Chelsea Skrevet 19. desember 2006 #1 Skrevet 19. desember 2006 Har tidligere fått oppskrift og laget creme brulee, men selv om smaken ble god ble konsistensen noe rar (klumpete og ikke stiv nok). Har prøvd samme oppskrift flere ganger med samme resultat så noe gjør jeg feil Så en oppskrift ønskes.
Chelsea Skrevet 22. desember 2006 Forfatter #2 Skrevet 22. desember 2006 Ingen? Tenkte jeg skulle prøve meg på det igjen i romjula eller til nyttårsaften
Gjest Mayamor Skrevet 22. desember 2006 #3 Skrevet 22. desember 2006 Prøv med et egg ekstra og lavere temperatur i ovnen. Egget gjør den stivere og lavere temperatur gjør at du unngår klumper. Lykke til.
Arkana Skrevet 22. desember 2006 #4 Skrevet 22. desember 2006 (endret) Dette er den oppskriften jeg bruker, alltid vellykket. Crème Brûlée (5 pers.) ½ liter H-melk (jeg har ofte erstattet et par dl av melken med kremfløte) 5 eggeplommer 90 g sukker 1 vaniljestang litt sukker (gjerne brunt) Splitt vaniljestangen og skrap ut innholdet som has i melken sammen med stangen. Varm opp til rett under kokepunktet. Eggeplommer og sukker piskes til sukkeret er oppløst. Visp gradvis inn den varme melken. Sil deretter gjennom en sikt. Hell blandingen over i ildfaste porsjonsformer som stekes i vannbad (dvs ha formene i en langpanne/ildfast form og hell i vann til det rekker halvveis opp på formene) ved 100 grader i ca 45 minutter til massen har stivnet. Dryss over 1 ts sukker og la porsjonsformene stå 2-3 minutter under varm grill til sukkeret har karamellisert seg Endret 22. desember 2006 av Arkana
Havfrua Skrevet 22. desember 2006 #5 Skrevet 22. desember 2006 Jeg henger meg på Arkana sin oppskrift, som jeg har hatt suksess med hver eneste gang!! Arkana - denne gangen skal jeg lage for 8 personer. Skal jeg da bruke 8 plommer og 8 dl melk og tilsvarende med sukker? Hva med vaniljestang - bør jeg bruke en ekstra eller holder det med en??
Arkana Skrevet 23. desember 2006 #6 Skrevet 23. desember 2006 Arkana - denne gangen skal jeg lage for 8 personer. Skal jeg da bruke 8 plommer og 8 dl melk og tilsvarende med sukker? Hva med vaniljestang - bør jeg bruke en ekstra eller holder det med en?? ← Ja, det stemmer. En vaniljestang holder nok.
Ninen Skrevet 27. desember 2006 #7 Skrevet 27. desember 2006 Dette er den oppskriften jeg bruker, alltid vellykket. Crème Brûlée (5 pers.) ½ liter H-melk (jeg har ofte erstattet et par dl av melken med kremfløte) 5 eggeplommer 90 g sukker 1 vaniljestang litt sukker (gjerne brunt) Splitt vaniljestangen og skrap ut innholdet som has i melken sammen med stangen. Varm opp til rett under kokepunktet. Eggeplommer og sukker piskes til sukkeret er oppløst. Visp gradvis inn den varme melken. Sil deretter gjennom en sikt. Hell blandingen over i ildfaste porsjonsformer som stekes i vannbad (dvs ha formene i en langpanne/ildfast form og hell i vann til det rekker halvveis opp på formene) ved 100 grader i ca 45 minutter til massen har stivnet. Dryss over 1 ts sukker og la porsjonsformene stå 2-3 minutter under varm grill til sukkeret har karamellisert seg ← Denne skal jammen jeg prøve også! Har vært uheldig med de oppskriftene jeg har prøvd til nå... Mer som suppe enn pudding... Håper det går bedre nå
Havfrua Skrevet 27. desember 2006 #8 Skrevet 27. desember 2006 Jeg har runde, litt dype formen og steker det på ca 130°C i ca 1,5 time, altså mye lenger enn hva det står i oppskriften til Arkana. Rist litt på formene og sjekk at de er faste og puddingaktige i konsistensen. Først da er de ferdige.
Petroline Skrevet 27. desember 2006 #9 Skrevet 27. desember 2006 Nå står min creme brulee i ovnen... Første gangen jeg lager. Spennende å se resultatet! Fin oppskrift Arkana.
Arkana Skrevet 27. desember 2006 #10 Skrevet 27. desember 2006 Rist litt på formene og sjekk at de er faste og puddingaktige i konsistensen. Først da er de ferdige. ← Ja, det er viktig uansett hvilken oppskrift eller ovnsvarme du bruker. Steketiden kan variere etter størrelsen/dybden på formene eller etter ovnen din, så det kan gjerne bli litt lengre steketid.
Gjest Fjellsippa Skrevet 28. desember 2006 #11 Skrevet 28. desember 2006 Ser at dere lager "ren" creme brulle. Jeg bruker å ha blåbær og bringebær i bunnen på formen før jeg heller smeten i. Du kan også ha i andre ting som f.eks. multer. Kjempegodt det også. Jeg har en brenner som jeg bruker ved bordet når jeg skal servere i stedet for å sette dem under grillen. Imponerer gjestene litt da .
Petroline Skrevet 28. desember 2006 #12 Skrevet 28. desember 2006 Oæ!! Resultatet ble totalt mislykket.... Den stivnet ikke i det hele tatt. Jeg har ganske grunne brulee-former, så den burde ikke ta så lang tid å steke. Stekte den i 1 time i vannbad. Kanskje jeg pisket eggene for mye? Hvor mye skal eggene piskes? Til sukkeret er oppløst står det. Men det betyr jo eggedosis? Skal det piskes så mye? Har mine mistanker om at jeg har pisket for lenge..... Eller kanskje eggene var for gamle, eller for små? Andre forslag? Litt feilsøk må til før jeg forsøker på nytte. Jeg lar ikke dette stoppe meg!
Gjest Fjellsippa Skrevet 28. desember 2006 #13 Skrevet 28. desember 2006 Jeg pisker ikke i det hele tatt. Rører bare sammen eggeplommer og sukker for ikke å få luft inn. Får du luft inn blir den porøs. Jeg bruker Jamie Olivers oppskrift, og ser at det er mer eggeplommer i forhold til melk/fløte enn i Arkanas. Creme brulee – Jamie Oliver 6 porsjoner 2 vaniljestenger 3 dl kremfløte 2 dl H-melk 8 eggeplommer 80 g sukker Ha melk om fløte i en kjele. Snitt opp vaniljestengene og skrap ut innholdet. Ha det i melk/fløte blandingen med vaniljestengene. Kok så vidt opp, og avkjøl noe. Rør sammen eggeplommer og sukker. Bland i litt fløtemelk om gangen (den må ikke være for varm. Da koagulerer eggene med en gang og det blir mislykket). Sil i porsjonsformer. Stek i vannbad ved 140 grader ca 40 minutter, eller til de kjennes fast ut. Jeg bruker å ha frosne blåbær og bringebær i bunnen. Oppbevar i kjøleskap til de skal serveres. Da strør du over sukker og brenner med brenner eller har dem under grillen.
Arkana Skrevet 28. desember 2006 #14 Skrevet 28. desember 2006 Synd at det ikke ble helt vellykket. Du kan godt steke den lenger, det gjør ingen skade. Neste gang kan du også ha en eggeplomme til i (du skal forøvrig bruke store egg, så er de mindre må du ha flere). Jeg pisker forøvrig ikke eggedosis, bare visper eggeplommer og sukker lett sammen.
Mischa Skrevet 29. desember 2006 #15 Skrevet 29. desember 2006 Godt å høre det ikke bare er meg som sliter med Creme Brulee.. blir alltid suppe..
Havfrua Skrevet 29. desember 2006 #16 Skrevet 29. desember 2006 Hvis der blir suppe så har du jo ikke stekt de lenge nok. Som sagt så er steketiden ganske individuell så sjekk alltid ved å riste på formene før du sier deg fornøyd.
Petroline Skrevet 29. desember 2006 #17 Skrevet 29. desember 2006 Tror nok eggene var små, gamle OG jeg pisket de altfor lenge (massen var nesten hvit, og da er det jo bare luft, og ikke mer bindemiddel igjen..). Skal prøve igjen!! Mischa; vi klarer det nok til slutt!! Men karamellen på toppen var ikke noe problem. Det var bare moro. Så vi får se neste gang. Rapport kommer den gangen det blir vellykket.
Mischa Skrevet 29. desember 2006 #18 Skrevet 29. desember 2006 Supert Jeg skal klare dette! Skal steke de til de størkner om jeg må! Takker for alle tips, skal gi rapport når det er laget!
Gjest niomi Skrevet 30. desember 2006 #19 Skrevet 30. desember 2006 Ser at dere lager "ren" creme brulle. Jeg bruker å ha blåbær og bringebær i bunnen på formen før jeg heller smeten i. Du kan også ha i andre ting som f.eks. multer. Kjempegodt det også. Jeg har en brenner som jeg bruker ved bordet når jeg skal servere i stedet for å sette dem under grillen. Imponerer gjestene litt da . ← Fjellsippa: Vi er "krembrille"-folk, og lurte litt på å bruke bær (multer) i den i morgen kveld. Bruker du friske eller fryste bær? Hvilke bær er best?
Gjest Gjesta Skrevet 30. desember 2006 #20 Skrevet 30. desember 2006 Mine måtte stå mye lenger enn oppskriften sa! kanskje en time mer eller noe før de stivna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå