Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi må male taket på soverommet, flisene på badet og veggene på stua (de ser ikke bra ut :(), men er det anbefalt at gravide maler da?

Taket og veggene kan males med vannbasert maling, og jeg har tenkt å lufte ut ordentlig. Men flisene på badet må males med en spesiell oljemaling som lukter ganske sterkt.

Jeg har jo selvsagt ikke tenkt å sitte og sniffe malingslukt, men vil gjerne vite om noen vet hvor eventuelt farlig det kan være?

Jeg har sett på flere websider og har funnet ganske mange ulike svar på akkurat dette, så er spesielt interessert i å høre fra de som har malt mens de var gravide eller som har snakket med en lege om dette :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke noen erfaring med det, men vi skal male barnerommet (med vannbasert maling), og det blir mannens jobb!

Ville hvertfall holdt meg unna maling av badet dersom dere maa bruke sterk maling. Kan ikke mannen din gjoere det alene?

Skrevet

Joda, han kan male badet, men i følge en av de websidene jeg fant må jeg da holde meg ute av badet i minst 2 uker! Det blir jo litt vanskeligere..

Skrevet
Joda, han kan male badet, men i følge en av de websidene jeg fant må jeg da holde meg ute av badet i minst 2 uker! Det blir jo litt vanskeligere..

Det høres helt tullete ut.

Normalt er man ikke på badet lenge av gangen, fem til ti minutter må da være OK?

Hvor fant du dette?

Skrevet

Husker ikke den engelske siden hvor dette sto, men her står det at du må lufte ut i flere dager til uker (avhengig av malingen).

Det står jo bl.a. også at oppussing av barneværelse bør skje flere måneder før barnet blir født.

Skrevet

Jeg synes dette høres helt vanvittig ut.

Alkydmaling lukter mer enn vannbasert maling, men gasser ikke på langt nær så lenge.

Jeg vil anbefale at dere maler med oljebasert maling (Alkydmaling), og at du får en annen person til å gjøre malejobben.

At du ikke skal kunne bruke badet på to uker etter oppussing framstår for meg som det reneste sprøyt. Det er stor forskjell på rom man oppholder seg i timer av gangen og et bad der du er kjapt inne og kjapt ute igjen.

Når du pusser opp bør du ha planen klar slik at du ikke må oppholde deg i nymalte rom i timevis. Sov f.eks på et annet rom den første uka eller så etter at du har malt soverommet.

Om dere skal pusse opp barnerommet ville jeg ha gjort dette nå. Babyen tar mindre skade av at dere maler et rom du ikke oppholder deg fast i nå, enn at dere skal male rommet babyen skal sove/leke/oppholde seg i etter h*n er født.

For øvrig: Søk informasjon hos en fagmann på maling, slik at du får "snille" produkter.

Jeg ville forresten stolt mer på informasjon fra en maler og en lege enn informasjon jeg fant på et nettsted som (kynisk, men sant) lever av foreldres utrygghet.

Skrevet (endret)
Taket og veggene kan males med vannbasert maling, og jeg har tenkt å lufte ut ordentlig. Men flisene på badet må males med en spesiell oljemaling som lukter ganske sterkt.

OBS: Vannbasert maling er IKKE tryggere enn oljebasert. Tvert imot i en del tilfeller fordi avgassinga fortsetter så lenge etter lukta er borte.

Endret av Reven
Skrevet

Nei, vet at oljebasert maling er litt "bedre", men dette er en rimelig sterkt luktende maling. Den er kun beregnet for fliser og siden alle flisene på badet skal males (som dekker alle veggene) blir det ganske mye lukt.

Jeg tror heller jeg får stole på ordentlig utlufting for stuen og soverommet.

Skrevet

Få tak i datablad for malinga det er snakk om, og sjekk den i forhold til lista i pdf-fila ovenfor.

Skrevet

Luft godt når du ikke tilbringer tid på de rommene, så går det helt utmerket.

Tenk så mye vi ikke visste før, men barn ble det allikevel :-)

Noen ganger så tenker jeg at vi leser og hører om litt for mye til vårt eget beste.

Men forsiktig skal man for all del være.

Eneste jeg ikke hadde gjort var nok å sove i et nyoppusset rom.

Skrevet

Enig med deg BayliZ. Dessuten, hvis det var så farlig som noen nettsider får det til å bli, da hadde vel både jordmor og lege advart om det? For å ikke snakke om at det ville stått på alle malingspann.

Nei, utlufting er nok best. Skal kjøpe maling i dag :)

Skrevet

jeg har malt jeg, og har mange venninner som har gjort d...

r mye ny maling nå - si i butikken at du r gravid så kommer de med anbefalinger

Skrevet

Jeg har nå malt taket på to av soverommene. Jeg brukte en støvmaske og gummihansker. Vasket armene og ansiktet etterpå i tilfelle jeg fikk maling der, og skal ta en dusj etter jeg har malt det siste soverommet. Synes ikke det lukter noe av malingen (vannbasert) men har satt opp vinduene og lukket igjen dørene til de rommene.

Sier meg fornøyd med det jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...