^me^ Skrevet 19. desember 2006 #1 Skrevet 19. desember 2006 (endret) hei! jeg tenkte jeg skulle prøve meg på og lage brente mandler i dag, men har ingen aning på hvordan jeg lager det steg for steg. jeg har fått med meg: 1 del sukker 1 del vann 1 del mandler (hvor mye kan jeg ha oppi på en gang?, har tenkt og lage en god porsjon ,har over 1 kg mandler) hiv oppi kasserolle (alt på en gang?) rør (hvor lenge?) vent (hvor lenge?) kan noen forklare brente mandler for dummies? jeg har vert på apotek1 og kjøpt poser med ferdig brente mandler, men tror de har kanel eller noe også i de, er det vanlig? Endret 19. desember 2006 av ^me^
^me^ Skrevet 19. desember 2006 Forfatter #2 Skrevet 19. desember 2006 ingen? skulle gjerne fått svar i dag....
tommeline Skrevet 19. desember 2006 #3 Skrevet 19. desember 2006 (endret) Jeg pleier å ha alt oppi gryten samtidig. Men jeg bruker et litt annet forhold: 500 g mandler 250 g sukker 1,5 dl vann Så er det bare å røre. Husker ikke hvor alng tid det tar, men det tar altlid lengre tid enn man tror... Først løses sukkeret i vannet, så fordamper vannet og sukkeret krystalliseres. Etterhvert begynner det å bli brunt og smelter. Vær nøye med å røre da sånnat sukkeret ikke brennes for mye. Hell ut over bakepapir med ett tynt lag olje. Bruk to gafler og fordel mandlene fra hverandre så fort som mulig, de stivner fort, og poenget er jo at det ikke bare skal bli en stor mandelsukkerklump. 1 kg med mandler på en gang blir mye på en gang, så det kan være lurt med en hjelper på slutten... Har aldri prøvd med andre smakstilsetninger, så aner ikke hvordan det blir. Endret 19. desember 2006 av tommeline
Trønderpia Skrevet 19. desember 2006 #5 Skrevet 19. desember 2006 Oppskriften min er slik: 400 gr mandler 400 gr sukker 4 dl vann Dette kokes sakte inn i ca to timer. Rør av og til. Når vannet er kokt inn setter jeg plata på full guffe og har i 100 gr smør. Så rører jeg kraftig til jeg har fått en blank mørkebrun farge på dem. Tømmer dem over på matpapir og er rask med å skille dem fra hverandre.
Gjest baby-E Skrevet 19. desember 2006 #6 Skrevet 19. desember 2006 (endret) Jeg har laget det i dag jeg også. 125 gram mandler 125 gram sukker 1 dl vann Ta det i stekepanna og rør om hele tiden, på middels varme. Når det blir en kornete tykk masse må du skru opp varmen og røre til sukkeret smelter skikkelig. Pass på at de ikke blir brente. Tok vel ca 10 min før det ble en tørr, tykk masse og jeg måtte skru opp varmen på plata. Og etter det tok det ikke lang tid før de var ferdige. Hell de ut på et bakepapir og del de fra hverandre. Er veldig glad jeg ikke lagde mer på en gang, for de stivner fort eg da blir de vanskelig å dele fra hverandre... Endret 19. desember 2006 av baby-E
Gjest allium Skrevet 19. desember 2006 #7 Skrevet 19. desember 2006 Det er ikke lurt å lage store porsjoner. Du får ikke mandlene fra hverandre før hele massen har stivnet i en stor klump. Jeg bruker 2 dl vann, 2dl mandler, 2 dl sukker og 2ts smør. Det blir passe mye, så koker jeg heller flere omganger.
Leone Skrevet 19. desember 2006 #8 Skrevet 19. desember 2006 Jeg har også lyst til å prøve å lage brente mandler, men blir veldig usikker på hvor lang tid det tar??I denne tråden ser det ut som om det tar alt fra veldig kort tid til 2 timer!! Må man virkelig koke det inn og røre i 2 timer?? Jeg har aldri prøvd dette før så spør av ren uvitenhet! greit å vite sånn ca hvertfall..
Gjest baby-E Skrevet 19. desember 2006 #9 Skrevet 19. desember 2006 Jeg har også lyst til å prøve å lage brente mandler, men blir veldig usikker på hvor lang tid det tar??I denne tråden ser det ut som om det tar alt fra veldig kort tid til 2 timer!! Må man virkelig koke det inn og røre i 2 timer?? Jeg har aldri prøvd dette før så spør av ren uvitenhet! greit å vite sånn ca hvertfall.. ← Jeg har laget det i dag jeg også. 125 gram mandler 125 gram sukker 1 dl vann Ta det i stekepanna og rør om hele tiden, på middels varme. Når det blir en kornete tykk masse må du skru opp varmen og røre til sukkeret smelter skikkelig. Pass på at de ikke blir brente. Tok vel ca 10 min før det ble en tørr, tykk masse og jeg måtte skru opp varmen på plata. Og etter det tok det ikke lang tid før de var ferdige. Hell de ut på et bakepapir og del de fra hverandre. Er veldig glad jeg ikke lagde mer på en gang, for de stivner fort eg da blir de vanskelig å dele fra hverandre... ← Jeg lagde mine i stekepannen. Tror de oppskrftene som bruker så lang tid bruker en kjele.
Leone Skrevet 19. desember 2006 #10 Skrevet 19. desember 2006 Takk for svar! Jeg så også etter å ha postet innlegget at Trønderpia hadde oppskrift på en større porsjon. Tar kanskje lenger tid da? Får prøve meg med å lage en porsjon i stekepanna en av dagene denne uka. Ble du fornøyd med dem Baby E?
Gjest allium Skrevet 20. desember 2006 #11 Skrevet 20. desember 2006 Jeg har også lyst til å prøve å lage brente mandler, men blir veldig usikker på hvor lang tid det tar??I denne tråden ser det ut som om det tar alt fra veldig kort tid til 2 timer!! Må man virkelig koke det inn og røre i 2 timer?? Jeg har aldri prøvd dette før så spør av ren uvitenhet! greit å vite sånn ca hvertfall.. ← Neida. Jeg lager i kjele, det koker vel i ca. 30 minutter før det har kokt tørt, og i den perioden behøver jeg ikke røre i det hele tatt. Deretter må jeg selvfølgelig passe på, men da tar det ikke så lang tid. Men det er lurt å holde seg i nærheten. Søsteren min glemte hele greia, og den lukten var ganske uforglemmelig.
Gjest baby-E Skrevet 20. desember 2006 #12 Skrevet 20. desember 2006 Takk for svar! Jeg så også etter å ha postet innlegget at Trønderpia hadde oppskrift på en større porsjon. Tar kanskje lenger tid da? Får prøve meg med å lage en porsjon i stekepanna en av dagene denne uka. Ble du fornøyd med dem Baby E? ← Det lønner seg ikke ta så store porsjoner av gangen, for det stivner ganske fort når du tar de ut av stekepannen og da er de vanskelig å dele fra hverandre. Jeg ble veldig fornøyd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå