Shoegal Skrevet 18. desember 2006 #1 Skrevet 18. desember 2006 Poster denne her sånn at dere hunde(/dyre-)eiere forhåpentligvis kan svare meg på et - for meg - viktig spørsmål. Jeg er nemlig i disse dager en vandrende zombie, noe som skyldes bjeffing. Saken er at det er utrolig lytt i bygården jeg bor i. Gamle borettslagsregler sier (blant annet) derfor at dyrehold ikke er lov, men disse reglene er myket opp i de senere årene. Noen av naboene har derfor hatt hund en stund, men dette har til nå gått bra. Først og fremst fordi hundene ikke bjeffer noe særlig, men selvsagt også fordi hundene bor i leiligheter litt lenger unna enn den dere nå skal få høre om: Naboen i etasjen over meg fikk seg hund for noen måneder siden. Det har vært mange rare lyder derfra siden, men situasjonen har hittil vært overkommelig. De siste to ukene har derimot vært et mareritt. Bikkja har bjeffa 11 av 12 netter. KONTINUERLIG!! I natt fikk jeg sove hele tre timer! Merker at dette virkelig går ut over både jobben, psyken og fysikken, jeg er mildt sagt veldig frustrert. Men hva skal man gjøre i en slik situasjon? Jeg kan jo ikke be naboen om å kvitte seg med hunden! Hvordan ville dere ønske at en fortvilet nabo håndterte denne situasjonen overfor dyreeier?
Miramiss Skrevet 19. desember 2006 #2 Skrevet 19. desember 2006 Har selv hund, og hadde mine hunder vært til plage for noen andre, hadde jeg enten flyttet, eller gitt fra meg hundene, dersom problemet ikke lar seg løse. Det er ikke meningen at mine dyr, eller andres dyr, skal være til bryderi for naboer o.l. Jeg liker selv ikke bjeffing, og har heldigvis en hund som ikke gjør det. Naboens hunder derimot, de bjeffer. Har hendt noen ganger at de vekker meg tidlig om morgenen og holder på i noen timer. Og da skal det være sagt at det er et par hundre meters luftlengde mellom husene våre. Så jeg synes du trygt kan si ifra til naboen din, han/hun burde forstå at dette ikke er holdbart.
Gjest lazuli Skrevet 19. desember 2006 #3 Skrevet 19. desember 2006 Ring på til naboen din og fortell at du ikke sover fordi hunden bjeffer. Kanskje naboen selv er fortvilet, men ikke gjør noe med det fordi ingen sier noe. Hør hva han/han sier. Blir det ikke bedre ville jeg levert inn klage.
monikabrx Skrevet 19. desember 2006 #4 Skrevet 19. desember 2006 Ta det opp med naboen!! Om hunden bjeffer, så er det en grunn til det. Hunder står ikke å bjeffer i timeshvis uten grunn. Enten så leker den, noe den ikke bør få gjøre i et boretslag om natten, eller så er den redd for noe. Dette kan ikke du gjøre noe med, men det kan EIEREN. Det er mye man kan gjøre for å få en hund til å slutte å bjeffe, men først må man finne årsaken. Så ta det opp med eieren.
Pusemamma Skrevet 19. desember 2006 #5 Skrevet 19. desember 2006 Regner med at dere har et styre der du bor? Jeg sitter selv i styret i mitt borettslag. Slik du beskriver det bør du klage øyeblikket til styret. Her hos oss får man kun ha hund hvis man kan holde den under kontroll og ikke være til sjenanse for naboene. Hvis hunden bjeffer hver natt så er det faktisk grunn til at din nabo bør kvitte seg med hunden (omplassering). Du skal ikke lide for at naboen din ikke kan ta vare på husdyret sitt. All synligvis så er ikke din nabo hjemme om natten så hunden er nok ensom.
Murron Skrevet 19. desember 2006 #6 Skrevet 19. desember 2006 Ta det opp med eieren. Kanskje kinkig men du må jo få sove Hunder skal ikke bjeffe hele natten, så kanskje som pusemamma foreslo, at hvis eieren ikke er hjemme etc, så er det ikke sikkert at h*n ikke vet om at den faktisk holder deg og evt. andre våkne?
Gjest niomi Skrevet 19. desember 2006 #7 Skrevet 19. desember 2006 Jeg ville i første rekke tatt det opp med naboen. Dersom bedring ikke var å spore i løpet av et par dager, og bjeffinga ikke helt var borte i løpet av en ukes tid, ville jeg tatt det opp med styret. For naboen bryter jo husreglementet ved å bråke slik i leiligheten sin på natterstid.
Gjest Deception Skrevet 19. desember 2006 #8 Skrevet 19. desember 2006 (endret) Jeg synes definitivt også at du skal ta det opp med eieren først. Hvis h*n for eksempel jobber natt, kan det hende h*n ikke er klar over problemet i det hele tatt. Å gå direkte til styret uten først å ha snakket med eieren, synes jeg er en direkte dårlig ide. Som hundeeier og borettslagsbeboer (tidligere) i blokk ville jeg satt pris på direkte tilbakemeldinger om det skulle være noe, i stedet for sniking via et styre. Nå har vi hund som ikke bjeffer (noensinne), men ville gjerne fått beskjed om så skulle vært tilfelle. Endret 19. desember 2006 av Deception
Shoegal Skrevet 19. desember 2006 Forfatter #9 Skrevet 19. desember 2006 I natt har det vært musestille ovenfra, så enten har de vært borte eller så har hunden rett og slett vært stille. Jeg har i alle fall sovet godt Siden bjeffingen har pågått en stund regner jeg ikke med at det er noe som gir seg helt over natta. Men jeg ser det an noen dager, og snakker med eieren dersom det ikke går over. Eieren er hyggelig og omtrent på min alder, og hun er helt sikkert like frustrert som meg over å miste nattesøvnen (og evt det at hun mest sannsynlig er klar over at naboene plages). Forskjellen er bare at jeg ikke har valgt å ha hund Så dersom jeg "går til aksjon" retter jeg selvsagt henvendelsen til eier først, hun må jo få sjansen til å gjøre noe med problemet (stakkars hunden...) Takk for svar alle!
Gjest StockDama Skrevet 19. desember 2006 #10 Skrevet 19. desember 2006 foreslå at eiern kan skaffe bjeffehalsbånd? hunden vår hadde et "lite" problem når det gjaldt bjeffing, men så skaffet vi et bjeffehalsbånd (ikke elektrisk et, men en som sprayet en sitron lukt) , iløpet av noen dager så bjeffet han ikke mer enn det han så som høyst nødvendig..(skremt, beskytter..etc)
Shoegal Skrevet 19. desember 2006 Forfatter #11 Skrevet 19. desember 2006 foreslå at eiern kan skaffe bjeffehalsbånd? hunden vår hadde et "lite" problem når det gjaldt bjeffing, men så skaffet vi et bjeffehalsbånd (ikke elektrisk et, men en som sprayet en sitron lukt) , iløpet av noen dager så bjeffet han ikke mer enn det han så som høyst nødvendig..(skremt, beskytter..etc) ← Takk for tips, kan evt nevne dette for eieren ved anledning
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå