linnolano Skrevet 19. desember 2006 #1 Del Skrevet 19. desember 2006 Hei! Har et dilemma som jeg håper dere kan hjelpe meg med. Har i høst gått på et studium jeg ikke trives på. Jeg liker fagene, men ikke miljøet, studiebyen osv. Nå har jeg egentlig mest lyst å slutte og motivasjonen er lik null. Men samtidig har jeg lyst å få en slags avslutning på dette studiet. Har fått mye kunnskap som jeg har lyst å få noe bevis på hvis dere skjønner. Har eksamen i midten av januar. Hvis jeg skal greie å stå, må jeg arbeide insentivt frem til da og lese hver dag i julen Eksamen innholder elementer fra 2KJ (mest) + 3Kj (noe) + noe annet. Jeg har ikke 2KJ eller 3KJ fra videregående og dette ble rett og slett for mye på kort tid for meg (burde vært krav om kjemi for å komme inn på studiet). Men siden jeg føler at jeg har 2KJ noenlunde inne, har jeg vurdert å bare slutte nå og heller ta eksamen i 3KJ som en avslutning. Dette er fordi at jeg vil holde muligheten åpen i tilfelle jeg vil ta et studie til høsten som er krav til 3KJ. Jeg vet rett og slett ikke om de fagene jeg har vært igjennom på studiet mitt teller som 3KJ (samordna opptak visste ikke) så jeg må nok ta den 3KJ eksamen uansett. Det jeg da lurer på er hva ville dere gjort? Tatt eksamen og blitt ferdig med det i tillegg til 3KJ, eller bare tatt 3KJ? Jeg tviler på om jeg klarer å ta 3KJ som privatist, så da er spørsmålet videre; Hvor kan jeg få tatt det på 1/2 år? Jeg bor i Bergen og Danielsen har forresten fulle kurs. Jeg har så lyst på juleferie, men jeg tenker på dette hele tiden. Takker for alle svar og meninger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brumma* Skrevet 19. desember 2006 #2 Del Skrevet 19. desember 2006 Det er lurt å ta eksamen. Da får du "bevis" på at du har gått studiet (selv om karakteren er dårlig) og du får tilbakebetalt stipend fra lånekassen om du har tatt opp lån. Det er snakk om endel penger (tror jeg fikk rundt 16 000 tilbakebetalt for et semester, 30 studiepoeng). Hvis studiet ditt har endel elementer fra 3KJ vil det vel bli lettere å ta det faget som privatist senere hvis du leser så godt du kan på dette nå. Du får jo uansett ikke søkt gjennom samordna opptak før til våren, så du har jo et semester å ta 3KJ på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annabell Skrevet 19. desember 2006 #3 Del Skrevet 19. desember 2006 Jeg er enig med brumma*. Jeg ville tatt eksamen både fordi du allerede har brukt så passe masse tid på det og du får lån omgjort til stipend. I tillegg vil det jo kanskje være nyttig i dine videre studier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linnolano Skrevet 19. desember 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 19. desember 2006 Hei! Takk for svar. Jeg har ikke stipend så den saken er grei. Jeg ser jo at det kan være lurt å ta eksamen, men er lite motivert akkurat nå. Håper det kommer seg slik at jeg får lest noe før eksamen. Jeg vil jo gjerne stå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 19. desember 2006 #5 Del Skrevet 19. desember 2006 Det er lurt å ta eksamen, om ikke annet så for din egen del. Jeg hoppet av et studium selv en gang, og selv om jeg ikke har fått bruk for fagene jeg tok da, føltes det ok å ta eksamen for å bevise for meg selv at jeg ikke sluttet fordi jeg syntes det var vanskelig, blant annet. Om du liker fagene og kanskje kan tenke deg å studere noe liknende seinere, er det enda lurere å ha tatt eksamen. Da får du kanskje fritak for noen fag ved et annet studium. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus* Skrevet 19. desember 2006 #6 Del Skrevet 19. desember 2006 Du burde i hvert fall prøve deg på eksamen. Bedre med dårlig karakterer enn hull på cv'en. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tommeline Skrevet 19. desember 2006 #7 Del Skrevet 19. desember 2006 Enig med de andre her: Ta eksamen! Du skriver at du liker fagene du tar, og da kan det jo hende at du vil studere noe lignende videre et annet sted f.eks. Da er det greit å ha studiepoengene du får nå, så slipper du kanskje å måtte ta det hvis du begynner på et nytt studium. Bit tennene samme! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 19. desember 2006 #8 Del Skrevet 19. desember 2006 Har du hørt om de har kjemi på Katten? Kanskje du kan gå der? Ellers er det vel Sonans som er siste alternativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå