Gå til innhold

Kulemage

Gjest Gjest_Kula_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kula_*
Skrevet

Jeg har alltid hatt kulemage, og må bestandig holde inn magen så jeg ikke skal se gravid ut. Slapper jeg av i magemusklene ser det ut som om jeg er i 9 mnd. Har aldri kunnet fordra den. Er ellers 170 høy og har ligget på 70 kg i vekt i voksen alder. Tung beinbygning.

Min første datter på 10 har ikke en slik mage i det hele tatt; flat som en pannekake og med sixpax. Kanskje en liten antydning til bul på magen dersom hun har spist mye eller vil veldig tisse. Slik har hun alltid vært, bortsett fra da hun var spedbarn. Hun er sped og nett, lett som en fjær.

Min andre datter har trolig arvet kroppen fra sin mor. Hun er to år og magen står rett ut. Når hun sitter er det ingen antydning til sixpax, hele magen er bare en eneste stor kul. Hun har, imotsetning til sin søster, en kraftig beinbygning og er naturlig tung, akkurat som meg.

Er det flere der som har en slik mage? Kan man bli kvitt den? Etter at jeg fikk datter nr 2 ser jeg jo at det må være genetisk betinget. Hvor vanlig er egentlig dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å trene magemusklene? Jeg vil ellers gjette på at det kan skyldes noe av det samme som gjør at eldre menn får kulemage; diafragma (mellomgulvet) blir slappere og dermed "slipper" innvollene ned og ut, på en måte. Kanskje dere har "slapt" mellomgulv? Beklager rare ordvalg, men kommer ikke på noe bedre.

Du kan nok trene magemusklene slik at de "sperrer for" innvollene. Det kreves sikkert både jevnlig og riktig trening, uten at jeg har noe særlig peiling på det.

• 2 måneder senere...
Skrevet
Jeg har alltid hatt kulemage, og må bestandig holde inn magen så jeg ikke skal se gravid ut. Slapper jeg av i magemusklene ser det ut som om jeg er i 9 mnd. Har aldri kunnet fordra den.

Dytter denne opp. Har samme problem. Noen som vet hva det kan komme av?

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg vet ikke hva dette kan komme av. Men vil bare oppfordre deg til å ikke kommentere eller være opptatt av magen til datteren din på noen som helst måte. Barn plukker opp selv de minste signaler om at du syns hun har kulemage (når hun blir eldre). I tillegg syns jeg man som foreldre bør være ytterst forsiktig med å snakke om eller være synlig misfornøyd med sin egen kropp, eller f.eks. slanke seg foran barna.

Sier ikke at du gjør noen av disse tingene altså, men kom bare på det når jeg leste innlegget ditt. Syns slike ting er viktig for å ikke legge til rette for at barn blir overdrevent opptatt av kropp.

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg har også en kulemage. Nå er jeg også overvektig, så det har sitt å si. Men jeg har i tillegg noe jeg ikke husker den medisinske betegnelsen på, men på "norsk" er svakt bindevev. Jeg har flere kuler i vevet mitt og fått brokk som buler kraftig ut og må opereres. Fikk beskjed om at dette hadde ingenting med overvekten eller dårlige magemuskler å gjøre. :sjenert:

Skrevet

Ja, jeg har kulemage. Har alltid hatt det!

Etter at jeg begynte å trene "korsettet" etter flere barnefødsler har det imidlertid bedret seg betraktelig. Tror i grunn at familien min er arvelig belastet med slapp muskulatur i mage/rygg/sidemuskel-området, for de fleste damene har tønneform med en god kulemage. Den oppdagelsen ga meg litt panikk, og jeg fikk en instruktør på treningsstudioet mitt til å hjelpe meg.

Trener nå power-yoga en gang i uken. Ellers gjør jeg en del øvelser utenom for rygg og mage. Dette har hjulpet meg kjempemasse, og jeg må si at jeg er fornøyd med resultatet så langt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...