Gå til innhold

lage grøt til 16 stk

Anbefalte innlegg

Skrevet

har kjøpt inn 2 kg grøtris, og skal imorgen lage grøt til 16 stk..

hehe hvordan i all verden skal dette gå.....jeg som aldri har lagd grøt før:)

jeg trenger alle råd jeg kan få...det står at den skal koke i 50 min....

hjel jeg er så grønn jeg kan få blitt

Skrevet

Hva slags ris er det du har kjøpt da.

Den sikreste måten å få god grøt er å lage "dynegrøt"

Da kan du faktisk lage den klar i kveld, la den stå i lukket stekeovn og bare varme opp i morgen.

Det står oppskrift på Geisha-grøtpakken (den gule) vet jeg. Jeg bruker den hver lørdag.

Et lurt tips: ikke bruk blank gryte. (Altså stål) Det er mindre sjans for at grøt (og annet med mye melk) koker over eller svir seg om man lager det i noe annet enn stål. Jeg har en Høyang Polaris-panne som jeg bruker f.eks

Skrevet

Fjordland er også god grøt. Ferdig til å varme. Til 16 personer trenger du ca. 5-6 stk av de store pakkene.

Hvis du skal koke på plate, må du beregne mye mye lenger tid enn 50 minutter. Det tar veldig lang tid å koke opp den mengden melk du må bruke. :)

Gjest havregampen
Skrevet (endret)

Ikke gå fra grøten så lenge du koker (og rør hele tiden under oppkok så det ikke svir seg i bunnen! Fort gjort med melkemat.) Bruk en tykkbunnet kjele.

Jeg ville droppet risen som må koke lenge. Tungt å passe på så mye grøt på en gang uten at det svir seg. Svidd grøt smaker vondt og er kjipt å servere 16 personer...

Jeg har i lignende tilfeller kjøpt mange nok poser 5.minuttersgrøtris. Slipper å passe på grøten like lenge...

Endret av havregampen
Skrevet

Hell oppi melk og gryn. Kok opp til det akkurat begynner såvidt å boble, og sett den så i ovnen (uten temperatur på, selvsagt) med lokket på i 2 timer. Varm den så opp igjen mens du smaksetter med salt. DET er skikkelig, hjemmelaget grøt. Slår både Fjordland og 5-minutters grøt. :sikle:

I tillegg tar det faktisk mindre tid, da du slipper å stå over gryta i 50 minutter å røre.

Skrevet

og husk rød saus.. det er et MUST hjemme hos oss.....

Skrevet
og husk rød saus.. det er et MUST  hjemme hos oss.....

hva slags rød saus?

Gjest Vidvandre
Skrevet

Rød saus er vel til riskrem? Til varm risengrynsgrøt er det kanel, sukker og rød saft som gjelder ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...