Gå til innhold

chihuahua valp de første mnd i nytt hjem

Shine21

Anbefalte innlegg

hvordan vil det gå med tanke på jobb o.l hvis man får en sånn liten valp i hus..? krever det at man må være hjemme mye? eller kan den være alene på dagtid??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kort sagt: Chihuahua skal ikke være mye alene. Og spesielt ikke en valp. Det er veldig mange av de som får valp som planlegger å ta ut ferie når valpen ankommer.

Har du lest en bok om rasen? Hvis ikke anbefaler jeg The Chihuahua Handbook av Caroline Coile og The Chihuahua av Tammy Gagne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en selvfølge att man tar seg ferie når man skaffer seg valp.

Hunder er flokk dyr ,de er ikke ment til å være alene.

Alt må tilvennes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette alle valper? Jeg skal få meg valp i januar men av stor rase. Hvor lenge burde jeg gå hjemme med valpen før han kan være alene 4-5 timer om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette alle valper? Jeg skal få meg valp i januar men av stor rase. Hvor lenge burde jeg gå hjemme med valpen før han kan være alene 4-5 timer om dagen?

Ja, dette gjelder alle raser.

Hunder ,uansett rase er flokk dyr.

Det er ikke naturlig for dem å være alene.

Alt må tilvendes.

Man skall ikke la hunden være alene i det hele tatt de første dagene.

Hvor mange dager, er individuelt.Til den føler seg trygg.

Så begynner man med å gå ut av døra.lukke den,telle til 3 og gå inn igjenn.

Om hunden ikke blir hysterisk, fortsetter man med å telle til 10 osv.

Så går man ned i postkassa osv.. det sier seg selv att det tar tid.

Dersom man ikke bruker tid på dette, er kjangsen meget stor for att man får en hund med seperasjons angst.

Altså en hund som ikke vil bli husren, forde den er nervøs, en hund som bjeffer eller piper uavbrutt når den er alene.

Man kan få en hund som tygger i stykker det utroligste osv.

Det å ikke bruke den tiden det faktisk tar, på å vende hunden til å være alene er en av de vanligste årsakene til "problemhunder".

Og her finnes det dessverre ingen snarveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Annonse

Gjest Gjest_anonym_*

Jeg tenker på å kjøpe meg chihuahua, men jeg går skole enda, er det da best om jeg kjøper den i sommer når jeg har ca 2 mnd fri? Og kan den etter to mnd stå hjemme alene mellom seks og sju timer fem dager i uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer hvor lenge man må være hjemme, men jeg ville tatt ut alt jeg hadde av ferie. Valpen skal jo først finne seg til rette hjemme hos deg, så må den lære å være alene. Det tar tid. Umulig å si hvor lang tid fordi det avhenger av individ og hvor flink du er til å trene den.

Når det gjelder treningen så lønner seg å begynne allerede etter noen dager, når du ser at den er komfortabel med flyttingen. Helst når den er trøtt og rolig og kanskje opptatt med noe annet. Men da lukker du bare døra mellom deg og valpen et kort øyeblikk. Noen sekunder kanskje. Så kan du øke til å gjøre et ærend på badet for eksempel. Skynd deg sakte. Etter hvert kan du gå ut et lite øyeblikk, men ikke gå inn til valpen igjen før du hører at den er stille hvis den begynner å gi lyd fra seg. Ser du at den begynner å stresse senker du lista igjen og begynner på null. Når du kommer tilbake etter at den har vært alene skal du overse valpen noen minutter så den skjønner at det ikke er noen "big deal" at du går fra den et øyeblikk. Når det har gått 4 uker kan du jo håpe at du har greid å øke til en halv arbeidsdag.

En annen grunn til at det er lurt å være hjemme en stund er at valpen skal lære å bli renslig, og du kan ikke gå ut på do med den når du er på jobb. Så det vil ta lang tid å bli renslig hvis du er tidlig tilbake på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hei:)

Et godt tips til deg er å bli medlem av chihuahua venner forumet:)

Der får du mye tips og råd fra hunde-eiere og til og med fakfolk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Ta den ut hver gang den har drukket, spist, lekt, sove, o.s.v.

Også må du passe på å venne den til å være alene hjemme.

Anbefaller det å gå på bibloteket eller kjøpe en bok om valper og valpetrening.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Gjest_kine_*

har så lyst på en liten hund. men de alle er så sinnsykt dyre! har akkurat flyttet inn i eget hus, så har ikke råd til hund i prisen 20 000 liksom.

:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

å få valp er som å få en baby

Ja, enig eller egentlig verre. Babyen kan du tross alt ta meg deg hvor som helst slik at du slipper å være redd for at noe skal skje når du må forlate den, du slipper å spørre alle om noen er allergisk for babyen før du tar den med inn til noen, det er praktisk og riktig å bruke bleier på babyen, staten gir deg penger for å være borte fra jobb og ta deg av babyen, vaksiner (og ormekur hvis det mot formodning skulle være aktuelt) er mye billigere for deg om du har baby enn hvis du har valp.

Så at ting bør planlegges nøye er vel temmelig åpenbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde kanskje lese og lære deg litt om hunder før du bestiller en valp?

Kanskje klarer ikke hunden din å være alene hjemme i to timer engang før den er 8 mnd. Hva gjør du da?? Selger den igjen?

Jeg blir litt irritert over at det er så mange uplanlagte valpekjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Susanne_*

Enkelte folk burde hatt forbud mot å kjøpe seg valp.. Dømt til å gå galt, og det er den stakkars valpen som skal lide når eierne er tette i nepa og impulshandler en valp fordi de er sååååå søte og så innmari koselig de første to ukene. Det er snakk om en forpliktelse på kanskje 10 år. Valpen har aldri bedt om å komme til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest

Det er en selvfølge at man har ferie når man skal få valpen i hus. Men hunder er tilpassingsdyktige og de aller fleste kan lære seg å være alene en god stund i løpet av en måneds tid. Vi tar ut 2 måneder, etter dette må hunden klare seg alene 6-7 timer.

Det er ikke slik at man må være hjemmeværende for å ha hund, men man må legge opp livet etter det faktum at man har hund.

Synes det er slett av oppdretter å ikke kjenne kjøperene sine godt nok til å vite hvem som er i stand til å få hund og hvem som ikke burde få hund. Vi var på hjemmebesøk og intervju hos begge de vi står på liste hos, slik var det også med den forrige hunden. Jeg ville heller aldri kjøpt av en oppdretter som ikke bryr seg mer om valpene enn at de selger til hvem som helst. Slike oppdrettere tenker kun økonomi, og som kjøper vil jeg handle med oppdrettere som vil bedre rasen sin og tenker gemytt og helse, ikke penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Du burde kanskje lese og lære deg litt om hunder før du bestiller en valp?

Kanskje klarer ikke hunden din å være alene hjemme i to timer engang før den er 8 mnd. Hva gjør du da?? Selger den igjen?

Jeg blir litt irritert over at det er så mange uplanlagte valpekjøp.

Enig med deg om at folk bør lære seg mest mulig om hund og rasen de skal få.

Men at en valp på 8måneder ikke klarer å vere alene i 2timer syns jeg var tull. Da har du ikke trent godt nok hjemme alene. Syns det er like viktig at hunden lærer seg å vere alene som miljøtrening, plutselig kommer den dagen du MÅ vere borte litt lengre enn vanligt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg om at folk bør lære seg mest mulig om hund og rasen de skal få.

Men at en valp på 8måneder ikke klarer å vere alene i 2timer syns jeg var tull. Da har du ikke trent godt nok hjemme alene. Syns det er like viktig at hunden lærer seg å vere alene som miljøtrening, plutselig kommer den dagen du MÅ vere borte litt lengre enn vanligt...

De fleste klarer å være alene hjemme noen timer ved 8 mnd alder, men det KAN skje at den ikke klarer, og har separasjonsangst. Det er faktisk mye som skal tenkes i gjennom før man kjøper hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi fikk en valp for 3 uker siden. når jeg er på jobb er den i en egen liten barnehage. synd man ikke får mamma perm når man får en liten valp men..

min mamma har en valp fra før av, og hun er hjemmeværende. hun tar seg av den mens jeg er på jobb. selvfølgelig forhørte jeg meg med henne før vi gikk til innkjøp av hund. og siden hun bare er hjemme og eeeelsker hunder, ble hun like begeistra som om jeg skulle sagt at jeg var gravid! så da ordnet det seg fult og helt. jeg kunne jo ikke ta ut ferie når jeg starta nettopp i ny jobb. har heldigvis ikke så lange arbeidsdager heller.. så kanskje du kjenner noen som kan passe den mens du er på jobb.

leste også at hunder har godt av å ha to hjem, slik at de får nok sosialisering og blir vant til mennesker og andre dyr. og jeg er sjeleglad for at min mor har en hund fra før av. hun leker hele dagen og blitt en utrolig god leke kammerat- hun har lært alle lekesignaler og regler for hundenes lek. så dette er en flott ordning! hun er en lykkelig og trygg hund! vi mennesker kan aldri erstatte hundenes lek- det er som barn og andre barn i sammen det.

husk også når du får deg en hund så er det veldig viktig at de treffer flest mulig mennesker og dyr før de er tolv- tretten uker. ihvertfall tidligst mulig (har jeg lest i en hundebok)

feks hvis du som jente bor allene, og du etterhvert hadde fått deg samboer. og hun ikke hadde hilst på en mann så kunne hun blitt mannevond. så la hun få erfare katter, andre hunder, alle slags typer mennesker, barn, eldre, mamnnfolk osvosv. og all slags støy som hun bør vende seg til. ikke skjerm henne! men selvsagt kanskje de helt første dagene.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...