Curry Skrevet 18. desember 2006 #1 Skrevet 18. desember 2006 Kan jeg det? Eller blir riskremen sur? Evt. bare den røde sausen, eller blir den snerkete? Og er det noen av dere som har den ultimate oppskriften på disse to? (Og trallalla det er snart jul!!! )
reiseglad Skrevet 18. desember 2006 #2 Skrevet 18. desember 2006 Riskremen tåler godt å stå i kjøleskapet over natta. Men hvis du vil ha den helt fersk, så kok grøten dagen før, og tilsett stivpisket krem rett før servering. Og dryss litt hakkede mandler over, mm, mm.... Rødsaus kan stå i muggen den serveres fra. Legg gladplast over (la plasten synke ned mot sausen slik at den legger seg som en film over sausen), det hindrer snerk. Og, har du prøvd å servere riskrem med hjemmelagde, rørte jordbær i stedet for rødsaus? Nydelig!
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 18. desember 2006 #3 Skrevet 18. desember 2006 Sausen kan du godt lage en dag eller to i forveien, risgrøten også, men riskremen er absolutt best nypisket. Det tar jo ikke så lang tid å piske krem, så jeg pleier å ta ut grøten når jeg tar ribba ut av ovnen, så står den på benken mens vi spiser og varmer seg litt (da både smaker den bedre og er lettere å vende inn i kremen). Når vi har spist ferdig, får jeg noen til å rydde for meg ( ) mens jeg pisker kremen og vender inn grøten. Sausen er også best romtemperert, husk plastfolie over så det ikke blir snerk hvis du lager den på forhånd, og rør den godt opp så det ikke blir klumper.
Gjest gjesta Skrevet 18. desember 2006 #4 Skrevet 18. desember 2006 Det er som noen over her nevnte veldig godt med rørte bringebær eller jordebær til riskremen. Tilsett også litt ekte vanilje i risgrøten
gard Skrevet 19. desember 2006 #5 Skrevet 19. desember 2006 Hei Er enige med de andre. Lag grøt og saus dagen før men lag selve riskremen slik at det blir så fersk så mulig. Jeg synes det er utrolig godt med rørte jordbær til riskrem :-)
Curry Skrevet 19. desember 2006 Forfatter #6 Skrevet 19. desember 2006 Hei igjen! Tusen takk for svar dere! Da lager jeg grøt og rød saus på lørdag, og tilsetter kremen på søndag. God jul da dere!
Gjest Shoreh Skrevet 19. desember 2006 #7 Skrevet 19. desember 2006 Enig med de andre, lag grøten dagen før men selve kremen bør lages samme dagen den skal spises. Og litt ekte vanilje i kremen gir det lille ekstra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå