Gå til innhold

lage grøt til 16 stk

Anbefalte innlegg

har kjøpt inn 2 kg grøtris, og skal imorgen lage grøt til 16 stk..

hehe hvordan i all verden skal dette gå.....jeg som aldri har lagd grøt før:)

jeg trenger alle råd jeg kan få...det står at den skal koke i 50 min....

hjel jeg er så grønn jeg kan få blitt

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/244140-lage-gr%C3%B8t-til-16-stk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags ris er det du har kjøpt da.

Den sikreste måten å få god grøt er å lage "dynegrøt"

Da kan du faktisk lage den klar i kveld, la den stå i lukket stekeovn og bare varme opp i morgen.

Det står oppskrift på Geisha-grøtpakken (den gule) vet jeg. Jeg bruker den hver lørdag.

Et lurt tips: ikke bruk blank gryte. (Altså stål) Det er mindre sjans for at grøt (og annet med mye melk) koker over eller svir seg om man lager det i noe annet enn stål. Jeg har en Høyang Polaris-panne som jeg bruker f.eks

Fjordland er også god grøt. Ferdig til å varme. Til 16 personer trenger du ca. 5-6 stk av de store pakkene.

Hvis du skal koke på plate, må du beregne mye mye lenger tid enn 50 minutter. Det tar veldig lang tid å koke opp den mengden melk du må bruke. :)

Gjest havregampen

Ikke gå fra grøten så lenge du koker (og rør hele tiden under oppkok så det ikke svir seg i bunnen! Fort gjort med melkemat.) Bruk en tykkbunnet kjele.

Jeg ville droppet risen som må koke lenge. Tungt å passe på så mye grøt på en gang uten at det svir seg. Svidd grøt smaker vondt og er kjipt å servere 16 personer...

Jeg har i lignende tilfeller kjøpt mange nok poser 5.minuttersgrøtris. Slipper å passe på grøten like lenge...

Endret av havregampen

Hell oppi melk og gryn. Kok opp til det akkurat begynner såvidt å boble, og sett den så i ovnen (uten temperatur på, selvsagt) med lokket på i 2 timer. Varm den så opp igjen mens du smaksetter med salt. DET er skikkelig, hjemmelaget grøt. Slår både Fjordland og 5-minutters grøt. :sikle:

I tillegg tar det faktisk mindre tid, da du slipper å stå over gryta i 50 minutter å røre.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...