Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Jeg jobber på et hotell( fulltid nå, men er egentlig student). Har fast turnus i 100% stilling, men lønnen er aldri den samme. Jobber både mer og mindre enn 100% slik at lønnen varierer.

Har hørt at arb.leder ofte tar snittet av siste år til beregning av fødselsperm.penger. Men leste en plass at man kan ha den mnd. også,men også at det skal gjenspeile det korekkte gj.snittet av lønnen en har hatt.

Så: før jul tente jeg lite pga. ferie, tok meg en del fri osv.

Men Desember-april er og blir bra.

Kan jeg be lønnssjefen om feks. kun se på den siste mnd.lønningen min??? el. de siste 6 mnd???

Jori

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det vanligste er at de ser på den siste måneden du jobber, med mindre denne skiller seg veldig fra resten av året. Men her mener alle forskjellig hver gang det kommer opp, så det beste er nok å ringe trygdekontoret eller lese heftet om rettigheter for småbarnsforeldre som de har bl.a. på trygdekontoret.

:D

Gjest Marthe77
Skrevet

Jeg ringte trygdekontoret (i Bergen) og spurte om akkurat dette. Ifølge de + en brosjyre jeg har fått så regnes gjennomsnittslønnen din utifra de 4 siste ukene du var i arbeid :-? . Overtid regnes ikke med med mindre det er bakt inn i lønnen din (kontrakten din), men provisjon blir regnet med.

Lykke til! :blunke:

Gjest Jannicke
Skrevet

Hei!

Når grunnlaget for fødselspenger skal regnes ut er det den siste mnd. som blir lagt til grunn, men beløpet kan ikke overstige seks ganger grunnbeløpet (54.170,-). Et annet krav er at barnets mor må ha vært yrkedsaktiv med pensjonsgivende inntekt i minst seks av de siste ti mnd. før stønadsperioden tar til.

Håper du ble litt klokere...

Jannicke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...