kommer til kort, enten det gjelder husmorevner, sport, jobb, utseende eller hva det nå måtte være. Det er noe alle har følt en eller flere ganger i livet. Endret 20. desember 2006 av bada
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2006 #18 Skrevet 21. desember 2006 Å få til så mye koster selvsagt mye tid. Kanskje det går ut over tiden til kos? Kanskje mannen hennes er drittlei av stress og kav og at alt skal være på stell hele tiden? Kanskje han heller ville ha sittet i sofaen og slappet av sammen med henne istedenfor å stresse rundt etter alt hun sikkert trenger for å få laget til alt dette? Kjenner også en slik dame. Alt på stell hele tiden, minst 7 sorter klar leeenge før jul, på alle arrangementer i bygden er hun med, og i tillegg jobber hun flere steder.. Men hjemme er det millitærtendenser for mann og barn, for da må mor hvile...!! Og mannen løper som et pisket skinn for å oppfylle alle hennes ønsker og få i hus alt som trengs.
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2006 #19 Skrevet 21. desember 2006 Denne nabodama - har hun barn? For de som ikke har barn har jo all verdens med tid til sånne ting. Man MÅ ikke ha det strøkent til jul. Tørk av gulvene, stapp litt skrot ned i noen esker/bokser som du setter bort, og heng opp en julekrans eller litt annet pynt. Kjøp noen forskjellige typer ferdige julekaker og legg dem fint i en skål på bordet, med en juleduk under. Vips, så blir det jul uten for mye styr.
Lizzee Skrevet 21. desember 2006 #20 Skrevet 21. desember 2006 Mannen din kan da vel beundre nabokvinnen uten at det betyr at han vil at du skal være maken? Har han gitt deg noen indikasjon på at han ikke er fornøyd med den du er? Å beundre en nabokvinne er ikke en indikasjon på at du ikke er god nok. Ta det med ro og kos deg med jula slik du velger å forberede den!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå