Havfrua Skrevet 19. desember 2006 #1 Skrevet 19. desember 2006 I år skal jeg steke ribbe for aller første gang. Har invitert hele svigerfamilien på middag 1. juledag så jeg bare MÅ få den riktig på første forsøk. Jeg har forstått at man har julepølser og medisterkaker ved siden av. Varmer dere disse i stekeovnen sammen med ribba eller hvordan gjør man det? Og hva med annet tilbehør? Lurer på hva man serverer av grønt ved siden av og hva med saus?? Og til sist - vilken dessert skal jeg lage? Har lurt på å lage creme brulee siden dette kan gjøres klart ett par dager på forhånd, men tar gjerne imot noen tips fra dere erfarne ribbespisere.
Gjest vimse Skrevet 19. desember 2006 #2 Skrevet 19. desember 2006 Vi steker opp ribbe, medisterpølse og medisterkaker på formiddagen(ribba i ovnen, og pølsene og kakene i panna). Kutter opp ribbe og pølser i serveringsstykker, legger alt sammen i langpanner med alu.folie over og varmer forsiktig opp en stund før middagen, så alt er gjennomvarmt når vi skal spise. Saus lager jeg av sjyen til ribba og medisterpølsene, vanlig god brun saus med creme fraiche, brunost og ketchup oppi. Av grønnsaker har vi selskapserter, minigulerøtter og rosenkål. Til dessert bruker vi riskrem og tinte jordbær.
Gjest Shoreh Skrevet 19. desember 2006 #3 Skrevet 19. desember 2006 (endret) Hos oss så stekes ribben på formiddagen og deles opp i biter og varmes sammen med medisterkaker og julepølse i langpannen. Mandelpoteter Surkål Rødkål Epler og svisker Syltet agurk Fransk Sennep Rørte tyttebær Sjy fra ribben Til dessert blir det multekrem og krumkaker. Endret 19. desember 2006 av Shoreh
Malama Skrevet 19. desember 2006 #4 Skrevet 19. desember 2006 vanlig god brun saus med creme fraiche, brunost og ketchup oppi. ← Meget ulik definering av "vanlig", jeg har aldri i mitt liv hatt noen av de nevnte ingredienser i en brun saus, og slett ikke i en sjysaus som er det jeg ville laget til svineribbe. Men tradisjonene er ulike Jeg er vant til at man har kokte poteter og gulrot, surkål og/eller rødkål og rosenkål, og gjerne kålrabistappe tror jeg (spiser det ikke selv, men mener at dt pleier være på bordet) Samt tyttebærsyltetøy, og det jeg anser som en vanlig saus til dette, saus laget av sjyen fra kjøttet, og meljevning, evt spedd med potetkraft, tilsatt litt fløte og smakt til med krydder (og litt sukkerkulør for fargens skyld) Siden det er 1. juledag ville jeg ikke hatt riskrem til dessert (for det har vi julaften, men svineribbe servert 1. juledag er jeg ikke uvant med, og da velger jeg gjerne en annen dessert.) Riskrem er dessuten tungt, og etter svineribbe orker jeg ikke det (hadde det vært julaften så, men da spiser vi uansett pinnekjøtt) ville heller valgt en "lett" dessert, etter en såpass tung middag. Fruktsalat og is/krem? Eller ditt eget forslag, passer sikkert fint det 1
Trønderpia Skrevet 19. desember 2006 #5 Skrevet 19. desember 2006 Jeg er ikke vant til å ha saus på ribba i det hele tatt, kun stekesjy. Som tilbehør bruker vi rødkål, epler og svisker. Og gode mandelpoteter selvsagt. Til dessert ville jeg valgt en fruktsalat. Det er nydelig med vaniljesaus også. Jeg buker fruktcocktail på boks, og hakker i litt nøtter (hvis ingen av gjestene er allergiske) og serverer med ferdig vaniljesaus. Kan ikke bli enklere.
Gjest Shoreh Skrevet 19. desember 2006 #6 Skrevet 19. desember 2006 Helt enig i at saus til ribbe er en uting.
Plym Skrevet 19. desember 2006 #7 Skrevet 19. desember 2006 Jeg synes det kan være godt med en tynn og smakskraftig sjysaus smakt til med litt sennep. Men absolutt ikke en tykk brun saus med noen form for melkeprodukter i til ribbe. *grøss*
Gjest Shoreh Skrevet 19. desember 2006 #8 Skrevet 19. desember 2006 Ribbe er såpass kraftig i seg selv at jeg tror jeg rett og slett hadde blitt kvalm om jeg skulle spist saus til. Bør legge til at ribbe av god kvalitet, tilbredt riktig, ikke krever mer enn en sjysaus.
Gjest niomi Skrevet 19. desember 2006 #9 Skrevet 19. desember 2006 Vi har rykk brun saus til. Rett og slett fordi pappa ikke er noe glad i ribbe, men elsker medisterkaker med poteter, hjemmelaget erterstuing, tyttebærsyltetøy og ordentlig saus. Ellers pleier vi også å ha eplebiter som varmes i langpanna sammen med resten før servering, til. Det er namnam til ribbe, det!
Gjest Shoreh Skrevet 19. desember 2006 #10 Skrevet 19. desember 2006 Epler til ribben er herlig, kraftige syrlige vinterepler som tåler varmebehandling. Nydelig.
Prinsesse på erten Skrevet 19. desember 2006 #11 Skrevet 19. desember 2006 Saus: Smelt smør i en kjele og rør inn litt mel. Spe med kraften og smak til med salt og pepper. Det blir veldig godt til ribba. Ellers serveres bår ribbe uten hverken pølser eller medisterkaker. Men surkål, rødkål, kokte poteter, erter, saus og tyttebær er et must Jeg er forresten mest glad i skinkestek, så jeg spiser det istedenfor ribbe...
Gjest Fjellsippa Skrevet 19. desember 2006 #12 Skrevet 19. desember 2006 (endret) For det første krydrer jeg ribba minimum dagen før den skal spises. Helst to dager før. Jeg krydrer med nykvernet svart pepper. Havsalt eller flaksalt og salvie. Kutt ut salvien hvis du er ukjent med smaken, men for meg er det et must på juleribba. Det sies at det også er bra for fordøyelsen. Den dagen ribba skal spises steker jeg den sånn at den er nystekt når gjestene kommer. Da blir svoren sprø og jeg slipper egentlig å gjøre dobbelt arbeid. Jeg setter ribba i ovnen 2 1/2 - 3 timer før vi skal spise. Legger den i langpanna med svoren ned (svoren må være rutet). Har i kokende vann sånn at det står over svoren, og aluminiumsfolie over. Setter den inn i ovnen på 250 grader en halv time. Tar den ut, og tar av folien. Snur ribba og legger den på rist over langpanna. Ha mer kokende vann i langpanna. Senk temperaturen til 175 grader og stek ribba ferdig. Det tar ca 1 - 2 timer avhengig av hvor stor den er. På slutten setter jeg på grillen for å få sprø svor. Vær forsiktig så den ikke brenner. Jeg lager saus av kraften som jeg koker opp, og jevner med maizennamel. Har i sukkerkulør og fløte. Smaker den til med salt, pepper og event. mer salvie. Serverer med mandelpotet, hjemmelaget surkål, brokkoli og stekt champignon. Pølser og medisterkaker kan du varme i stekpanna mens potetene koker. Til dessert kan det være godt med en hjemmelaget iskake som du bare tar ut av fryseren og serverer, eller bjørnebærpaien som det var oppskrift på her i KG for en tid siden. Den finner du på mat og drikke. Endret 19. desember 2006 av Fjellsippa
Crianza Skrevet 19. desember 2006 #13 Skrevet 19. desember 2006 Jeg synes ribbe servert med ribbefettet, surkål, sølvløk, svisker og poteter er best. Gjerne med noen medisterkaker også
Drua Skrevet 19. desember 2006 #14 Skrevet 19. desember 2006 Jeg må ha skikkelig hjemmelaget tykk brun saus til ribba, hvis ikke blir jeg ordentlig skuffet.
Havfrua Skrevet 20. desember 2006 Forfatter #15 Skrevet 20. desember 2006 Takk for mange gode tips jenter. :bukke:
Gjest bada Skrevet 20. desember 2006 #16 Skrevet 20. desember 2006 De fleste familier har tradisjoner for hvordan julemåltidet skal være. Så du kan enten spørre svigerfamilien hvordan de gjør det, eller du kan skape dine egne tradisjoner. Det var jo mange bra tips her! I min familie er julemåltidet akkurat det samme hvert år: Ribbe Julepølse Sosisser (julepølsa og sosissene trekkes først i vann, og så brunes i ovnen sammen med ribba i noen minutter) Medisterkaker Surkål (kål, eddik, karve, sukker) Mandelpoteter Ribbefett Og nåde meg om jeg ikke hadde laget det på denne måten! Selv ville jeg imidlertid ha foretrukket en lettere variant med mer grønnsaker, men tradisjon er tradisjon...
Havfrua Skrevet 20. desember 2006 Forfatter #17 Skrevet 20. desember 2006 Det er heldigvis ingen tradisjoner for ribbe hverken på min eller mannens side. Vi spiser andre ting på julaften. Derfor står jeg rimelig fritt med hensyn til tilbehør osv. Heldigvis.
Trillrund Skrevet 20. desember 2006 #18 Skrevet 20. desember 2006 Julemiddag er ribbe, julepølse og medisterkaker. Tilbehør er potet, rødkål, surkål, sølvløk, syltede gresskar, gjerne epler og så må vi ha mango chutney I tillegg har vi både sjy og saus, saus da av kraft og meljevning.
Gjest gjesta Skrevet 20. desember 2006 #19 Skrevet 20. desember 2006 Pga. triste omstendigheter er det jeg som må handle inn julematen i år (men heldigvis ikke tilberede). Og her så finner jeg alt trenger!
Gjest Gjest Trondheim Skrevet 9. desember 2007 #20 Skrevet 9. desember 2007 Juleribbe (lages slik som anvist på matprat.no) Medisterkaker Sossier Surkål (med ribbefett i) Rødkål (med ribbefett i) Rosenkål Svisker Brun saus med ribbefett i Evt også ribbefett ved også som tilbehør. Viktigst er jo ribbe, rødkål, saus, medisterkaker, sossier, surkål og svisker. Det er jo derfor det står fremmet i butikkene i jula.. ; )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå