Gå til innhold

Noen stjal julegaver fra postkassen vår!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje noen av dere kan hjelpe.

Saken er: Vi var bortreist fra den ene dagen til den andre, og fikk ikke tatt inn posten. I løpet av denne tiden stjal noen juleposten vår.

Fire forsendelser ble forsøkt levert. Men bare tre store forsendelser ble heldigvis stappet oppi vår normale postkasse. Dessverre ble bare en hentelapp skrevet ut av budet om at vi måtte hente den på posten.

I løpet av natten har altså noen stjålet julegavene våre. :grine: Mest sannsynlig (kan ikke skjønne noe annet) så hang gavene ut av postkassen vår, og det ble for fristende for noen... :sur: Den ene forsendelsen i seg selv ville stukket ut av postkassa, og to boblekonvolutter til ble likevel stappet oppi!

Tyvene har pakket opp underveis mens de har gått, derfor vet vi at det var tre fosendelser. Vi har funnet tre store boblekonvolutter, julekort og en hel haug med til/fra lapper. Vi fant ikke noe reklame som skulle tilsi at kassen var full av dette da budet kom.

Men det jeg lurer på: Har budet virkelig lov til å stappe postkassen vår så full???Jeg tenker nemlig på å klage til posten, og muligens framlegge et krav/ønkse om erstatning for de stjålne gavene.

Da jeg snakket med Posten på telefonen sa de først at jo budet skulle passe på at kassen kunne lukkes, men da jeg fortalte historen vår var hun på kundeservice kjapp til å si at deres ansvar stoppet når posten lå i kassa vår.

Selvsagt: jeg burde hatt hengelås på kassen, jeg burde bedt noen naboer om å ta inn posten, men vi var jo bare borte fra en dag til den neste! :frustrert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler på at posten kan klandres, ja. Selv om postbudet sikkert kunne løst dette på en annen måte. Men jeg skjønner jo også at h*n i denne perioden ikke gidder å måtte dra på enda mer post nå i førjulstida.

Men du har vel lært til neste gang - henglås på postkassa er et must dersom du vil ha posten din. :)

Skrevet

Så utrolig surt!

Tror ikke dere kan klandre andre enn dere selv for at dere ikke hadde lås på postkassa. Postbudet har lov å putte all post som det er plass til oppi postkassa...

Skrevet

Ikke for å være frekk, men flytt på landet, her fungerer det slik at om kassa ikke holder til formålet fiser budet opp på tunet og levere på døra.. Om ingen er hjemme er han såpass husvant at han går å leger posten på kjøkkenet..

Problem solved... :ironi:

God jul da, heldigvis er det et visst overtall med ærlige mennesker i kongeriket, tror jeg i allefall..

Vil tro at biltema har en hengelås til deg.. :)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Det er da vel ikke postbudet som har stjålet pakkene dine?! Nei, vet du hva, dette er ikke posten sin skyld - selv om de gjør en helt elendig jobb til tider, så er ikke dette deres problem. At noen stjeler fra postkassene kan de ingenting for - enten ting stikker opp eller ikke. De kan jo ikke sette vektere ved postkassestativene til folk kommer og henter heller. Du burde kanskje brukt huet litt før og bedt om å få posten oppbevart på postkontoret til du kom hjem, når du ventet pakker.

Skrevet

Dumt, men jeg mener at dette ikke er postbudets feil.

Skrevet

Tror nok ikke det hjelper å klage nei!

Men så forbaska :frustrert: syns det er dårlig gjort av andre å ta de julegavene :frustrert:

Skrevet
Postbudet har lov å putte all post som det er plass til oppi postkassa...

Oppi kassa er helt greit, men disse forsendelsene har umulig hatt plass oppi kassa skjønner du. Bare den ene i seg selv stakk nok langt ut av kassa.

Det er da  vel ikke postbudet som har stjålet pakkene dine?! Nei, vet du hva, dette er ikke posten sin skyld - selv om de gjør en helt elendig jobb til tider, så er ikke dette deres problem. At noen stjeler fra postkassene kan de ingenting for - enten ting stikker opp eller ikke. De kan jo ikke sette vektere ved postkassestativene til folk kommer og henter heller. Du burde kanskje brukt huet litt før og bedt om å få posten oppbevart påpostkontoret til du kom hjem, når du ventet pakker.

Jøss! Først må jeg bare kommentere at jeg synes du har en utrolig frekk tone i innlegget ditt. (Spesielt uthevet setning) Det er nesten så jeg tenker jdu jobber i Posten, og at jeg virkelig har tråkket deg på tærne? Om jeg har gjort det, så beklager jeg!

Jeg vet at ikke postbudet kan klandres i den forstand at han jo ikke tok pakkene våre. Vi burde hatt hengelås, og i hvertfall ikke reist bort fra den ene dagen til den andre. (For hengelås har jo alle andre postkasser, og ingen reiser jo bort i 24 timer uten å få noen til å hente postkassa! :ironi: )

Hvis noen trodde at jeg hadde tenkt å hevne meg på postbudet eller noe, så trenger dere ikke være engstelige for det. Jeg bare lurte på om noen visste om det finnes retningslinjer for budet. Selv om vi er frastjålet gaver, og nok litt i sjokk, så trodde nok jeg før dette skjedde, at budet ikke skulle proppe kassa så full at ting tøyt ut. Både pga faren for tyveri, men også pga vær og vind som kan ødelegge posten.

På Postens hjemmesider står det endel om krav til postkassen nemligg. Feks med skal det være et lokk som er tungt nok, slik at det ikke blåser av i vær og vind. Samt at det må være en viss vinkel på det så snø/regn renner av. Det er jo ikke noe vits i om budet likevel kan la lokket stå åpent og proppe ting ned i kassa.

Og joda, jeg har skaffet meg hengelås, det gjorde jeg i går.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Beklager, var ikke meningen å være krass. Nei, jeg jobber ikke i posten, og er heller ikke veldig fornøyd med posten selv etter mye rot med bl.a. pakker. Men akkurat dette synes jeg ikke posten kan noe for.

Det virket bare som om du var så veldig ute etter å "ta" noen, samme hvem. Og det syntes jeg ble feil.

Skrevet (endret)

Jeg mener at hvis postbudet har stappet pakkene i postkassa selv om det ikke var plass, da må posten må ta sin del av ansvaret.

Her hos oss får vi lapp om at vi må hente pakkene på posten hvis de er for store eller for tunge til en vanlig postkasse.

Selv om jeg bor på landet har jeg aldri opplevd at postbudet har lagt posten på kjøkkenet når vi har vært borte :ironi:

Men jeg har opplevd at postbudet har kommet på gårdsplassen hvis han/hun har sett oss ute ;)

Endret av m@msen
Skrevet

Det virket bare som om du var så veldig ute etter å "ta" noen, samme hvem. Og det syntes jeg ble feil.

I overskriften skrev jeg "klandre" med vilje for å få folk nyskjerrige. Huff, jeg høres nok skikkelig hevngjerrig ut, det er ikke meningen. Men det var fryktelig sårt og se min datter gå rundt i skogen sammen med meg å plukke julegavepapir og til/fra lapper mens hun strigråt. Hun følte dette som et kjempeovertramp og skikkelig ekkelt at noen hadde lest våre kort, og sett gavene våre.

Og før noen tar meg på det: faktisk så var hun ikke bare lei seg pga gavene hennes som forsvant. Hun snakket like mye om den stakkars kusinen som hadde sendt gave, som noen hadde tatt og ødelagt. (En bok som nok var for uinteressant), samt begynte hun å stortute når hun fant gavelapper som var til meg.

Gjest Maksprell
Skrevet
Og før noen tar meg på det: faktisk så var hun ikke bare lei seg pga gavene hennes som forsvant. Hun snakket like mye om den stakkars kusinen som hadde sendt gave, som noen hadde tatt og ødelagt. (En bok som nok var for uinteressant), samt begynte hun å stortute når hun fant gavelapper som var til meg.

Først så må jeg få si at jeg skjønner deg så utrolig godt! Det kan nesten virke som om enkelte som leverer posten tenker " oisann,det er ikke plass til all posten i postkassa deres så jeg lar den ene henge langt ut,det er ikke mitt ansvar uansett så fort jeg går herifra.."

Men så er det viktig å huske at posten visste ikke at dere for bortreist for kun ei natt..

Utrolig kjipe greier!!! Man mister julestemningen av mindre :frustrert:

Og så en liten kommentar til det siste du skreiv som jeg siterer..Det har ikke noe med saken her å gjøre men jeg må bare si det at du har lært dine forhåndsregler tydligvis..hehe

Her på kg må man virkelig ta med ALLE detaljer ellers får man veldig mange unødvendige kommentarer tilbake.

Skrevet (endret)
Her på kg må man virkelig ta med ALLE detaljer ellers får man veldig mange unødvendige kommentarer tilbake.

:ler: Ja, jeg har vært her noen år, så det har jeg også fått med meg.

Endret av Xavia
Skrevet

Her var det jo mange hyggelige folk som ikke trekker raske slutninger :ler:

I og med at du ikke hadde hengelås på postkassa, så tviler jeg på at posten er så veldig behjelpelig.

Men, dette får du antagelig dekket av forsikringen.

Skrevet

Men, dette får du antagelig dekket av forsikringen.

:klø: Hva slags forsikring? :klø:

Skrevet

Hmmm.... takk for tipset....

Jeg har anmeldt tyveriet i dag, så da har jeg jo anmeldelse av tyveriet og sende ved. Jeg får rote fram innbo forsikringen og se hva den sier....

Skrevet

Antagelig må du ut med en egenandel som er høyere enn gavenes verdi, så jeg tviler på at det lønner seg å bruke innboforsikringen.

Jeg ville sendt et brev til posten jeg! Forklart hvor store pakkene var osv. postmannen hos foreldrene mine tar med pakken tilbake og kommer med den neste dag hvis posten er for full til dem. Her havner alt som er for stort på postkontoret, og vi får hentelapp.

Skrevet

Dersom du hadde hatt hengelås ville vel trolig gavene ikke kunne puttes ned gjennom sprekken uansett, og da hadde du fått en slik lapp om at gaven var for stor. Når det var såpass mye post, så synes jeg vel i grunnen at postbudet burde ha sett dette og ikke levert alt. Så jeg ville ha klaget til posten på dette selv om det ikke er deres ansvar. Kanskje kan de i det minste skjerpe rutinene sine slik at det ikke skjer igjen.

Skrevet

Posten kommer neppe til å erstatte disse pakkene, selv om det kan påvises at postbudet gjorde en feil. Klageinstansen deres er nokså udugelig.

Jeg mener at postbudet gjorde en feil når det ble lagt såpass mye post i kassen at den ble stående åpen. Da har ikke budet fulgt forskriftene.

Men tviler sterkt på at du får igjen noe på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...