Gå til innhold

Creme Brulee

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellsippa
Skrevet (endret)
Fjellsippa: Vi er "krembrille"-folk, og lurte litt på å bruke bær (multer) i den i morgen kveld. Bruker du friske eller fryste bær? Hvilke bær er best?

Jeg bruker singelfrosne bær (blåbær og bringebær), fordi det er det jeg som oftest har. Synes også at denne kombinasjonen er best. Tiner dem ikke først for da renner safta utover og blander seg i røra. Hvis du får tak i ferske bær kan du godt bruke det.

Multer er vel neppe singelfrosne. Hvis du skal bruke multer som det ikke er blandet Certo i, kan du tine dem og la dem renne av i en sil. Hvis du har multesyltetøy som er tykt kan du ha en skje i bunnen av hver form.

Beregn litt ekstra steketid når du bruker fryste bær.

Endret av Fjellsippa
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor, men den oppskriften jeg la ut her er ikke den jeg pleier å bruke selv. :klø: Da jeg selv skulle lage crème brûlée til nyttårsdessert oppdaget jeg at det var en helt annen oppskrift. :rodme: Den jeg vanligvis bruker, og som alltid blir vellykket (sikkert pga fløten, den andre inneholder jo bare melk) er denne:

Crème brûlée (6 pers.) - jeg synes det er litt lite til 6, lager bare 4 porsjoner av denne oppskriften

1 dl sukker

1 vaniljestang

3 dl kremfløte (bruk en hel kartong og resten melk)

2 dl melk

6 eggeplommer

1 dl brunt sukker

Splitt vaniljestangen og bland med fløte, melk og sukker i en kasserolle. Kok opp. Avkjøl. Rør eggeplommene inn i melkeblandingen. Sil og hell i porsjonsformer. Sett i varmt vannbad i stekovnen og stek ved 150 grader i 30-40 minutter (mine hvite og litt høye former trenger 55-60 minutter). Avkjøl. Dryss på brunt sukker og grill til sukkeret har smeltet.

Beklager veldig til de som har strevd med oppskriften og så var den helt feil. :sjenert:

Skrevet

Jeg må bare takke alle som tipset meg om å la creme bruleen steke til den stivner og ikke følge angitte steketider! Jeg ga tipset videre til mamma noen dager før nyttårsaften, og på nyttårsaften fikk jeg servert PERFEKT creme brulee! :) Hun hadde hørt på meg (eller egentlig dere da!) og det resulerte i en meget vellykket og populær dessert i familieselskapet ;)

Skrevet

Hei Arkana! Tusen takk for redigert favorittoppskrift. Prøver den "nye" neste gang. Gleder meg allerede...! ;)

Skrevet

Jeg skal også prøve den nye. Har vært litt somlete og fikk ikke laget på nyttårsaften som jeg hadde tenkt. Men det er kanskje like greit :) Gleder meg veldig til å prøve. Det er mannens favorittdessert og den enesten matretten jeg aldri har klart å lage, tross flere forsøk...

Gjest Vilja :-)
Skrevet

Hvor store er de standardiserte creme brulee-formene? Jeg testa ut denne oppskriften, men det ble fadese. Det tok kanskje 2 timer før jeg gav meg, da var ikke blandingen stivnet, men hadde blitt til en slags grøt. I tillegg ble det veldig brent. Fulgte oppskriften slavisk, men avkjølte ikke fløten før jeg helte det i sukker og eggeplomme-blandingen. Men jeg rørte raskt, for å unngå at eggene skulle koagulere, iflg. oppskriften. Stod ingenting i oppskriften om at fløten måtte avkjøles før den ble blandet med eggene.

Kan det være at formene jeg brukte var for dype, ca. 5-6 cm, og at dette hadde krevd kanskje 3 timer steketid for å få blandingen til å stivne? :klø:

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Jeg bruker de øverste av disse formene. 13 cm i diameter.

http://pillivuyt.125west.com/html/pillivuyt_bakers.html

Merkelig at du ikke fikk det til å stivne. Det kan ha vært at fløte/melkeblandingen var for varm da du helte den i eggene. Plommene kan ha stivnet uten å blande seg i fløten uten at du så det. Derfor ble den grøtete.

Prøv å avkjøle fløte/melkeblandingen mer neste gang før du blander det i eggene.

Skrevet

Det kan også være at jeg vispet eggeplomme- og sukkerblandingen for lenge. Det stod at det skulle vispes til til ble lysegult. Men ser at du skriver at det ikke skal vispes særlig, for å unngå at det kommer luft i blandingen. Jeg vispet så det gøyv etter..

Og hva er egentlig dealen med vannbad? Hvorfor skal skålene stå i vannbad?

Skal forsøke meg på en annen oppskrift, og gå til innkjøp av ordentlige former :)

Skrevet

Hei Vilja

Jeg brukte nesten samme oppskrift som deg på nyttårsaften, når jeg forsøkte meg på creme brulee for første gang. Dvs, jeg brukte samme ingredienser og forhold som i oppskriften du linket til, men justerte fremgangsmåten noe. Resultatet ble nyyydelig!

Jeg pisket ikke eggeplommene, siden luft i creme brulee ikke er noe poeng. Istedet rørte jeg dem bare sammen. (Vispingen skal vel så vidt jeg vet ikke påvirke stivningen av eggene, så problemet ligger nok ikke her.) Sukkeret kokte jeg sammen med fløten og vaniljen, for å være sikker på at det løste seg opp. For sikkerhets skyld avkjølte jeg fløteblandingen noe før jeg blandet den med eggeplommene og silte røra. Formene jeg brukte var 8 cm i (innvendig) diameter og tok ca 1 dl.

(Jeg lagde forresten 3-dobbel porsjon, men holdt meg til 1 vaniljestang. Bare lot fløten få veldig god tid på seg til å koke opp/trekke smak. Det ble mer enn nok vaniljesmak likevel.)

De fleste oppskriftene jeg har sett har sagt lav varme og vannbad, så jeg syntes temperaturen i denne oppskriften så skummel ut. I stedet satte jeg ovnen på ca 125 grader, satte formene i langpanna, og helte kokende vann i forma til det sto godt opp på siden av formene, slik jeg så det beskrevet i en annen oppskrift. Vannbadet skal hindre formene i å bli for varme, siden desserten bare skal "sette seg"/stivne, ikke steke eller koke. Da blir den kornete og ekkel i konsistensen. Etter ca. 60 minutter var creme bruleen ferdig. Jeg hadde en form "til overs", og prøvde med en kakenål på denne. Tok de ut når bare litt hang igjen på nåla. Da "disset" de fremdeles litt på overflaten. ("Prøveforma" ble likevel servert, da min kjære klarte å dytte fingeren nedi en av de andre... Med sukkerlokk på syntes ikke merkene etter prøvenåla i det hele tatt.)

Uten eggehvite og med bare fløte blir ikke creme bruleen "geleaktig" stiv som f.eks. karamellpudding fra Tine, men kremete og fløyelsmyk (og veldig mektig). Formene sto i kjøleskap over natta, og desserten stivner enda litt mer når den blir avkjølt. På nyttårsaften lot jeg formene temperere seg litt. Deretter "brant" jeg sukkeret på toppen rett før servering, med en sånn fancy gassbrenner jeg hadde kjøpt inn for anledningen. Alltid glad for en unnskyldning til å kjøpe mer kjøkkenutstyr! ;)

Ærlig talt vet jeg ikke hvordan en creme brulee "skal" være i konsistensen, men dette ble i alle fall snadder! Sprøtt, gyllent knekklokk og nydelig, fløyelsmyk krem under. Mmmmm...

Skrevet

Jeg ser (litt for sent) at jeg har valgt et navn som likner alt for mye på noe som allerede er i bruk. Bønn om hjelp til navneskifte er avsendt til administrator.

Beklager!

Skrevet

Da har jeg vært "Creme Brulée-lærling" hos samboeren min, og han lager den helt annerledes enn det som er gjort i denne tråden. :klø:

Først smelter han "passe mengde" sukker i en liten kjele. Til dette tilsettes fløtemelk (ca 5 dl), vaniljefrø og vaniljestang. Dette koker i rundt 15 min på lav varme med stadig omrøring for å unngå snerk. Vaniljestanga blir tatt ut og blandinga avkjøles til det går an å stikke fingeren nedi uten å si "au". 2 egg som er sammenpisket tilsettes så blandingen under stadig omrøring, og blandingen varmes så opp på lav varme under stadig omrøring, slik at den tykner litt, og får konsistens omtrent som litt tynn vaniljesaus. Blandingen fordeles i 4 skåler, og varmes i vannbad, 150 grader, 30-40 min, eller til den har konsistens som tykk gelé.

Voíla - ferdig! :klappe:

(og hvis noen lurer - ja, jeg må ha håndfaste tegn på at ting er ferdig, og kunne sammenligne med ting som for meg er mer kjent. :ler: )

Skrevet

Det straffer seg å ikke lese hele tråden før man setter igang.

Laget Arkanas Creme Brulee fra side 1, de har nå stått i over 1 time uten antydning til å stivne....

De får bare stå der.

Bra jeg testet de før jeg skulle ha gjester.

• 2 uker senere...
Skrevet

Bladlusa, ville bare takke deg så mye for din at du delte dine creme-brulee erfaringer :smilyblomst: Jeg så ikke svaret ditt før nå. Skal ta med meg tipsene dine da jeg prøver å lage desserten på nytt i aften. Har kjøpt meg et sett med skikkelige brulee-former og gassbrenner. Denne gangen skal jeg ikke mislykkes :)

Skrevet

Bladlusa :) Ja, jeg fikk til den creme bruleen jeg visste jeg hadde potensiale til å lage :ler: Satte formene i vannbad som du beskrev, brukte hele egg, ikke kun eggeplommer, samt melk, ikke bare fløte osv. Denne oppskriften, men brukte dine preferanser om ovnsvarme og steketid. Det ble bra :) Jeg blir litt amper på aperitif.no, som legger ut en oppskrift som er dømt til å mislykkes. Iallefall om man vil ha en creme brulee ala. den folk flest liker, og ikke bare brent "velling".

• 11 måneder senere...
Annonse
Skrevet

Sånn! Da er creme bruleen nettopp tatt ut av ovnen!

Brukte Arkana sin oppskrift (den siste ;o)) sammen med Bladlusa sin fremgangsmåte!! Håper det blir like bra som det tilsynelatende ser ut.....

Skal ha de til dessert i morgen, så de får seg en pause i kjøleskapet til imorra kveld, etter hva jeg har lest skal det gå bra..

Jeg stekte de i 55min på 150 grader midt i ovnen. formene er ca 8cm i diameter innvendig.

Helt enig Arkana i at oppskriften holder til 4, maks 5. Jeg helte det lille som var igjen i en annen type form jeg har, som kan brukes som testmateriale. hihi.

Skrevet

Hjelp!

Bør jeg avkjøle de helt før jeg setter de i kjøleskapet??

Bør jeg ha folie, plast over???

Skrevet

Ja, du bør avkjøle de og dekke med plast for å unngå snerk på dem, eller at det kommer noe på dem (som f.eks dersom man velter en juicekartong i kjøleskapet - snakker av bitter erfaring her. ;) )

For øvrig har jeg også laget cremée brulee i dag, brukte seks former, mine er cirka 8 cm i diameter og ganske grunne. Pleier å drysse melis med sikt for å få jevnt lag med sukker.

Skrevet

Takk for super kjapt svar!!!

Da avkjøles de og dekkes med plast om litt. Det med melisen skal jeg prøve! Tar du den på nå og sukkeret imorra før du "brenner" overflaten, eller gjør du alt i morgen?

Skrevet

Vi spiste de fleste i går... :sjenert:

Men satt to stykker i kjøleskapet, de har jeg akkurat drysset med melis og de skal inn i ovnen i dette øyeblikk, så jeg tok ikke sukker på i går, nei. Litt sent svar riktignok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...