Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2006 #1 Skrevet 18. desember 2006 Hvis dere ble sammen med en person som var avholdsmenneske, og som ønsket det samme av dere, ville dere gitt opp alkoholen? Hvis dette var en person som hadde mange vonde opplevelser knyttet til alkohol fra barndommen? Jeg antar svarene kan variere ut fra hvor mye folk drikker i utgangspunktet. Men vil kanskje spesielt spørre de som drikker relativt ofte, og som fra tid til annen drikker seg full i festlig lag. Ville dere lagt om livsstilen?
Gjest Eir Skrevet 18. desember 2006 #2 Skrevet 18. desember 2006 Jeg ville ikke sagt at jeg aldri kommer til å drikke alkohol igjen, for det blir en for høy grad av kontroll over hverandre, til at jeg hadde trivdes med det. Men jeg kunne sagt at jeg vil ta hensyn til partneren, og ikke drikke når jeg er sammen med han, feks.
Gjest niomi Skrevet 18. desember 2006 #3 Skrevet 18. desember 2006 Nei. Jeg vil anta at det ville blitt færre runder på byen og mer hjemme-i-sofaen-helger, men jeg ville ikke latt en annen person detaljstyre meg på den måten.
Gjest Pet Skrevet 18. desember 2006 #4 Skrevet 18. desember 2006 Ja, det kunne jeg godt ha gjort. Hvis det var viktig for ham å ha en kjæreste som ikke drakk og jeg ikke kunne tenke meg å leve uten ham, hadde valget vært enkelt. Har fått i meg kvota mi og vel så det uansett.
Gjest niomi Skrevet 18. desember 2006 #5 Skrevet 18. desember 2006 Jer kunne sikkert helt fint ha levd uten fyllekuler. Men jeg kunne aldri ha levd uten all den gode vinen! Å reise rundt i Italia og Frankrike på vinsmaking! Og god vin gjør virkelig et bedre måltid enda bedre! Nei, for meg er god vin en essensiell del av min nytelse, og jeg kunne ikke levd uten. Akkurat som jeg ikke kunne levd på viggs-kosthold fordi kjæresten min var veggis.
Gjest #Spidergirl# Skrevet 18. desember 2006 #6 Skrevet 18. desember 2006 (endret) Eg veit ikkje kva eg ville gjort, men mamma og pappa har ein slags avtale på at pappa kan gå på pøben og drikke. Han kan også gå ut men mamma trenger ikkje vera med. Han drikker også kanskje max 4 ganger i året og aldri heima. Endret 18. desember 2006 av #Spidergirl#
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2006 #7 Skrevet 18. desember 2006 Jeg hadde ikke hatt noe problem med å ikke drikke alkohol mer dersom det var veldig viktig for kjæresten min f.eks pga dårlige minner fra barndommen. Men skulle han prøve å gjøre dette kun for å bestemme over meg så hadde jeg ikke funnet meg i det.
Gjest Madam Felle Skrevet 18. desember 2006 #8 Skrevet 18. desember 2006 For meg ville det ikke vært noe problem siden jeg ikke drikker alkohol, men hadde jeg dukket ville jeg ikke vært sammen med en slik person. For har man så store problemer med folk som drikker alkohol, så regner jeg med at det ligger mye annet bak der også. For ellers klarer man fint å akseptere et normalt forbruk.
minienthe Skrevet 18. desember 2006 #9 Skrevet 18. desember 2006 Jeg ville ikke sagt at jeg aldri kommer til å drikke alkohol igjen, for det blir en for høy grad av kontroll over hverandre, til at jeg hadde trivdes med det. Men jeg kunne sagt at jeg vil ta hensyn til partneren, og ikke drikke når jeg er sammen med han, feks. ←
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2006 #10 Skrevet 18. desember 2006 Hvis dere ble sammen med en person som var avholdsmenneske, og som ønsket det samme av dere, ville dere gitt opp alkoholen? Hvis dette var en person som hadde mange vonde opplevelser knyttet til alkohol fra barndommen? Jeg antar svarene kan variere ut fra hvor mye folk drikker i utgangspunktet. Men vil kanskje spesielt spørre de som drikker relativt ofte, og som fra tid til annen drikker seg full i festlig lag. Ville dere lagt om livsstilen? ← Går vi et par år tilbake i tid, så var jeg nøyaktig der hvor du prater ifra nå. Og ja, jeg hadde droppet hva enn det skulle være for den det gjalt. Men jeg tror at dersom det i det hele tatt er et spørsmål, så er det ikke riktig. Jeg vet bare at jeg hadde gjort det. Det hadde aldri vært noe spørsmål fra eller til.
micia78 Skrevet 18. desember 2006 #11 Skrevet 18. desember 2006 Jeg ville ikke sagt at jeg aldri kommer til å drikke alkohol igjen, for det blir en for høy grad av kontroll over hverandre, til at jeg hadde trivdes med det. Men jeg kunne sagt at jeg vil ta hensyn til partneren, og ikke drikke når jeg er sammen med han, feks. ← Vil si meg enig med Eir her. Skulle jeg sluttet å drikke alkohol, så skulle det være fordi jeg ville slutte på grunn av meg selv, ikke på grunn av en annen person... motivasjonen for å slutte med noe må komme innenfra én selv, ellers blir det etterhvert en følelse av å ha "ofret" noe for den andre parten, som igjen kan føre til vanskeligheter...
Gjest niomi Skrevet 18. desember 2006 #12 Skrevet 18. desember 2006 Jeg ser også for meg et annet problem. Hva med vennene mine? Skal jeg måtte slutte å være med vennene mine fordi partneren min ikke takler alkohol? For jeg er stygt redd for at vennegjengen ryker dersom vi ikke skal kunne kose oss med vin til maten, en drink i hagen eller konjakk til kaffen. Eller skal min partner ikke være med når vennegjengen treffes? Nei, jeg tror faktisk ikke jeg kunne vært sammen med en som forlangte totalavhold fra meg. Vi ville rett og slett vært for forskjellige. Jeg kunne nok ha latt være å drikke i min partners nærvær for en periode, men det ville fordret at min partner oppsøkte hjelp for sine problemer, slik at han etterhvert kunnet omgås alkohol på en normal måte. For som en annen her i tråden sier - det må ligge ganske så alvorlige problemer i bunn for at en person får et så anstrengt forhold til alkohol.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2006 #13 Skrevet 18. desember 2006 Hvis man synes det er viktigere å drikke med vennene enn at kjæresten skal ha det bra så er man nok ikke den rette for den personen uansett. Men samtidig kan man jo spørre hva slags vennskap som er avhengig av at man må drikke alkohol. Mister man vennene hvis man sier nei takk til en drink?
Gjest Madam Felle Skrevet 18. desember 2006 #14 Skrevet 18. desember 2006 Hvis man synes det er viktigere å drikke med vennene enn at kjæresten skal ha det bra så er man nok ikke den rette for den personen uansett. Men samtidig kan man jo spørre hva slags vennskap som er avhengig av at man må drikke alkohol. Mister man vennene hvis man sier nei takk til en drink? ← Får ikke folk velge selv? Har en eprson så store problemer med alkohol, vil sikkert den personen ha problemer med å være sammen med mennesker som drikker. Det vil dermed si at den personen kunne ikke vært med på fest, om venner hadde fest sammen. Og det må da være en ærlig sak, å si at man ikke ville valgt å være sammen med en slik person. Er det i begynnelsen av forholdet, bestemmer man seg jo bare der og da for å avslutte det. Det er nok fåtallet som blir så opp over ørene forelsket, at de ikke klarer å tenke på hva som eventuelt vil hende i fremtiden om man tar et slikt valg. Og nei det er nok ingen som mister vennene sine om de ikke drikker, men som sagt så spørs det om man kan gå på fest sammen med noen som drikker når denne personen har så store problemer med alkohol. Og som jeg sa tidligere så drikker ikke ejg alkohol, men ville valgt vekk en slik person uansett på grunn av problemene som kan følge med en slik eprson. Jeg behøver ikke lete etter problemer, noe jeg tror en slik person ville gitt meg. Og nå snakker jeg fortsatt om begynnelsen av forholdet, for det hadde helt klart vært annerledes hadde min mann fått problemer i dag.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2006 #15 Skrevet 18. desember 2006 Får ikke folk velge selv? Har en eprson så store problemer med alkohol, vil sikkert den personen ha problemer med å være sammen med mennesker som drikker. Det vil dermed si at den personen kunne ikke vært med på fest, om venner hadde fest sammen. ← Det går an å feste uten alkohol også, tro det eller ei
Gjest niomi Skrevet 18. desember 2006 #16 Skrevet 18. desember 2006 Hmmm... Så du mener at 20 personer skal drikke vann til maten bare fordi én person ikke kan omgås alkohol? Helt uaktuelt. Er glad for at jeg ikke har noen som har et så overhysterisk forhold til alkohol i min omgangskrets. Og jo - man kan og bør oppsøke hjelp når man har så store problemer med en ting som er svært naturlig i vårt samfunn. For denne personen vil jo ikke kunne gå på byen eller restaurant, for på slike steder er alkoholstemninga til å ta og føle på, ikke kunne gå på firmafest eller julebord, ikke bli med i bryllup etc., etc., etc. Og ja - jeg har venner som er avholds. Men de prakker da ikke Colaen sin på oss som ikke er det. Akkurat som vi ikke prakker vinen vår på dem. For øvrig syns jeg Mdm Felle sier mye fornuftig i denne tråden.
Gjest Madam Felle Skrevet 18. desember 2006 #17 Skrevet 18. desember 2006 Det går an å feste uten alkohol også, tro det eller ei ← Eh, tror du ikke jeg vet det? Eller fikk du ikke med deg at jeg skrev at jeg IKKE drikker alkohol? Men en kan faktisk ikke bestemme hva andre skal gjøre, og selv jeg som IKKE drikker hadde ikke valgt å være med en slik person. Skal ikke noen kunne feste, så er det jo ikke bare det som blir ultimatumet, for da må en jo slutte å treffe venner i festlig lag også eller be alle rundt seg slutte å drikke så lenge denne personen er tilstedet. Og det hadde jeg aldri gjort for noen, for man kan ikke styre mennesker på den måten.
Gjest Vidvandre Skrevet 18. desember 2006 #18 Skrevet 18. desember 2006 Jeg kunne godt gjort det fordi alkohol betyr veldig, veldig lite for meg. Men da hadde jeg gjort det fordi jeg vil det selv, og for å vise partneren at jeg tar hensyn til ham, og ikke hvis partneren "tvinger" meg til å gjøre det.
Donnie Darko Skrevet 18. desember 2006 #19 Skrevet 18. desember 2006 uaktuelt for meg iallefall. Det ville jo vært det samme som om jeg f.eks skulle blitt nektet å spise biff fordi dama var veggis. Saftig biff uten rødvin? Rock uten øl? neeeheineineinei...
Gjest Bellatrix Skrevet 18. desember 2006 #20 Skrevet 18. desember 2006 Jeg drikker ikke noe særlig alkohol selv. Jeg drikker så lite at jeg nesten ser på meg selv som avholdsmenneske. Et menneske som ovehode ikke klarte å være i nærheten av folk som drakk alkohol ville jeg styrt unna. Jeg personlig klarer meg fint utan alkohol, men jeg vil ikke bare sitte hjemme. Ute blant folk drikkes det alkohol, som kos til maten, som en del av en konsertopplevelse eller rett og slett som del av en fest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå