Gå til innhold

Nyttårsaftenmeny

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Trenger litt inspirasjon til å sette opp en nyttårsaftenmeny

Vi blir seks personer. Pris er for så vidt ikke viktig.

Når jeg lager nyttårsmeny ender jeg fort opp med det samme så jeg lurer på hva DU kunne ha tenkt å få servert.

(det samme jeg bruker å lage er hummer, and/kalv, ostetallerken og en dessert)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, jeg liker godt lammelår. Stekt akkurat så lenge at det er saftig og litt rosa inni, servert med en god saus og poteter i en eller annen form. Chateau-poteter er godt til! Til forrett har vi stort sett holdt det enkelt med en god spekeskinke og melon. Dessert: karamellpudding, sjokolademousse eller is og varme bjørnebær. :sikle:

Hovedretten kan også være kalkun (det er vel en ganske vanlig nyttårsaften-rett). Jeg synes det er godt, men jeg synes lammelår er bedre og er enklere å få bra til.

Ikke så veldig "nytt og spennende" forslag, men det er ihvertfall noe annet enn det du pleier å servere selv! :)

Skrevet

Til forrett: en carpaggio, som hovedrett: reinsdyrfilet, ostetallerken

er super og eller dropp den tilfordel for en creme brule. Ta da

ostefatet sammen med litt annet snaddet, til fingermat senere. ;)

Skrevet

Begge forslagene ovenfor høres gode ut, men jeg ville valgt vegetarisk forrett eller fisk/skalldyr - det blir for mye kjøtt (for tungt) synes jeg, dersom hovedretten også er en kjøttrett-

Skrevet

Jeg ville gjerne hatt kalkun på nyttårsaften, med fløtesaus, rosenkål og poteter, samt stuffing, det er absolutt noe av det beste jeg får.

Til forrett ville jeg hatt noe med fisk eller skalldyr.

Skrevet

Her er min favorittoppskrift på nyttårsmiddag :sikle:

Fersk kalkunfilèt med eplesaus og frukt

(12 porsjoner)

Vanskelighetsgrad: enkelt

Krydderstyrke: mild

Tilbredningstid: 1 t 00 min

4 - 5 ferske kalkunfileter (5 hvis hver veier under 550 g)

smør til steking

salt og pepper

Saus:

4 poser bearnaisesaus

1 l kremfløte

1 l eplemost

1 kg grønne druer

4 bokser hermetiske aprikoser

Brun hver kalkunfilet i middels varm panne , ca 3 minutter på hver side.

Dryss på salt og pepper og legg dem sammen i langpanne og stek videre i ovnen ved 180 °C i ca 30-40 minutter, eller til det har en kjernetemperatur på ca. 70 grader. Stikk en spiss kniv inn i kjøttet. Siver det klar kjøttsaft ut, er kalkunfiletene ferdigstekt. La filetene hvile i 15 minutter.

Ved bruk av fileter under 500 g stekes disse i en panne med lokk i ca. 30 minutter på ovnen.

Saus:

Pisk ut sausepulveret med fløte og eplemost i en tykkbunnet kjele på minst 3 liter. Kok opp under jevn omrøring. Legg i en del halve, steinfrie druer og la sausen småkoke noen minutter.

Skjær kalkunfileten i tynne skiver og pynt fatet med rikelig av avrente aprikoser og druer (helst halve, stenfrie). Server med rykende varm saus og kokt ris, gjerne med litt naturris iblandet.

:sikle:

Skrevet

Jeg er vant til pinnekjøtt på nyttårsaften, så det blir servert her!

Til dessert etter pinnkjøtt serverer jeg gjerne fruktsalat med råkrem (blanding av eggedosis og pisket krem).

Gjest Fruktfat
Skrevet

drink før maten:

granateple"bubbel"

forrett:

ceviche

varmrett:

honningglasert lam og puylinserisotto med chevrè

dessert:

rose- og grapefruktsgranitè.

Skrevet

Her blir det grillet, urtemarinert laks med grillet asparges, søt, blanket gulrot og løk, og en deilig fyldig potetmos (med litt hvitløk kanskje), etterfulgt av valnøtt-is med lønnesirup, og en god konjakk. Alt åpent for endringer. Har ikke tenkt på forrett.

Skrevet

Heisann

Takk for forslag, ser at flere liker kalkun, så kanskje jeg skal lage kalkunmiddag "american way" og så hellere ha litt ostesnacks, oliven, saltemandler osv til nattmat.

Man bør kanskje ikke servere forret da? Hmm høres litt rart ut med en liten elegant forret og så plutselig en stor fugl midt på bordet..

Skrevet

Jeg ønsker også tips til meny nyttårsaften.

Vi blir 8 personer og har en ikke kjøtteter blant oss ("vegetarianer" som spiser fisk/skalldyr) og flere av de andre er ikke så glade i fisk, så det blir en liten utfordring dette.

Alle er glade i skalldyr så det er jo mulig til forrett, men hva med hovedrett? Vi pleier å ha kalkun men da må jeg servere noe annet til "vegetarianeren" og å lage flere forskjellige middager er jo egentlig litt pes.

Så forslag til tre eller fire retters mottas med stor takk!

Skrevet

Jeg har merket meg at kalkun slår an hos de aller fleste. Ville droppet forretten, for kalkun er såååååå godt, at skulle jeg spist forrett i tillegg hadde jeg ikke hatt så mye plass som jeg skulle ønsket til hovedretten... ;)

Til dessert er det veldig godt med bær og is. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...